וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הופלו בכניסה למועדון, ויקבלו 60 אלף שקל

גלעד גרוסמן

29.9.2009 / 10:24

ביהמ"ש הורה לבעלי מועדון "דונה מרטין" בת"א לשלם פיצויים לשני בליינים שלא הוכנסו למקום רק בשל צבע עורם הכהה ומוצאם. השופט: "האפליה הגזעית בכניסה למועדונים הפכה למכת מדינה"

בית משפט השלום בתל אביב חייב הבוקר (שלישי) את בעלי מועדון ''דונה מרטין'' בתל אביב לשלם פיצויים בגובה 60 אלף שקל לשני בליינים. הסיבה: הם לא הוכנסו למועדון רק בשל צבע עורם הכהה. השופט שלמה פרידלנדר קבע בהכרעת הדין, כי "האפליה הגזעית בכניסה למועדונים הפכה ל'מכת מדינה'", ובין השאר בשל כך הורה על תשלום פיצויים בשיעור המירבי הקבוע בחוק.

שני התובעים ניסו להיכנס למועדון "דונה מרטין" בתל אביב במהלך חודש אוגוסט 2005. בפתח המועדון נאמר להם, כי הכניסה מותרת למוזמנים בלבד וכי הם לא הוזמנו. עם זאת, השניים נוכחו כי למקום הוכנסו אורחים מבלי שהתבקשו להציג הזמנות. בנוסף, אורחים שנשאלו על כך על ידי התובעים, לא ידעו באיזו הזמנה מדובר.

בעקבות האירוע, הגישו השניים תביעה נגד בעלי המועדון, בטענה כי הופלו בשל חזותם המזרחית, בהיותם בני העדה התימנית. מנגד, הכחישו בעלי המועדון כי השניים הופלו והצביעו על העובדה כי בין מנהלי המקום, עובדיו ואורחיו רבים הם ממוצא מזרחי. בנוסף, טענו, זהו גם אופיה של המוסיקה המושמעת במקום. טענה נוספת של הנתבעים היתה כי התובעים פעלו שלא בתום לב, מאחר שאחד מהם הקליט את השיחה בה סורבה כניסתם למועדון.

השופט קבע בהכרעת הדין כי אמנם אנשים ממוצא מזרחי היו בין אורחי המועדון, אולם אנשים שעורם כהה יותר "נחשפו לדחייה בדמות הפעלתו הסלקטיבית שלהמנגנון של 'בדיקת מוזמנות". "עיניה של המארחת לא היו רעולות. הן גם לא היו עוורות-צבעים", כתב השופט שלמה פרידלנדר, "אדרבא, הן גילו הבחנה דקה בין גוונים שונים של הצבע השחום. הן הבחינו בין מי שצבע עורם שחום-קמעא, באופן המזוהה עם הקבוצה הרחבה, והמעורה ב'סצינת המועדונים', של בני עדות המזרח בכללותם – לבין מי שצבע עורם שחום-כהה, כדוגמת התובעים, אשר כלפיהם הופעלו מנגנוני דחייה".

"על יסוד חומר הראיות", קבע השופט, "לרבות העדויות שנשמעו ואלה שלא נשמעו; ועל יסוד החזקות שבחוק – קבעתי כי התובעים הופלו על ידי מי מטעם הנתבעים בסירוב להכניסם למועדון של הנתבעים, וזאת מחמת צבע-עורם הכהה בלבד". השופט חייב את בעלי המועדון לשלם לשניים פיצויים בגובה 60 אלף שקל, "שבו יחלקו בחלקים שווים או בכל יחס אחר שיוסכם ביניהם". בנוסף, חויבו בעלי המועדון לשלם הוצאות משפט ושכר טרחה לעורכי הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully