וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הצבאי לשעבר: "הנצרות היא אויב העם"

18.10.2010 / 14:22

בעקבות הפרסום בוואלה! חדשות, לפיו חיילים בצה"ל מסרבים לבקר בגיבוי הרבנות הצבאית בכנסיות ובמנזרים, מביע הרב הצבאי לשעבר אביחי רונצקי תמיכה בחיילים. "הנצרות היא האויב הכי גדול של העם היהודי וירושלים היא בירת היהודים, ולא בירת שלוש הדתות"

הרב הצבאי הראשי לשעבר, תת אלוף במיל' אביחי רונצקי, הגיב היום (שני) לפרסום בוואלה! חדשות לפיו בשנה האחרונה נתקלים בצה"ל בתופעה הולכת וגוברת של חיילים דתיים המסרבים, בגיבוי הרבנות הצבאית, להיכנס אל מתחמי מנזרים בירושלים וסביבותיה במסגרת סדנאות חינוך. הרב רונצקי גיבה את החיילים ואמר כי "הנצרות היה האויב הגדול של עם ישראל", וכי "ירושלים היא בירת העם היהודי, ולא בירת שלוש הדתות".

רונצקי הדגיש כי הוא מבין ללבם של החיילים, ואמר: "למה ללכת לכנסייה? זה רק מחליש את החיילים. אתה חושב שאותו נזיר בכנסייה שהולכים אליה באבו גוש מספר לחיילים מה עשו הנוצרים ליהודים לפני אלפי שנים? האויב הכי גדול של עם ישראל זו הנצרות".

הרב הצבאי לשעבר הוסיף כי התופעה של סירוב חיילים להיכנס למקומות האלה מוכרת וידועה לו, ועל פי ההלכה אסור לחייל להיכנס לשם. עם זאת הוא ציין כי מעולם לא נתקל בבעיה של חייל שטען כי הכריחו אותו לקחת חלק בסיור בכנסייה. "אי אפשר למנוע מחיל החינוך להביא אותם לסיורים במקום הזה. תפקיד חיל החינוך הוא לנקוט בפועלות אשר מחזקות את רוח הלימה של החיילים, ולצערי הרב סיור בכנסייה לא תורם לכך. להיכנס לשם זה כמו חילול שבת. להבדיל ממסגד, כנסייה נחשבת לעבודה זרה. במקום סיור בכנסייה יש אלפי מקומות היסטוריים בכל מטר מרובע שמחברים את החיילים למורשת ולהיסטוריה".

"אנחנו לא מהאו"ם"

רונצקי הוסיף כי במהלך כהונתו כרב הצבאי הראשי, הוא לא ניסה לבטל את הסיורים בכנסיות כיוון שלדבריו זה היה בלתי אפשרי. עם זאת ציין הרב כי הצליח לגרום לכך שירושלים היהודית תהיה במוקד הסיורים. "אנחנו לא מהאו"ם. ירושלים היא לא עיר שלוש הדתות אלא בירת העם היהודי, ואני מאמין שהצלחנו להביא לכך שהמוקד בסיורים בירושלים יהיה היהדות והאסלאם ודתות אחרות יהיו בשוליים".

האתרים השנויים במחלוקת הינם מנזרים בירושלים ובכפר אבו-גוש, אליהם מגיעים באופן קבוע חיילים במסגרת סדרות חינוך אותם עורך חיל החינוך עבור חיילים קרביים. במסגרת סדרת החינוך, ישנים הלוחמים בירושלים ומקיימים סיורים באתרי מורשת ובמוזיאונים בבירה, בין היתר בהר הרצל וכן בבתי כנסת ובכנסיות.

בשנה האחרונה מסרבים חיילים דתיים להיכנס אל מתחמי המנזרים, זאת אף בעידוד הרבנות הצבאית. היו מקרים בהם חיילים התקשרו לנציגי הרבנות ואלו אישרו להם שלא להיכנס. "התקשרתי לרבנות שם אמרו לי שמדובר בעבודה זרה ושאסור לי להיכנס", אומר חייל המשרת בחטיבת הצנחנים ונטל חלק בסיור שכזה בכנסיה באבו-גוש, "היינו קבוצה גדולה של חיילים שפשוט עמדו מחוץ למנזר ולא הסכמנו להיכנס. מה לנו ולמנזרים? אנחנו התגייסנו כדי להגן על עם ישראל. שייקחו אותנו לעיר העתיקה או לכותל. חסר בתי תפילה יהודיים באזור ירושלים?".

"בצה"ל משרתים גם לא-יהודים"

האב דויד נויהאוז, סגן הפטריארך הלטיני בישראל, התייחס לדבריו של רונצקי. לדבריו, חשוב שחיילים ועובדי ציבור יבקרו במוסדות דת של מיעוטים החיים בישראל, ילמדו ויכירו גם את קבוצות המיעוט על מנת להצליח לחיות בדו-קיום. "אנחנו כנוצרים מבינים היטב את הכאב של העם היהודי על מאות שנים של רדיפה, אך חשוב לציין כי בעשרות השנים האחרונות חל מהפך ביחס של הכנסייה הקתולית אל ישראל והעם היהודי".

נויהאוז הוסיף כי צה"ל הוא צבא ישראלי בו משרתים גם חיילים שאינם יהודים. "יש מספר לא מבוטל של חיילים נוצרים בצה"ל, חלקם ערבים ישראלים וחלקם יוצאי חבר העמים שעלו לישראל". לדבריו, "אנו מנסים לתקן את הרוע מהעבר ומבינים את הכאב של העם היה היהודי. שני אפיפיורים כבר ביקרו בישראל ונתנו תוקף לקשר בין הדתות ובין מדינת ישראל לוותיקן".

לפניות לכתב הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully