וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניצולי העוצר" בשואה ניצחו את משרד האוצר

גלעד גרוסמן

24.11.2009 / 17:46

בג"ץ קבע כי ניצולי שואה שהתגוררו במהלך מלחמת העולם השנייה ביישובים שבהם הוטל עוצר , יקבלו תגמולים על פי חוק נכי רדיפות הנאצים. "ניצחון כביר לניצולי השואה באשר הם"

שנה וחצי לאחר שהוכרה זכותם לקבל פיצויים מהמדינה, זכו "ניצולי העוצר" בניצחון משפטי נוסף. בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) את עתירתם של קבוצת ניצולי שואה שהתגוררו במהלך מלחמת העולם השנייה ביישובים שבהם הוטל עוצר, וביטל קריטריון שהנהיג משרד האוצר והקשה עליהם לקבל את התגמולים.

במאי אשתקד קבעה ועדת העררים לעניין חוק נכי רדיפת הנאצים כי יש להכיר בזכותם של ניצולים אלה לקבל תגמולים על פי חוק נכי רדיפות הנאצים. החלטת הוועדה, בראשות שופט בית משפט השלום בתל-אביב מוקי לנדמן, הכירה לראשונה בזכותם של ניצולי שואה, רובם מבולגריה ומרומניה, שנאלצו לחיות במהלך השואה בתנאים מגבילים אולם לא גורשו מבתיהם, לקבל פיצויים. הוועדה קבעה שכדי לקבל פיצויים על הניצולים להוכיח כי חיו בעוצר שחל על יהודים בלבד לתקופה ממושכת בשטח מצומצם, ושהניסיון לצאת ממנו סיכן את חייהם.

משרד האוצר ערער על ההחלטה, ובית המשפט המחוזי הוסיף קריטריון נוסף לזכאות: על הניצולים להוכיח שגם שבשעות היממה שבהן לא חל עוצר, התקיים אלמנט נוסף ששלל את חירותם.

שופטי העליון קבעו שהקריטריון הנוסף אינו מוכיח שאדם היה נרדף, וביטלו אותו. "כאשר הוטל עוצר על-ידי השלטונות, שהגביל את תנועת היהודים לדלת אמותיהם, זאת למשך תקופה משמעותית ובאופן שמי שהפר את העוצר – דמו בראשו, אין לומר כי הסרת העוצר לזמן קצוב הוציאה את היהודים מגדר מי שתנאי חייהם היו דומים למעצר", כתב השופט אליעזר ריבלין בפסק הדין.

"טלו את האדם-הנרדף שחייו הושמו בעוצר בבולגריה והותר לו לצאת למשך שעתיים ביום בלבד. כך לאורך תקופה ארוכה. מה יעשה במשך השעתיים האלה? בוודאי ילך להשיג מצרכים חיוניים לו ולבני ביתו, או יבצע פעולות הכרחיות אחרות. אין הוא חפשי לנפשו", הבהיר ריבלין.

"זהו ניצחון כביר לניצולי השואה באשר הם", אמר עו"ד אילן יעקובוביץ' ממשרד עו"ד ובר - יעקובוביץ' - פדר, שהגיש את העתירה בשם חיים הרשקו, ניצול שואה בן 85. "ישנם כ- 5,000 ניצולי שואה הזכאים כיום לפיצויים בשל שהיה בתנאי עוצר בתקופת המלחמה, רובם שהו בבולגריה וברומניה. ככל שהחוק מעמיס תנאים וקשיים על ניצולי השואה, כך התביעות אורכות יותר זמן. בניגוד לאוצר, זמן הוא מצרך שאין לניצולי השואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully