וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסנדלים את רה"מ? הכנסת הגבילה מכירת קרקע לזרים

פנחס וולף

29.3.2011 / 18:50

בעקבות החלטת הממשלה להפריט מאות אלפי דונמים של קרקעות, אושר תיקון לחוק המגביל קניה או העברת זכויות בקרקע, למי שמוגדר כ"זר". ח"כ שי: "זה כרטיס צהוב לפני כניסת הרפורמה לתוקף"

הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שניה ושלישית תיקון לחוק מקרקעי ישראל, הדורש אישור מיוחד בעת מכירת קרקע לזרים. על פי החוק החדש, שיזמו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה), נחמן שי (קדימה), אורי אורבך (הבית היהודי) ויריב לוין (הליכוד), הקניה של זכויות במקרקעין לזרים תוכל להיעשות רק לאחר קבלת אישור של יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, לאחר שזה יקבל המלצות משרי הביטחון והחוץ ומגורמים נוספים.

החוק החדש קובע, כי במתן האישור, ישקול יו"ר מועצת מקרקעי ישראל את טובת הציבור וביטחונו, זיקת הזר שמבקש לרכוש את הקרקע למדינת ישראל, מטרת בקשת הרכישה ועוד. במידה שההליך לא ייעשה כראוי, היועץ המשפטי לממשלה או כל בעל עניין אחר יהיו רשאים לדרוש מבית המשפט לבטל את העסקה.

התיקון לחוק בא בעקבות החלטת הממשלה להפריט מאות אלפי דונמים של קרקעות בישראל. יוזמי החוק מסבירים שהוא "נועד להבטיח כי בעסקאות של העברת בעלות במקרקעין, תתקיים ביקורת קפדנית ויסודית באמצעות ועדת שרים על מנת לוודא, בין היתר, כי לא תיפולנה בידיים עוינות. במדינות רבות בעולם קיימים חוקים דומים הבאים להבטיח כי אדמותיהן יישמרו בידי אזרחיהן ולא יימכרו לגורמים זרים".

ח"כ שי אמר כי מדובר בחוק "שהקדים מעט את זמנו, כי הרפורמה הגדולה של ראש הממשלה לא יצאה עוד לדרך. לעומת זאת, אנו חברי הכנסת חשבנו שראוי מאוד להוציא כרטיס צהוב לפני שהרפורמה תכנס לתוקף וייאמר באופן הכי מפורש לרה"מ שאדמות הלאום שיימכרו בעתיד בהפרטה צריכות להימכר בזהירות, באחריות. שמנו כמה מכשולים בנושא, אבל אנחנו לא מונעים את זה. כולנו זוכרים שהאדמה הזאת היא אדמת הלאום ולא היינו רוצים שיהיה מסחר חופשי על כל דונם ודונם".

ח"כ אורבך הסביר לאחר אישור החוק כי "זהו חוק שנועד לסייג את החוק הגדול של מנהל מקרקעי ישראל. אלא שהקרונות השיגו את הקטר. מעגנים בחקיקה ראשית כדי שאדמותינו לא ימכרו לזרים וכך נותנים תוקף יותר משמעותי למנהל המנהל ולמנהל כולו, כדי שלא יתחיל סיפסור. יש כאן גם אמירה ערכית לאי שביעות רצון מהקלות שבה עבר חוק מקרקעי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully