וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: עלייה באלימות כלפי פלסטינים במז' י-ם

מדו"ח האגודה לזכויות האזרח עולה כי בשנה האחרונה חלה עלייה ניכרת במעשי האלימות כלפי פלסטינים תושבי שכונות מזרח העיר בהן פועלות עמותות מתנחלים. איומים, חסימות כבישים, ומעצרים בלתי חוקיים הם חלק מהסבל שעוברים התושבים

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

בשנה החולפת חלה עלייה תלולה ברמת האלימות במספר הולך וגדל של שכונות פלסטיניות בירושלים בהן פועלות עמותות פוליטיות, שמטרתן המוצהרת היא לייהד את ירושלים המזרחית - כך נטען בדו"ח חדש שמפרסמת היום (ראשון) האגודה לזכויות האזרח. בדו"ח, הסוקר מספר היבטים של חיי הפלסטינים תושבי מזרח ירושלים, נטען כי "החיים בשכונות מתאפיינים כיום יותר מתמיד באלימות פיזית ומילולית, איומים על ילדים ומעצרם, חסימת רחובות ומתחמים ציבוריים בפני הציבור הפלסטיני, ומטרדים שונות כדוגמת צילומים במרחב הפרט".

בדו"ח, הנקרא "מרחב לא מוגן", נטען בין היתר כי תושבי השכונות הערביות במזרח ירושלים איבדו אמון במשטרת ישראל, בעיריית ירושלים ובמשרד השיכון, אשר מפעיל בשכונות מאבטחים חמושים. "מהחיכוכים והאלימות סובלים גם המתנחלים המתגוררים בשכונה", נכתב, "אולם ניכר כי הרשויות פועלות רבות למען הגנה עליהם ומילוי כל צרכיהם – לעיתים על חשבון הרוב הפלסטיני בשכונות".

באגודה לזכויות האזרח טוענים כי קיימת אכיפת חוק סלקטיבית באזורים שנבדקו, כך שהפלסטינים "הפכו לחשודים תמיד בעיני המשטרה". בדו"ח מובאת עדותה של ג'מלאת מור'רבי, ממפונות שכונת שייח' ג'ראח, שהעידה כי בהגיעה לתחנת המשטרה עם בנה כדי להגיש תלונה נגד מתנחל שתקף אותו, הפך בנה לחשוד, והראיות שהובאו לטובתו לא נבדקו כלל. "כל הצילומים שהיו לי, העדים שהבאתי וכל ההוכחות לטובת בני לא הביאו לשום תוצאה, אלא להפך: החוקר לא התייחס, והאריך את מעצרו של הבן שלי בעוד 24 שעות", אומרת מור'רבי.

מעצרי ילדים, השתלטות על קרקעות

עוד נכתב בדו"ח כי לאחרונה רבו מעצרי ילדים ובני נוער הנעשים לדבריהם בניגוד לנהלים הקבועים בחוק, דוגמת מעצר תלמידים בשטח בית הספר. "מעדויות שנאספו בשנה האחרונה, עולה תמונה קשה של ילדים שהוצאו ממיטותיהם באישון לילה, והובהלו לחדרי החקירות כשהם אזוקים ואינם מלווים בהוריהם", נכתב. "הילדים דיווחו על חקירות אלימות ומפחידות, שנוהלו על ידי שוטרים במקום על ידי חוקרי ילדים ונוער".

אחת הנקודות המועלות בדו"ח היא התנהלות אלימה לכאורה של מאבטחים פרטיים המוצבים מטעם משרד הבינוי והשיכון בשכונות האמורות במטרה להגן על התושבים היהודים. מאז חודש מאי הפעילו המאבטחים בכפר סילוואן אש חיה לעבר תושבים במספר אירועים שונים, נטען בדו"ח, במהלך אותם אירועים בחרו כוחות מג"ב להפעיל גז מדמיע ורימוני הלם – אמצעים חמורים פחות. "כך יוצא שבניגוד לשוטרים, המוגבלים בהפעלת כוח בשל כפיפותם לחוקים ולפקודות המשטרה, המאבטחים הפרטיים אינם כפופים לחוקים ויכולים לפעול ללא הבחנה", נכתב.

עוד נטען כי בשנים האחרונות הועברו קרקעות בשכונות לבעלותן הבלעדית של עמותות מתנחלים, תוך התעלמות מצרכי התושבים הפלסטינים. כך למשל, עמותת אלע"ד קיבלה לאורך השנים חזקה על שטחים שונים בסילוואן, והיא מקיימת בהם חפירות ארכיאולוגיות. שטחים אחרים נסגרו לטובת גן אירועים שמשמש את האוכלוסייה היהודית בלבד, מגרשי חנייה לנוחיות תיירים, ועוד. "בשכונות הדלות כל כך בגני משחקים, בתי ספר ומגרשי חנייה, העברת השטחים הפנויים המעטים לידי עמותות פוליטיות וסגירתם בפני התושבים היא עוול שמנציח מציאות של הזנחה והיעדר פיתוח", אומרים באגודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully