וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד מוות המוני של ציפורים - הפעם בשבדיה

רצף צירופי מקרים או תופעה גלובלית מדאיגה? אחרי 3 מקרים בארה"ב, ציפורים נפלו מהשמים גם מעבר לאוקיינוס. תעלומה גם בתוך האוקיינוס - מיליוני דגים מתים בארה"ב, ברזיל וניו זילנד

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

תופעה גלובלית מסתורית ומדאיגה, או רצף צירופי מקרים שהצית את הדמיון וגרר גל דיווחים על אירועים שגרתיים? מקרי מוות המוניים של בעלי חיים אינם תופעה חסרת תקדים, ולרוב נמצאים לכך הסברים - אך נדמה כאילו רצף המקרים המתמשך מהימים האחרונים בכל זאת מספק חומר למחשבה.

אחרי צניחתן המסתורית של ציפורים מהשמים בשלוש מדינות בדרום ארצות הברית, התגלה אמש (רביעי) מקרה דומה בשבדיה, בעוד מקרי המוות ההמוניים של דגים מתרחבים גם הם - לעוד מדינה בארה"ב, וכן לברזיל ולניו זילנד.

נתחיל בציפורים: כזכור, האירוע המרכזי התרחש במדינת ארקנסו שבדרום ארה"ב, שם נמצאו בשבת גוויותיהם של כ-5,000 ש?חרו?רים אדומי כנפיים. ההסבר המוצע העיקרי של השירותים הווטרינריים לתופעה המסתורית היה מנוסת בהלה, ייתכן עקב זיקוקים בערב השנה החדשה, שגרמה לציפורים לעוף לכל עבר ולהתנגש זו בזו. אלא שהסבר זה נראה פחות מתקבל על הדעת לאחר מציאת עוד כ-500 ציפורים מתות מאותו סוג כ-500 ק"מ משם, בלואיזיאנה, ומקרה נוסף אף צפונה משם, בקנטאקי - שם דובר בחילה על כמה עשרות ציפורים מתות, אך היום כבר מתברר שמדובר גם כן במאות. גם בקנטאקי מדובר בשחרורים אדומי כנפיים - אך לא רק: לפי הדיווחים, בין הגוויות זוהו גם אדומי חזה וזרזירים.

כעת מגיע מקרה נוסף, בצדו השני של כדור הארץ - אלא שהפעם מדובר בציפור אחרת: ק?א?ק (סוג של עורב). כ-70 מהם נמצאו אתמול מתים ברחוב בעיר פלקופינג שבשבדיה. גם כאן מתקשים השירותים הווטרינריים למצוא הסבר, וגם במקרה זה מוזכרים זיקוקי די-נור שנורו באזור ביום שלישי בלילה, כגורם אפשרי לבהלה וטראומה.

מילא דגים מתים, אבל בלי עיניים?

נעבור מהשמים למים. מגיפה המונית הוזכרה כגורם הסביר שהביא למותם של כ-100,000 דגי מוסר בשבת בנהר בארקנסו - אירוע שכנראה שלא היה זוכה כלל לתשומת לב לולא מות הציפורים בסמיכות מקום לשם. מקרי מוות המוניים של דגים היא תופעה יותר נפוצה מאשר אצל ציפורים, ובכל זאת - גם כאן, רצף המקרים הנמשך, בתוך כמה ימים, מעורר לא מעט הרמות גבה.

תחילה דיווח אתמול העיתון "בולטימור סאן" על מותם של כשני מיליון דגים מכמה סוגים במפרץ צ'יזפיק שבמדינת מרילנד. ההסבר המוצע במקרה זה היה תופעה הנקראת "הלם מים קרים" - לאחר צניחת טמפרטורת המים במקום. מקרים דומים תועדו במקום פעמיים בעבר - ב-1976 ו-1980.

בברזיל, דווח אתמול על מציאת כ-100 טונות - לא פחות - של סרדינים ודגי שפמנון וקרוקר מתים בעיירות הדיג באזור העיר פרנגואה שבדרום המדינה. ההסברים המוצעים, על פי האתר "פראנה אונליין": שינויים באקלים, זיהום מים או ספינת דיג שפרקה בטעות את מטענה לתוך הים.

ולבסוף, בניו זילנד, דווח על מותם של כמה מאות דגי שו?רי שנשטפו לחופי חצי האי קורומנדל. לפי הדיווח ב"ניו זילנד הראלד" הרשויות במקום חוקרות את המקרה, שמתאפיין בפרט ביזארי במיוחד: הנופשים שהגיעו לרחוץ בים ומצאו את הדגים המתים הזדעזעו לגלות שעיניהם של רבים מהם היו חסרות. הסבר אפשרי במקרה זה - הדגים גוועו ברעב עקב שינוי בתנאי האקלים באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully