וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקנאים בשייטת? פעילי גרינפיס עצרו ספינת פחם

8.7.2010 / 10:12

שלושה מפעילי הארגון עלו על סיפון אנייה שהובילה פחם לתחנת הכוח בחדרה והתבצרו על סיפונה. הם מחו על הקמת תחנה פחמית נוספת באשקלון, ולאחר עיכוב קל המשיכה הספינה בדרכה

אמנם לא מדובר במבצע השתלטות של שייטת 13, אולם הבוקר (חמישי) הוכיחו פעילי ארגון "גרינפיס" כי גם הם יכולים לעצור ספינה שעושה את דרכה לחופי ישראל ועוד מחוץ למים הטריטוריאליים. בסביבות השעה 5:00 הצליחו שלושה מהפעילים – הישראליות מור לוי וג'ואנה ג'ונס והפעיל הגרמני יינס לואו - לעלות על ספינת "Orient Venus" שהובילה פחם מדרום אפריקה לתחנת הכוח בחדרה. הפעולה נעשתה במסגרת מחאת הארגון נגד הקמתה של תחנת פחם נוספת באשקלון והנזק הסביבתי ששריפת הפחם גורמת, לדבריהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפחם הורג"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הגענו עם ספינות גומי מתנפחות אל ספינת הפחם, התקרבנו לדופן הספינה והפעילים טיפסו עליה בעזרת סולם חבלים", סיפרה נילי גרוסמן, מנהלת קמפיין האנרגיה של הארגון לוואלה! חדשות. "שלושת הפעילים הגיעו לתורן הראשי של הספינה, תלו עליו שלט והתבצרו שם, כל זאת במטרה למנוע מהספינה מפרוק את מטענה בחדרה", סיפרה. על פי החוק, ספינה שעל גביה נוסעים בלתי מזוהים איננה מורשית לעגון בנמלי ישראל.

עם עלייתם לספינת הפחם, הודיעו הפעילים לקברניט ה"וונוס" שיודיע ברשת הקשר כי הם בעיצומה של פעולת מחאה בלתי אלימה נגד הזיהום לו הפחם גורם ונגד ההתחממות הגלובלית שלטענתם היא תוצאת שריפת הפחם. "הקפטן עצר את השיוט והודיע לחיל הים על הפעולה שלנו", מספרת גרוסמן, "אולם הם אישרו לספינה להמשיך במסלולה עוד בטרם ביררו את זהות הפעילים, בניגוד לחוק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפעילים מטפסים על ספינת הפחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשעה זו עושה ספינת הפחם וכן ספינת המפקדה של גרינפיס את דרכן לחופי ישראל, כל אחת לנמלה. "המסר לפיו 'הפחם הורג' הועבר", מסכמת גרוסמן. מור לוי מסרה כי "זה נכון שהפעולה שלנו לא שגרתית ואולי אפילו קיצונית. לצערי, אין לנו ברירה. ההתעקשות להפיק אנרגיה מפחם קיצונית הרבה יותר. הממשלה פוגעת בי ובקרובים לי. אני מאמינה שכל אחד מאיתנו יכול להשפיע – אפשר גם להשפיע מהבית על ידי חסכון בחשמל שייתר את הצורך בהקמת תחנה נוספת".

ארגון "גרינפיס" מנהל זה שש שני וחצי מאבק ציבורי לביטול תחנת הפחם באשקלון. לפני כשנה נאספו כ-20,000 מכתבי התנגדות מהציבור בדרישה לביטול התחנה, מספר שיא שטרם נראה כמותו בוועדות התכנון בישראל. דו"ח חדש "מחירו האמיתי של הפחם" שפרסם באחרונה הארגון קובע, כי מחירה של תחנת פחם, בחישוב לטווח ארוך, גבוה פי שניים ממחירה של תחנה סולארית. ממצאי הדו"ח מפריכים את טענות חברת החשמל אשר לגרסתה הפחם הוא הדלק הזול ביותר. לדברי הארגון, שרי הממשלה מקבלים תמונה מעוותת, כאשר מה שמוצג בפניהם הוא רק מחיר השוק של הפחם, ללא כל העלויות הנלוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully