וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק האזרחות בבג"ץ: "החוק רומס זכויות אדם"

גלעד גרוסמן

2.3.2010 / 15:10

בג"ץ דן בעתירות ארגוני זכויות אדם נגד התיקון לחוק האזרחות, הקובע כי לא יותר לפלסטינים להינשא לאזרחים ישראלים וכך לקבל אזרחות. העותרים: "התיקון הוא אנטי חוקתי"

גדעון צנטנר

( צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

בג"ץ קיים היום (שלישי) דיון בהרכב מיוחד של 11 שופטים בעתירות נגד חוק האזרחות, שהגישו ח"כ לשעבר זהבה גלאון, האגודה לזכויות האזרח, עדאלה, והמוקד להגנת הפרט. חוק האזרחות, שנחקק ב-2003 כהוראת שעה והוארך לאחרונה ביולי, אוסר על פלסטינים מתחת לגיל 35 ופלסטיניות מתחת לגיל 25, שהתחתנו עם אזרחים ישראליים, לקבל אזרחות ישראלית.

לטענת העותרים, החוק מפלה לרעה את האזרחים הישראלים, מרביתם ערבים, שנישאים לפלסטינים. בארגונים מסבירים כי התיקון לחוק מנוגד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ופוגע בזכותו של אדם לקיים חיי משפחה בישראל על רקע לאומני.

בעוד ארגוני השמאל טענו בדיון שמדובר בחוק גזעני שיש לבטלו, ארבעה ארגוני ימין ביקשו להצטרף לעתירה בתור משיבים, מכיוון שלטענתם ביטול החוק עלול להוביל לרוב דמוגרפי ערבי בשטחי מדינת ישראל, וכך לסכן את צביונה היהודי של מדינת ישראל.

בדיון אמרה עו"ד יוכי גנסין מפרקליטות המדינה, שבשלוש השנים האחרונות כ-600 פלסטינים שנכנסו להליך איחוד משפחות וקיבלו אישור ראשוני, התגלו מאוחר יותר כמעורבים בטרור. מתוכם, כ-270 היו מעורבים בכך באופן ישיר. כמו כן, ציינה גנסין כי עד פסק הדין שניתן בבגץ ב-2006, שאישר את החוק, 27 פלסטינים שהיו מעורבים בהליך איחוד משפחות התגלו כמעורבים בפיגועים, בהם נהרגו 155 ישראלים.

עו"ד גנסין הוסיפה שפלסטינים שמקבלים תעודת זהות ישראלית הופכים למועמדים אטרקטיביים לגיוס עבור ארגוני הטרור השונים. אחד הפלסטינים שזכו לאזרחות ישראלית אף היה מעורב בתכנון לירות על מסוקו של נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש.

"המדינה שוב מנסה להלך אימים על הציבור באמצעות נתונים לא רלוונטיים", אמרה גלאון לאחר הדיון. "לפסיקת המדינה היה אפשר להגיע עוד לפני החוק. למה לעשות איסור גורף ולשייך את כולם למעורבים בטרור?".

"התמשכות החוק, שהיה אמור להיות זמני, הפך להוראת קבע שפוגעת בחפים מפשע רבים שלא עשו דבר, לא נחשדו בדבר ולא עשו כלום לאיש. נקווה שהפעם בג"ץ יקבע שהפגיעה הנוראית לא יכולה להימשך", אמר עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח.

מנגד אמר עו"ד ציאון, יו"ר תנועת גדר לחיים, שביקשה להצטרף לעתירה כמשיבה, כי "חוק האזרחות אינו חוק גזעני, אלא חוק חוקתי, שעומד על זכותה של מדינת ישראל להעדיף יהודים בשטחה". לדבריו, משמעות ביטול החוק תהיה "זרימה מבוקרת של פלסטינים לשטחי ישראל". לטענתו, אם יבוטל החוק, בתוך כעשרים שנה ייכנסו כעשרים מיליון פלסטינים לשטחי מדינת ישראל ויהוו סכנה ביטחונית ודמוגרפית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully