וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקופנהגן לא מבינים מה מעשנים בישראל

אייל דץ

20.12.2009 / 6:15

למרות כישלון הועידה חזרו פעילי הסביבה הישראלים מדנמרק עם קצת נחת: התנגדות נחרצת של אחד מפעילי הסביבה החשובים בעולם להקמת תחנה פחמית באשקלון. "להקים תחנה פחמית? מה בדיוק מעשנים אצלכם"?

עשרות אלפי המפגינים וחברי הארגונים הירוקים שעשו את כל הדרך לוועידת האקלים בקופנהגן חזרו הביתה מאוכזבים. הוועידה ננעלה בהחלטה לא מחייבת והותירה בעיקר תחושת החמצה. אולם עבור ארגוני הסביבה הישראלים ישנו אור בקצה המנהרה, או לפחות בקצה ההחלטה השנויה במחלוקת על הקמת תחנת הכוח הפחמית באשקלון.

זה התחיל עם הכרזתו של נשיא המדינה שמעון פרס במפגש בקופנהגן עם משלחת ארגוני הסביבה מישראל, לפיה הוא מתנגד להקמת תחנת כוח פחמית באשקלון, והמשיך עם אירוע ציבורי שנערך במסגרת הוועידה ושעסק בהקמת תחנת הכוח הפחמית. באירוע השתתף מלבד חברי הכנסת דב חנין ונציגי הארגונים הסביבתיים, גם אחד הפעילים הסביבתיים החשובים בעולם - ביל מקיבן, יוזם ומייסד הארגון 350, ארגון עולמי מוביל ששם לו למטרה להקים תנועה חובקת עולם שתביא לפתרון משבר האקלים.

מקיבן שיבח את ארגוני הסביבה הישראלים על פעילותם ונדהם לגלות על התוכנית להקים תחנת כוח פחמית נוספת בישראל. "למדינת ישראל יש את כל היכולות, המשאבים והידע, להוביל את העולם בנושא של אנרגיות מתחדשות", אמר מקיבן. "זו יכולה להיות המתנה שלכם לעולם, ודווקא אצלכם רוצים להקים תחנת כוח פחמית חדשה? מה אתם בדיוק מעשנים שם? על מה אתם חושבים? חבר'ה, מה קורה? זו טכנולוגיה של המאה ה–20, לא של המאה ה–21. המדינה שלכם יכולה להדגים לשאר העולם איך אפשר להשתמש במקורות אנרגיה מתחדשת, ואנחנו נעזור ברמה העולמית כמה שנוכל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה נגד הקמת הכוח הפחמית באשקלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקיבן, שפרסם מספר ספרים העוסקים במשבר האקלים, הוא כאמור מייסדו של ארגון 350, ארגון בינלאומי הקורא להפחית את ריכוז גזי החממה באטמוספרה ל-350 חלקיקים למיליון, ובו חברים פעילים ביותר מ-170 מדינות ברחבי העולם. לא לחינם נבחר דווקא המספר 350 להיות שמו של הארגון. טובי המדענים בעולם הגדירו את הריכוז של 350 חלקים למיליון CO2 באטמוספרה כרף הבטוח העליון המאפשר יציבות אקלימית. ב-24 באוקטובר, יום המאבק הבינלאומי למלחמה בהתחממות הגלובלית, התכנסו פעילים של הארגון במספר מוקדים בעולם ויצרו שרשרת אנושית של המספר 350. פעילים ישראלים, פלסטינים וירדנים ציינו אף הם את המאורע החשוב והתכנסו בשלושה אתרים בחופי ים המלח. הישראלים בחוף הרחצה בעין גדי. הפלסטינים בצפון ים המלח והירדנים על חוף ים המלח מול נחל ארנון.

מקיבן אמר כי שיתוף הפעולה בין הישראלים הפלסטינים והירדנים באותו אירוע היה מהאירועים החשובים ביותר באותו יום: "פעילי הסביבה שמו בצד את כל הסוגיות האחרות שבין המדינות שלהם, לטובת הסביבה. לצערי, לא השגנו בוועידה בקופנהגן את מה שרצינו והקמפיין שלנו יצטרך להמשיך גם בשנים הבאות."

במשלחת ארגוני הסביבה שיצאה לקופנהגן היו כ–30 נציגים של ארגוני סביבה בישראל, בהם נציגים מחיים וסביבה, החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין, ידידי כדור הארץ, מגמה ירוקה, מרכז השל, פורום האנרגיה, גרינפיס ישראל, גרין איי ישראל, יוזמת האנרגיה הטובה, תחבורה היום ומחר, ישראל בשביל האופנים, המועצה לבנייה ירוקה ולינק לסביבה.

במשלחת ארגוני הסביבה לקופנהגן אמרו בתום האירוע כי "אנחנו מקווים כי מקבלי החלטות במדינת ישראל יאמצו את אמירתו של האזרח מספר 1 במדינת ישראל, הנשיא שמעון פרס, שאמר השבוע בקופנהגן, במפגש עם ארגוני הסביבה מישראל, באופן חד משמעי וברור כי הוא מתנגד להקמת תחנת כוח פחמית באשקלון וכי הוא סבור שהקמת תחנה כזו היא "שגיאה", ולא יאשרו את הקמת התחנה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילות ארגון 350/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully