וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 45 שנה: נחשפה הקלטה של המרגל אלי כהן

לראשונה נחשף קולו של סוכן המוסד, שב-1965 הוצא להורג בסוריה. בראיון שהעניק ל"רדיו דמשק" הוא נשמע מספר על חייו בתקופה בה שהה תחת זהות בדויה בקהילה הסורית בארגנטינה

מערכת וואלה!

45 שנה לאחר שהוצא להורג בסוריה, נחשפה הבוקר (ראשון) הקלטה נדירה של איש המוסד אלי כהן, שזכה לכינוי "האיש שלנו בדמשק". מדובר בהקלטה מ"רדיו דמשק", שבו התארח כהן בזהותו הבדויה כאיש עסקים סורי, ב-1962 - שלוש שנים לפני תפיסתו בידי שלטונות סוריה. ההקלטה נחשפה בגלי צה"ל ותשודר הערב במלואה.

כהן, שהסתנן לסוריה תחת השם כאמל אמין ת'אבת, איש עסקים מתחום התיירות שהגיע לדמשק מארגנטינה, סיפר לרדיו על חוויותיו במדינה, כמי שחי בבואנוס איירס לאחר שהיגר בצעירותו מסוריה לדרום אמריקה.

הראיון שישודר ב-"סוכן מס' 88", תוכניתו של ג'קי חוגי, בשעה 19:00 הערב בגלי צה"ל,.נפתח בהקדמה של שדרן הרדיו: "נמצא בינינו היום בדמשק האח כמאל אמין ת'אבת, שחי בניכר. הוא היגר מארצו כצעיר וחזר אליה כעלם. ליבו מלא באהבת הארץ, אשר בה חייך לראשונה חיוך של אור. הוא שב אליה כדי לחיות בין פרחיה בצל החירות והתפארת הלאומית. הוא שב לדמשק, עיר התפארת ולב הערביות. ברוך הבא, האח כאמל". אלי כהן השיב: "ברוך הנמצא".

בהקלטה נשמע כהן מספר למראיין על החיים בקרב הקהילה הסורית בארגנטינה, שם התברג כאיש עסקים מצליח. "יש שם דברים יפים, ויש דברים פחות יפים", אמר כהן. הוא התייחס גם לאווירה והתרבות ברחבי הקהילה וסיפר על הקשר של הסורים החיים בבואנוס איירס למולדתם, הבא לידי ביטוי בשפה הערבית המדוברת ביניהם ובצריכת החדשות המגיעות מבית.

כהן הוצא להורג ב-18 במאי 1965, ארבעה חודשים לאחר שנחשפה זהותו באמצעות ציוד מעקב מתקדם לגילוי שידורי רדיו. ביום תפיסתו הופסקו כל שידורי הרדיו ברחבי דמשק, והוא נלכד בעת ששידר הודעה לישראל. כהן, הנחשב בישראל כאחד מגדולי המרגלים שפעלו בחסות המוסד וכאדם האחראי באופן חלקי לניצחון ישראל במלחמת ששת הימים, נקבר בסוריה. עד כה סירבו הסורים להעביר את גופתו לקבורה בישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • אלי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully