וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יצליח לאשר הבוקר את פתיחת שוק החלב לייבוא?

פנחס וולף

7.8.2011 / 4:52

5 שרי ישראל ביתנו החליטו להתנגד באופן גורף להצעת ההחלטה שתובא הבוקר לאישור הממשלה, ולצידם חמישה שרים נוספים. בש"ס טרם החליטו כיצד יצביעו. וילנאי שיתנגד: "זו שליפה מהמותן"

הממשלה צפויה לאשר הבוקר (ראשון) את פתיחת שוק מוצרי החלב לייבוא, מהלך שצפוי להוזיל את מחירי החלב, אולם מנגד לגרום לזעם בקרב הרפתנים. אמש התברר כי הצעת ההחלטה לא תעבור כל כך מהר: כעשרה שרים כבר הודיעו שיצביעו נגד ההצעה, ביניהם כל חמשת שרי ישראל ביתנו, שרת החקלאות, אורית נוקד (עצמאות), המשנה לראש הממשלה, משה יעלון (ליכוד), השר להגנת העורף, מתן וילנאי (עצמאות), וכן שר המדע ויו"ר מפלגת הבית היהודי, דניאל הרשקוביץ. אמנם שרי מפלגת ש"ס טרם החליטו על אופן הצבעתם, אך ישנו סיכוי גדול שגם הם יצטרפו למתנגדים, זאת לאחר שבמהלך סוף השבוע הופעלו עליהם לחצים כבדים מצד הרפתנים להתנגד להצעה.

עוד באותו נושא:
הממשלה מצפצפת על הרפתנים: תאשר ייבוא מוצרי חלב
יום בשדרה: פעילי ימין, מילואימניקים ורפתנים
מאות אלפים הפגינו: "עכשיו זו שעת הזעקה"

הפגנת הרפתנים בכיכר הבימה, אוגוסט 2011. דרור עינב
"לא ניתן לפגוע באנשים שהם מלח הארץ". הפגנת הרפתנים בשבוע שעבר בתל אביב/דרור עינב

בסוף השבוע שלחה שרת החקלאות, אורית נוקד, מכתב למזכירות הממשלה ולשרים בו הביעה את התנגדותה הנחרצת לתוכנית. "אימוץ התוכנית יביא באופן פרדוקסאלי לחיזוק המחלבות והקמעונאים, ומצד שני לפגיעה קשה ברפתנים, וזאת מבלי שצעדים אלו יביאו להורדה משמעותית במחירים לצרכן הסופי", כתבה נוקד שהוסיפה כי "על מנת להביא לשיקום מיידי של אמון הצרכנים ולהוריד מחירים לצרכן הסופי, יש להכניס לפיקוח מחירים של מספר מצומצם של מוצרי חלב בסיסיים".

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), הסביר את התנגדות שרי מפלגתו ואמר כי הרפורמה שגובשה בחופזה, תוך התעלמות מחוק החלב הקיים, שגם היועצים המשפטיים מסתייגים ממנה, תגרום לקריסה כלכלית למאות רפתנים, חקלאים ופועלי ייצור בפריפרייה. "לא ניתן לפגוע באנשים שהם מלח הארץ", אמר מיסז'ניקוב והוסיף כי "הקוטג' התייקר גם כאשר מחיר החלב הגולמי ששולם לרפתנים ירד. אימוץ 'מתווה קדמי' יהרוס את משק החלב הישראלי, יגביר את תלות מוצרי המזון הבסיסיים בייבוא, ובמקום להוזיל את מחיר מוצרי החלב הצרכן הישראלי יידרש לשם יותר". השר דניאל הרשקוביץ (הבית היהודי) הסביר גם הוא את התנגדותו ואמר כי "הרפתנים הם החוליה החלשה. תפקיד הממשלה הוא לטפח את החוליות החלשות - לא לפגוע בהן".

"הפתרון הקל"

"מדובר בשליפה מהמותן הנובעת בשל הלחץ מגל המחאה ששוטף את המדינה. אסור לאשר החלטה פזיזה שכזו לפני שעורכים עבודה יסודית ובוחנים את כל האפשרויות", אמר השר מתן וילנאי שהודיע גם הוא שיצביע נגד הצעת ההחלטה. עוד אמר וילנאי כי הבעיה מורכבת יותר והתחושה שנוצרה היא שהפתרון הקל הוא להטיל את המעמסה על גבם של הרפתנים. וילנאי הוסיף כי "הממשלה צריכה לחפש דרכים אחרות בכדי להוזיל את מחירי מוצרי החלב ולהפסיק להיטפל לרפתנים שקמים כל יום בארבע לפנות בוקר".

לפי הצעת ההחלטה, ייצור החלב שמוסדר כיום באמצעות מכסות ייצור ייפתח בחלקו לייבוא תחרותי. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בשבוע שעבר להצעת ההחלטה ואמר כי "אין כל סיבה שהציבור בארץ יאלץ לשלם עבור מוצרי החלב יותר מאשר רוב התושבים בעולם המערבי. עלינו לטפל בכשלי שוק החלב ולפתוח אותו לתחרות". בין היתר, יותר ייבוא מוגבל של חומרי גלם דוגמת אבקת חלב לתעשיית מוצרי החלב במחיר תחרותי. במקביל, תינתן אפשרות לרפתות הקטנות לגדול, כאשר כל שנה, בין השנים 2012-2016, יוקצו עד 15 מיליון ליטר לרפתות הקטנות שמכסתן קטנה מ-700 אלף ליטרים, על מנת שייהנו מיתרונות גודל ויתחרו על המחיר.

הרפתנים לא חיכו לשרי ישראל ביתנו וש"ס, ובשבוע שעבר
הצטרפו אלפים מהם למחאות הגואות ברחבי הארץ והפגינו במחאה על ההחלטה הצפויה. המפגינים אחזו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "לא ניתן את הרפת לחסל" ו-"ביבי, תחלוב את הטייקונים". לטענת הרפתנים, הורדת המחיר שמשולם להם עבור כל ליטר חלב, גם אם באגורות בודדות, עלול לגרום לכך שהם יאלצו לסגור משקים רבים.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully