וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הדיור: עשרות סטודנטים התבצרו בשכונת ממילא

קובי דוד ורמי שני

20.7.2011 / 19:23

הסטודנטים מוחים על תופעת "דירות הרפאים" - דירות שנמכרו להשקעה ואיש לא מתגורר בהן - על רקע מחירי השכירות והדיור היקרים. הסטודנטים התבצרו במרפסת פרטית וחסמו את הכביש לשכונה

שי אוקנין

(צילום: שי מכלוף, גדעון צנטנר, שלומי גבאי, דניאל בוק. עריכה: טל רזניק)

מחאת הדיור נמשכת ומוסיפה לצמוח: כ-50 סטודנטים התבצרו הערב (רביעי) באוהלים שהקימו במרפסת פרטית בשכונת היוקרה כפר דוד בממילא שבירושלים. הסטודנטים צועקים: "איך לגור בעיר הקודש – אי אפשר לגמור את החודש" ו-"איך נחייה בעיר בירה – אי אפשר לקנות דירה". כמו כן, הסטודנטים חסמו את הכביש הסמוך לשכונה באמצעות אוהלים שהניחו על הכביש והנהגים שעברו במקום קראו לעברם קריאות תמיכה.

עוד על מחאת הדיור:
דעה: צעירי רוטשילד – הפסיקו לבכות!
המאהל שלי: הכירו את פעילי המחאה ברוטשילד
מחאת הדיור: רה”מ ייפגש עם שרי האוצר והשיכון

הפגנה במחאה על מצוקת הדיור בירושלים, התבצרות מפגינים בממילא, 20.7.2011. עומר מירון
"השכונה המדהימה הזאת ריקה לגמרי והיא שכונת רפאים". מחאת הדיור בירושלים/עומר מירון

יעל סיני, יו"ר אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית בעיר וממארגנות המחאה, אמרה לוואלה! חדשות כי "באנו לכפר דוד להצביע על תופעת דירות הרפאים בירושלים וברחבי הארץ. יש פה תופעה שמתחילה להתרחב: למרות המחסור הקשה בדירות להשכרה, אנו נתקלים ברוכשי דירות למטרות השקעה ללא שום הגבלות בשום צורה. השכונה המדהימה הזאת ריקה לגמרי והיא שכונת רפאים. אנחנו לא נגד האנשים שהחליטו לגור פה, אנחנו נגד מדיניות הממשלה שלא מטילה שום הגבלות ולא מעודדת מציאת פתרונות לצעירים מול המשפחות שבחרו לחיות בישראל ומתקשות לגמור את החודש. אנו קוראים לראש הממשלה, לשר השיכון ולשר האוצר לקבל החלטה אמיצה על מלחמה בתופעה, להעלות את המסים על דירות להשקעה בלבד ולבנות דיור ציבורי להשכרה לטווח ארוך".

אברהם, אזרח אמריקאי המתגורר בשכונת כפר דוד, אמר בתגובה, כי "הטענה של המפגינים כאן היא שהנדל"ן יקר בירושלים, אבל האנשים שחיים פה בשכונה באו לכאן והשקיעו את כספם בישראל וזה טוב יותר שישקיעו כאן מאשר באירופה או בניו יורק. אני חושב שהפתרון לטענת המפגינים הוא בבניית דיור מוזל, יש את זה בכל מקום בעולם".

המחאה נמשכה היום גם באזור הצפון. סטודנטים ממכללת תל חי שהקימו את מאהל המחאה בכיכר צה"ל בקריית שמונה חסמו היום את כביש 90 בכניסה לעיר. "ממשלת ישראל לא עושה כלום עבורנו ולא מתייחסת אלינו", אמר יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת תל חי, אביעד רוזנפלד, "אנחנו מחריפים את המאבק כדי לעורר את המודעות לכך שהסטודנטים דורשים דיור בר השגה ומקורות פרנסה מגוונים בפריפריה, ובפרט בקריית שמונה. וכמו שביבי אומר – גם לנו יש עוד כמה הפתעות בקנה".

מחאת הדיור בשדרות, יולי 2011. שי מכלוף
מחאת הדיור הגיעה גם לשדרות/שי מכלוף

במקביל, החלה מחאה דומה גם בגן האם שבחיפה. עד כה הוקמו במקום כ-20 אוהלים על ידי סטודנטים מאוניברסיטת חיפה. "אנחנו הצטרפנו למאבק של מחאת הדיור במטרה לקבל תשובות מממשלת ישראל בעניין מצוקת הדיור אליה נקלעו הסטודנטים", הסביר יו"ר אגודת הסטודנטים, יוסי שלום, "אנחנו בטוחים שממשלת ישראל מחויבת לכל התושבים, ובפרט לסטודנטים, לעתיד טוב ובטוח יותר שכולל שכר דירה הגיוני ועבודה תואמת לכל אדם באשר הוא".

בתוך כך, הבוקר הצטרפה אגודת הסטודנטים של המכללה האקדמית עמק יזרעאל, בשיתוף אגודת הסטודנטים של מכללת אורנים ,למאבק הארצי נגד מחירי הדיור. האגודות החליטו להעביר את כל פעילותן, הכוללת עבודה שוטפת ופגישות, למאהל שהוקם בשדרת ארלוזורוב בעיר עפולה. "אי אפשר לייחס את המאבק הזה אך ורק לתל אביב, גם כאן בפריפריה מחירי הדיור עולים כל הזמן", אמר יו"ר אגודת הסטודנטים של המכללה, רון מרגלית, "בזמן שאפשרויות התעסוקה באזור לא מתפתחות וסטודנטים שמסיימים ללמוד מתקשים למצוא עבודה באזור, מחירי הדירות בקיבוצים ובערים הסמוכות עולים בהתמדה ומקשים על החברה הצעירים לשכור או לקנות דירה. אנחנו מצפים מהממשלה למצוא לכך פתרון ולדאוג לדיור בר השגה, ובמקביל לסייע בפתיחת מקומות עבודה לסטודנטים".

מחאת הדיור בקרית שמונה, יולי 2011. ג'יליס
מחאת הדיור בקריית שמונה/ג'יליס

וגם בדרום מחריפים את המחאה: הצעירים בשדרות שוקלים את האפשרות של החרפת המאבק באמצעות יצירת אווירה שתזמן למקום רבים מתושבי העיר הנמצאים במצב דומה. ההערכה היא שבמהלך הימים הקרובים יתקיימו במקום אירועים שונים כדי למשוך ציבור רחב יותר להביע את תמיכתו בצעירים.

בתל אביב המאבק נמשך גם היום. עובדים מעיריית לוד, ובראשם יו"ר הוועדה הממונה על העיר, מאיר ניצן, חילקו בצהריים עלונים במאהל המחאה ועליהם מתנוססת הכותרת "בואו לגור בלוד קול קורא בלב ליבה של ארץ ישראל". על העלון מתנוססים מחירי השכירות והמכירה בלוד. "לוד נמצאת עשר דקות מת"א ושלושים דקות מירושלים", נכתב.

*בהכנת הידיעה השתתף מוטי לוי

לפניות לכתב: davidkobi@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully