וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תסלול כביש מעבר לקו הירוק, תושבים יפוצו

יהושע בריינר

29.8.2011 / 17:00

בהסכם בין משרד הביטחון למועצת המקומית בית אריה-עופרים, התחייב המשרד לפצות תושבים בבית אריה ב-6 מיליון שקלים על סלילת כביש שייבנה על קרקעות שלהם, כך נודע לוואלה! חדשות

הסכם חסר תקדים בין המועצה המקומית בית אריה-עופרים לבין משרד הביטחון: המשרד יפצה בשישה מיליון שקלים את תושבי בית אריה, יישוב הנמצא מעבר לקו הירוק, ובמקביל יסיים לסלול את הכביש שיחבר בין היישוב ליישוב עופרים הסמוך בתוך ארבעה חודשים. זאת, בתמורה לכך שתושבי המקום ימשכו עתירות שהגישו נגד המשרד.

מפרטי ההסכם שהגיעו לוואלה! חדשות ושנחתם בין הצדדים לפני מספר חודשים, עולה כי בנוסף לכך, התחייב משרד הביטחון כי במקביל ישנה אלוף פיקוד מרכז במעט את תוואי גדר ההפרדה העתידה להיבנות במקום, ואילו שר הביטחון אהוד ברק יקדם את מתן אישורי "בר-רשות" למגרשים בשכונה אחרת בבית אריה. בתמורה לכך ימשכו התושבים והמועצה המקומית שתי עתירות שהוגשו נגד משרד הביטחון הנוגעות לתוואי כביש עוקף שאמור להיסלל על קרקעות של תושבים במקום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכביש שהשלמתו הושגה בהסכם/מערכת וואלה!, צילום מסך

ככל הנראה, הרקע להסכם נובע, בין היתר, מהרצון של המדינה לכלול את בית אריה ועופרים, שני יישובים שאוחדו במהלך 2004, כגוש התיישבות, כך שהיישובים יכללו בשטחי מדינת ישראל בהסכם עתידי עם הפלסטינים, זאת על אף שהם נמצאים מעבר לקו הירוק כשהגדר תהווה את הגבול. במערכת המדינית והביטחונית רואים חשיבות בהשארת היישובים בשליטה ישראלית, בעיקר בשל מיקומם הגיאוגרפי המשקיף על נמל התעופה בן גוריון ומרכז הארץ. ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון אף נהג להביא את אורחיו לנקודת התצפית ביישוב, על מנת להציג את הקרבה שבין יהודה ושומרון לאזור המרכז.

תוואי גדר ההפרדה הנבנית באזור מקיפה את שני היישובים כך שאלה נותרים מצדה המערבי של הגדר, ויוצרים עיקול משמעותי בתוואי הגדר. כחלק מהרצון לחבר את שני היישובים למרכז הארץ, תוכנן להיסלל כביש עוקף שמרבית תשתיותיו כבר הונחו, כך שתושבי היישובים לא יאלצו לעבור דרך כפרים פלסטיניים או מחסומים, והכביש יוביל אותם ישירות לאזור העיר אלעד. חלקו האחרון של הכביש מחבר בין בית אריה לעופרים, המרוחקים קילומטרים ספורים זה מזה. כיום, נאלצים התושבים לנסוע בכביש 446 דרך הכפר א-לובן הסמוך לבית אריה. ב-2005 החלה סלילת הכביש שיחבר בין שני היישובים, ויתחבר לכביש העוקף. אלא שלאחר שנה של עבודות, הפיתוח נעצר, והכביש, שעלות הקמתו נאמדת במיליוני שקלים, עומד שומם מזה מספר שנים, זאת לאחר שהסתבר כי המשך תוואי הכביש עובר על אדמות חקלאיות של תושבי א-לובן.

לאחר עתירה לבג"ץ הוחלט לשנות את תוואי הכביש, אלא שהפעם עלה התוואי על שמונה בתים ב"שכונת האמנים" בבית אריה שכבר אושרו לשיווק על ידי משרד הביטחון ובנייתם החלה. המשפחות, שכבר רכשו את המגרשים, הופתעו לגלות כי לא רק שהכביש יעבור על בתיהן, אלא שגם תוואי גדר ההפרדה יהווה נוף בלתי נפרד. בעקבות כך, ב-2009 הגישו המשפחות והמועצה המקומית עתירה לבג"ץ נגד תוואי הכביש ובמקביל הוגשה עתירה שדרשה את המשך סלילת הכביש בתוואי המקורי, זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב במהלך ביקור במקום, שלושה ימים לפני הבחירות האחרונות, כי פיתוחו יסתיים בתוך זמן קצר.

עבודות הפיתוח בכביש עופרים-בית אריה. יהושע בריינר
ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב במהלך ביקור במקום שלושה ימים לפני הבחירות האחרונות, כי פיתוח הכביש יסתיים בתוך זמן קצר. בית אריה, השבוע/יהושע בריינר

באפריל האחרון, לאחר משא ומתן ארוך וממושך ובעיקר לאחר קידום הנושא על ידי אלוף הפיקוד אבי מזרחי (שרואה בכביש העוקף צורך ביטחוני), הגיעו משרד הביטחון והמועצה המקומית להסכם חסר התקדים. הסעיף המרכזי בהסכם הוא השארת התוואי המתוקן של הכביש כך שיעבור בשטחי בית אריה ולא על אדמות פלסטינים ולשם כך נהרסו המבנים שהוקמו במקום.

בתמורה, יפוצו המועצה המקומית ושמונה המשפחות בסכום כולל של שישה מיליון שקלים. כמו כן, המשפחות קיבלו קרקע חלופית ביישוב, ומשרד הביטחון התחייב לקדם תב"ע (תכנית בניין עירונית - י.ב.) חלופית לבית אריה במקום השטחים שנגרעו, וכמאה מגרשים בשכונת אחרת ביישוב יקבלו ממשרד הביטחון אישורי "בר-רשות" שיאפשרו את המשך בנייתם. בנוסף, סוכם על סיום סלילת הכביש שיחבר בין בית אריה לעופרים בתוך ארבעה חודשים.

ראש המועצה, אבי נעים, שיבח את ההסכם שנחתם בין מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני לבין עורכי הדין ממשרד יעקב גבסי ושות'. "הכביש העוקף הוא צורך אסטרטגי של כל ההתיישבות במערב בנימין ושל מדינת ישראל. כל הבנייה בבית אריה מאז ומעולם נעשתה על פי חוק, ובהתאם לתוכניות מתאר בתוקף. ראש הממשלה בעצמו התחייב על סלילת הכביש וכחלק ממערכת היחסים הטובה שלנו עם שכנינו המקומיים מעולם לא פגענו ולא התכוונו לפגוע באדמות המוגדרות כפרטיות. ההסכם הוא תוצאה של עמידה חסרת פשרות של הרשות המקומית על זכויותיה וזכויות תושביה אך מבטא במקביל גם נכונות לשיתוף פעולה ורצון טוב של אלוף הפיקוד ושל מנכ"ל משרד הביטחון לפתרון המחלוקות. אני רק יכול לקוות כעת שפרוייקט חשוב זה יושלם בקרוב".

עבודות הפיתוח בכביש עופרים-בית אריה. יהושע בריינר
לדברי משרד הביטחון, "בניגוד לטענות, 98% מהכביש המדובר הושלם". עופרים, השבוע/יהושע בריינר

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "תוואי גדר הביטחון באזור בית אריה-עופרים אושר על ידי בג"ץ בשנת 2006. במהלך השנים נבנו בתים של היישוב בית אריה-עופרים בשטח שבו מתוכנן לעבור תוואי הגדר. כדי להסירם ולאפשר את בניית הגדר בתוואי המתוכנן לכשיחודשו העבודות במקום, נחתם הסכם בין משרד הביטחון לבין בעלי הבתים ולמועצת בית אריה-עופרים, לפיו ייהרסו התחלות הבנייה ובתמורה יקבלו בעלי הבתים החזרים על בתיהם שנהרסו ומגרש חלופי בתחומי היישוב".

עוד נמסר כי "עוד טרם הוחלט על תוואי גדר הביטחון באזור ובלי קשר לסוגיית תוואי גדר הביטחון באזור בית אריה, התחייבה מערכת הביטחון לבנות כביש מחבר בין היישוב בית אריה ליישוב עופרים, כחלק ממהלך איחוד הרשויות המקומיות שהוביל בזמנו משרד הפנים. לא מדובר בכביש עוקף לאזור בית אריה, אלא כביש בין שני היישובים שמשרד הפנים ראה בו תנאי לאישור האיחוד בין שתי הרשויות. בניגוד לטענות, 98% מהכביש המדובר הושלם ובמסגרת ההסכם בין מערכת הביטחון למועצת בית אריה-עופרים, יושלם הקטע עד סוף שנת 2011".

עוד באותו נושא
הקב"ט שחסם את הפקחים ופוטר - יקודם
בג"ץ אישר תוואי הגדר באזור בית אריה

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully