וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב לבנון: מי שלא יצטרף לימין – ייעלם

מוטי לוי

20.7.2011 / 11:30

ימין ושמאל? "יש אנשים שמנצלים את הדמוקרטיה להחריב את ישראל"; חקירת הרב דב ליאור ויעקב יוסף? "היועץ המשפטי כופה דעתו על הדמוקרטיה". רב שיח לוחמני עם הרב אליקים לבנון

אליקים לבנון , רב היישוב אלון מורה, ראש ישיבת ברכת יוסף ביישוב, חבר הנהלת מועצת יש"ע המתחדשת, חבר ועד רבני יש"ע ורב אזורי של השומרון, יולי 2011. עוז מרון
אליקים לבנון , רב היישוב אלון מורה, ראש ישיבת ברכת יוסף ביישוב, חבר הנהלת מועצת יש"ע המתחדשת, חבר ועד רבני יש"ע ורב אזורי של השומרון, יולי 2011/עוז מרון

בין חוק החרם לוועדות שאולי יוקמו לחקירת ארגוני שמאל, בין חקירות רבנים לעימותי מתנחלים עם כוחות הביטחון, מארח השבוע שיח הרבנים של וואלה! חדשות את אחד מבכירי רבני הימין, הרב אליקים לבנון, רב היישוב אלון מורה, לשיחה על הימין ועל השמאל ועל מה שביניהם. הרב לבנון נולד ב-1949 בקריית מוצקין, ואת השכלתו התורנית הוא רכש בישיבות 'נתיב מאיר' ו'מרכז הרב' של הציונות הדתית. ב-1986 מונה לרב היישוב אלון מורה, ומאז ועד היום הוא ממלא תפקיד זה. לפני כשלושה חודשים הוא מונה לכהן כרב האזורי של יהודה ושומרון. במקביל, הרב לבנון מכהן כראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה, והוא גם חבר בוועד רבני יש"ע. הרב לבנון נחשב למעורב מאוד מבחינה פוליטית, ולפני תוכנית ההתנתקות אף חתם על מכתב שקרא לחיילי צה"ל לסרב פקודה בפינוי ישובים.

מה דעתך על חוק החרם?
"ברור שהוא חוק מצוין שכל מדינת חוק שמגנה על עצמה הייתה מקבלת. דמוקרטיה צריכה לדעת להגן על עצמה, ודמוקרטיה שמחריבה את עצמה - אין לה זכות קיום. נכון להיום יש אנשים שמנצלים את הדמוקרטיה כדי להחריב את עם ישראל ואת מדינת ישראל.

המאבק על חוק החרם הוא מאבק בין שני כוחות שיש היום במדינה: כוח חיובי וכוח שלילי. הכוח החיובי פועל לאורך כל הדרך לבנות את הארץ ואת העם. והכוח ההפוך לא בונה שום דבר - ורק מתנגד. הוא מקפיא את ההתיישבות, הוא מטיל חרם, הוא פועל כדי שיהיה לגיטימי להטיל חרם על אנשים מסוימים ועל ציבור מסוים כדי לחנוק את הציבור הזה שהוא כיום הליבה של מדינת ישראל בכל תחומי העשייה. כוח זה עוסק גם במינוף האויבים שלנו, בלתת להם יותר זכויות ויותר הבנה".

מי זה הכוח השלילי הזה?
"זה השמאל הקיצוני שעד עכשיו שלט בארץ, היום הכוח שלו הולך ונחלש, גם בארץ וגם בחו"ל".

זה מעניין, כי מנגד, דווקא לימין בישראל נוצרה תדמית של כוח לאומני ופרימיטיווי. מנין לדעתך זה נובע?
"זה לא מדאיג אותי שאנחנו נתפסים כך. השאלה אינה כיצד הגענו לזה, אלא מדוע התפיסה היא כך. אנחנו עובדים מתוך אמונה; האמונה הנחתה אותנו הרבה שנים והצלחנו איתה, האמונה היא שדחפה אותנו להגיע לארץ ישראל לבנות את הארץ, ובלעדיה שום דבר לא היה נבנה. מדינת ישראל היא היום אימפריה בכל תחום – בזכות האמונה. לאמונה הזאת יש גם עתיד: יש לנו אג'נדה מאוד מאוד ברורה, מדינת ישראל צריכה להיות אור לגויים, המדינה המובילה בכל העולם, אנחנו בונים כאן מדינה שהיא תהיה בטופ של כל העולם, לא כדי לנצל את כל העולם אלא בכדי להיות האבא של כל המין האנושי. בשביל זה אנחנו בונים את המדינה, בזה יש לנו אמון.

האמונה הזאת לא נחמדה כרגע לכל העולם. 'אתה בחרתנו מכל העמים' זה משהו שלא נעים לאחרים לשמוע. ואז מאשימים אותנו בגזענות. זה הבל – האמונה הזו באה לומר הפוך. מדינת ישראל היא הלב של כל העולם, יש לה אחריות כלפי כל העולם, כפי שללב יש אחריות כלפי כל האיברים בגוף. מצד שני, מושמעת אג'נדה לפיה אנחנו שווים כמו כולם, 'ככל הגויים בית ישראל', אנחנו לא שונים מאף אחד, אנחנו לא גזענים ולא מיוחדים. אבל כל ההיסטוריה מוכיחה שאנחנו כן מיוחדים. יש לך עם יותר מיוחד מעם ישראל? יש לך עם שעבר שואה ובנה מדינה?"

אליקים לבנון , רב היישוב אלון מורה, ראש ישיבת ברכת יוסף ביישוב, חבר הנהלת מועצת יש"ע המתחדשת, חבר ועד רבני יש"ע ורב אזורי של השומרון, יולי 2011. עומר מירון
אליקים לבנון , רב היישוב אלון מורה, ראש ישיבת ברכת יוסף ביישוב, חבר הנהלת מועצת יש"ע המתחדשת, חבר ועד רבני יש"ע ורב אזורי של השומרון, יולי 2011/עומר מירון

האם אתה סבור שהרבנים ליאור ויוסף היו צריכים להתייצב לחקירת המשטרה אליה זומנו?
"החקירה הזאת היא חקירה פוליטית שבאה רק לאיים, אין מאחוריה שום דבר. אין מה לחקור, הכל ברור, הספר כתוב, ההסכמות ברורות, מה יש לחקור? אם לדעתכם צריכים להעמיד את הרב לדין אז תעמידו אותו לדין. החקירה באה להטיל פחד על הרבנים, לכן גם ברור שאין מקום ללכת. כשהיועץ המשפטי משתמש בסמכותו בניגוד לדמוקרטיה הבסיסית והוא כופה את דעתו על הדמוקרטיה ומשתמש בה כמכשיר לדעותיו הפוליטיות, אין מקום לשתף עמו פעולה".

האם לא כולם שווים לפני החוק?
"אם הרבנים היו מוזמנים לחקירה באשמת גנבה, מעילה, אלימות או אשמה שיש לה רגליים - אז ברור שהם היו צריכים להתייצב לחקירה. אבל כשהם מוזמנים לחקירה שהיא כולה פיקציה שקרית - מישהו צריך לנפץ את השקר הזה. זה ניצול של הדמוקרטיה לטובת עצמו".

אולי זאת בדיוק הבעיה. יש כאן מדינה וחוקים, יועץ משפטי שמונה כדין, וחוק נגד הסתה שחוקק בצורה דמוקרטית לחלוטין, מנגד, באים הרבנים ומחליטים לעשות דין לעצמם?
"אם קאדי היה משמיע דעה והיה מזומן לחקירה באשמת הסתה הייתי אומר גם לו לא ללכת. הרב ליאור הוא איש ציבור, הוא אמר את דעותיו, הכל כתוב. אתה רוצה לשמוע מה יש לו לומר? תבוא אליו הביתה".

כשחוק החרם עבר בכנסת טענו בימין כי הוא חוקק בצורה דמוקרטית ולכן על השמאל לקבלו. בנאום שנשאה אחר כך בכנסת, הזכירה יו"ר קדימה, ח"כ ציפי לבני, דווקא את העובדה שרבני הימין בוחרים שלא לקיים את החוק כשהוא לא מתאים להם.
"ציפי לבני מעולם לא חקרה את הרבנים, מעולם לא בדקה מה לומדים בישיבות, ואין לה זכות דיבור על מה שהיא לא יודעת. הרבנים כל הזמן מחנכים לשמירת החוק וכיבודו, אני מדבר בישיבה שלי על שמירת החוק. אבל יש הגדרה הלכתית שנקראת 'דינא דמלכותא – דינא' לפיה יש לציית לחוקי המדינה, מנגד ישנה הגדרה נוספת שנקראת 'חמסנותא דמלכא', לפיה, כשהמלך משתמש בשלטונו כדי לחמוס צריך להעמיד אותו במקומו, ומה שקרה כאן הוא שהיועץ המשפטי הפך להיות חמסן בשם המלך".

הזכרת שבישיבתך אתה מחנך לשמירת החוק. האם אתה עצמך לא קראת לסירוב פקודה בזמן גוש קטיף?
"זו עבודה בעיניים וזריית חול בעיניים. האם היו מבקשים משוטר ללכת לעצור את אבא שלו באשמת פריצה? האם קצין משטרה היה פוקד על בן לעצור את אביו? אם קצין משטרה היה פוקד כך, מה היו אומרים לו? זה לא אנושי, ולכן קצין שהיה פועל כך היה מקבל מנה על הראש על ההוראה שנתן. זה מה שהיה בגוש קטיף, שלחו אנשים לפנות את חבריהם, את ידידיהם, את משפחתם, את האנשים הכי קרובים להם - זו פקודה לא אנושית. אנחנו לא חיים, חלילה, אצל הנאצים. אצל היטלר ניתנו פקודות בלתי אנושיות וחיילים היו ממלאים אותן כי הם פעלו כמו רובוטים; החיילים שלנו לא כאלה ב"ה, ונתנו להם פקודות בלתי אפשרויות לקיום, לכן אמרתי להם לא לקיים אותן, אלא להגיד תגידו 'אנחנו לא יכולים לקיים, ואין לנו אפשרות לקיים את הפקודה הזאת', זה לא סירוב, ואני עומד מאחורי זה".

אליקים לבנון , רב היישוב אלון מורה, ראש ישיבת ברכת יוסף ביישוב, חבר הנהלת מועצת יש"ע המתחדשת, חבר ועד רבני יש"ע ורב אזורי של השומרון, יולי 2011. עומר מירון
אליקים לבנון , רב היישוב אלון מורה, ראש ישיבת ברכת יוסף ביישוב, חבר הנהלת מועצת יש"ע המתחדשת, חבר ועד רבני יש"ע ורב אזורי של השומרון, יולי 2011/עומר מירון

בפתח דבריך כינית את הימין והשמאל "שני כוחות שפועלים במדינה". האם אתה לא חש שאם הקיטוב והשנאה יימשכו באותן עוצמות, בסוף תהיה סכנה ממשית לחברה הישראלית והעסק יתפרק?
"העסק יתפרק רק בכיוון אחד. הכוח שבונה - ממשיך לבנות, וכל מי שיצטרף אליו – יצטרף, מי שלא יצטרף – ייעלם. מי שאין לו זיקה לכוח הזה יירד מהארץ וייעלם בחו"ל. גם כשבני ישראל יצאו ממצרים, יצא רק אחד מתוך חמישה – 20%. הם עוזבים כבר עכשיו, הם יורדים גם בכמות. לנו, ב"ה יש הרבה ילדים וזה כחלק מהכוח החיובי של הבנייה".

זו לא אמירה קצת מיליטנטית? מי שלא יהיה איתנו ייעלם?
"אני קורא לצד השני לבוא גם עם אג'נדה חיובית. בואו נבנה יחד. הצעתי לצבא כמה פעמים, יש כל כך הרבה התכתשויות, בואו נעשה פרויקט משותף. דיברתי על כך עם אלוף פיקוד מרכז. תבואו עם אג'נדה חיובית. בואו נבנה ביחד עיר בגליל, אל תבואו רק להקפיא ולהרוס. בואו נבנה דבר שהוא מוסכם על כולם. להיות חלק מכוחות בונים ולא מכוחות של הרס. בואו נתמודד עם העוני. למה רק אנשים דתיים צריכים להתמודד עם העוני?".

מה המסר שלך לגולשי וואלה! חדשות?
"אני קורא לכולם: בואו נהיה בעד ולא נהיה נגד, בעד דברים חיובים ודברים טובים, אפשר לעשות דברים טובים ונפלאים בכל רחבי המדינה. בכמה מילים: אני בעד 'בעד' – ונגד 'נגד'".

רב שיח - שיח הרבנים של וואלה! חדשות
הרב שרלו על מעצר דב ליאור: "שטות של המשטרה"
הרב שאר ישוב הכהן על מעצר דב ליאור: "פגיעה בכבוד העם"
הרב קמינצקי: "עלינו לפלוט מתוכנו את הסובבים את גדולי התורה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully