וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוביה פרידמן, ממסייעי לכידת אייכמן, הלך לעולמו

קובי מנדל

13.1.2011 / 19:54

צייד הנאצים טוביה פרידמן הלך הערב לעולמו בגיל 89. פרידמן אסף חומר מרשיע על אייכמן ובכך היה בין המסייעים ללכידתו של הצורר הנאצי

צייד הנאצים טוביה פרידמן, הלך הערב (חמישי) לעולמו בגיל 89. פרידמן היה בין האנשים שפעלו ללכידת אדולף אייכמן ועשה כל חייו בתיעוד מעשי הנאצים והתחקות אחר אלה שהוציאו להורג יהודים. פרידמן אסף חומר מרשיע על אייכמן במהלך 15 שנים ומסר אותו לידי המשטרה ובכך היה בין המסייעים ללכידתו של הצורר הנאצי.

פרידמן הקים בחיפה מכון לדוקומנטציה בו אסף עדויות אודות מעשי הנאצים. הוא יובא למנוחות מחר בשעה 11:30 בבית העלמין כפר סמיר. פרידמן ייטמן ליד אשתו ובנו יחידו שנהרג בשנת 1976 בתאונת צלילה, זמן קצר לפני גיוסו לשייטת.

פרידמן נולד בשנת 1922 בעיר ראדום בפולין ובמהלך מלחמת העולם השנייה נשלח למספר מחנות עבודה גרמניים. לאחר המלחמה הצטרף לארגון "הבריחה" במסגרתו עסק באיסוף מידע על פושעי מלחמה נאציים. פרידמן עסק גם בייבוא נשק עבור ההגנה ושיתף פעולה גם עם שמעון ויזנטל.

בשנת 1952 עלה פרידמן לארץ ומונה למנהל סניף חיפה של יד ושם אך בשנת 1957 פרש מיד ושם והקים מכון עצמאי, המכון לדוקמנטציה. בשנת 2002 העניקה עיריית חיפה לפרידמן את תואר יקיר העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully