וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תשפיע מדינה פלסטינית על פעילות צה"ל?

17.4.2011 / 7:15

במערכת הביטחון נערכים לאפשרות כי האו"ם יכיר במדינה פלסטינית עצמאית. בשלב זה עוד לא ברור כיצד תשפיע הכרה זו על פעילות צה"ל בשטחים מבחינה משפטית

כוונת הפלסטינים להכריז על מדינה עצמאית ולזכות בהכרת עצרת האו"ם בספטמבר הקרוב מעמידה לא רק את הדרג המדיני בפני קשיים, אלא גם את מערכת הביטחון. בצה"ל כבר החלו לבחון את ההשלכות המשפטיות למהלך של הכרזה על מדינה פלסטינית בשטחי יהודה ושומרון ומעלים אף חשש כי הצעד ישפיע על פעילות הצבא בשטחי הגדה. בצה"ל נערכים לא רק לאפשרות כי ההכרזה הצפויה תביא להסלמה ביטחונית בגדה, אלא גם תשנה את מעמדה המשפטי של הנוכחות הצבאית ובפרקליטות הצבאית בוחנים את ההשפעות של הדבר.

כיום נחשבים שטחי יהודה ושומרון כ"שטחים כבושים", מה שמאפשר לצבא לפעול במטרה לשמור על הסדר הציבורי ואילו המנהל האזרחי אחראי על היבטים אזרחיים שונים כחלק ממה שמכונה "תפיסה לוחמתית". הכרזה על האזור כעל מדינה עצמאית עשויה להביא לכך כי נוכחות צה"ל בשטח תהיה לא חוקית, ולדברי מומחי משפט אף עשויה להביא לכדי מצב של העמדת קצינים ישראלים לדין בבית הדין הפלילי בהאג.

"בעוד שבשטח כבוש יש לכח הצבאי את הסמכות והאחריות לפעול להבטחת הסדר הציבורי, מרגע שהאזור מוגדר באופן רשמי כמדינה עצמאית נוכחות צבאית של מדינה אחרת היא לא חוקית", מסביר פרופ' אייל גרוס, מומחה למשפט בינלאומי באוניברסיטת ת"א. לדבריו, "השאלה המרכזית היא איך הקהילה הבינלאומית תתייחס להכרזה על מדינת פלסטינית, והאם האו"ם יקבל אותה כחברה רשמית. צריך לזכור שבעוד שהעצרת הכללית יכולה להכיר במדינה פלסטינית, הרי שחברות באו"ם דרושה אישור מועצת הביטחון, אישור הדורש את הסכמת ארה"ב. ישראל עשויה לטעון שהממשלה הפלסטינית אינה שולטת בשטח, דבר המהווה את אחד התנאים לקיום מדינה עצמאית. ישראל עשויה גם לטעון שהנוכחות הצבאית דרושה להגנה עצמית".

"אין משמעות מבחינה משפטית"

לדברי פרופ' גרוס, מדינה פלסטינית שתכיר בסכמות בית הדין הפלילי בהאג עלולה להביא במקרים מסוימים אף להעמדה לדין של חיילים בצה"ל. "עצם הנוכחות הצבאית בשטח של מדינה אחרת אינו מהווה כשלעצמו עילה להעמדה לדין, אבל בסיטואציות מסוימות כמו למשל אירוע שבו יהרגו אזרחים פלסטינים בנסיבות לא מוצדקות יכולים הפלסטינים להביא לכך שמי שהיה מעורב בפעולה יועמד לדין בהאג. הסיכון הזה בוודאי יגדל אם אכן יתקיימו עיקר התנאים שהם הכרה רחבה של מדינות במדינה הפלסטינית עצמאית וריבונית והכרה כחברה מן המניין באו"ם. השאלה המרכזית שתשפיע על צה"ל היא איך הממשלה בירושלים תתייחס להכרזה שכזו".

לעומתו, פרופ' אבי בל מאוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת סן דייגו סבור כי הכרזה פלסטינית אינה צריכה להשפיע כלל על צה"ל. "אני מניח שתהיה להכרזה השפעה מדינית שתביא דרישה לסנקציות על ישראל, אולם אין שום משמעות מבחינה משפטית עבור מערכת הביטחון", אמר. "אפילו אם הם מכריזים על עצמם כמדינה, לרוב זה לא משנה את דיני המלחמה שחלים בנסיבות הקיימות ואולי אף מקל על ישראל לטעון ליישום 'תפיסה לוחמית' כי כעת מדובר בשטח של מדינה זרה ולא שטח כבוש. לישראל עדיין זכות להגנה עצמית ואני לא רואה שינוי בפעולות הצבא".

פרופ' בל אינו מקבל את העמדה כי עם ההכרזה יגבר החשש להעמדה לדין של קצינים ישראליים בהאג. "הכרה פלסטינית בבית הדין כבר נעשתה על ידם, ואני מניח הם יעשו זאת שוב כמדינה, אבל זה כרוך בסכנה שגם ישראליים יוכלו לבקש להעמיד פלסטינים לדין בהאג, ולכן נדמה לי שהם לא ירצו לתת סמכות גורפת לבית הדין. למען האמת, מכיוון שהפלסטינים כבר הכירו בבית הדין, ייתכן והייתי מציע כבר היום לישראלים לדרוש העמדה לדין של פלסטינים שביצעו פשעים. כך או כך, אחרי ספטמבר רוב העבודה תהיה אצל משרד החוץ אך אינני רואה סיבה מיוחדת שצה"ל צריך לדאוג בגללה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully