וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוס אל על היה מרחק 2 שניות מהתנגשות עם מטוס זר

זוהר בלומנקרנץ

6.7.2009 / 9:25

התנגשות אווירית בין מטוס אל על שנשא כ-200 נוסעים ושהיה בדרכו למזרח הרחוק למטוס זר נמנעה ברגע האחרון. שני מטוסים היו רחוקים מרחק שתי שניות מהתנגשות

טייסי אל על מנעו ברגע האחרון התנגשות אווירית בין מטוס החברה, שנשא כ-200 נוסעים ושהיה בדרכו למזרח הרחוק, למטוס זר. הדבר אירע מעל הים האדום, באזור אריתריאה. ל"הארץ" נודע שהמרחק בין המטוסים היה קרוב להחריד - 700 רגל בלבד, כ-230 מטרים. בהתחשב במהירות השיוט המקובלת, המטוסים היו רחוקים מרחק שתי שניות מהתנגשות.

מדובר בתקרית שהתרחשה לפני כחודש: מטוס בלתי מזוהה התקרב בצורה מסוכנת ביותר למטוס אל על מדגם בואינג 767. מכשיר מיוחד שנועד להתריע מפני התנגשות מטוסים הופעל בתא המטוס הישראלי, והזהיר את הטייסים מפני התקרבות מסוכנת של המטוס הזר. הקברניט והקצין הראשון במטוס אל על פעלו במהירות, עשו תמרון התחמקות והסיטו את מטוסם ממסלול ההתנגשות.

מטוסי אל על בדרכם מישראל למזרח הרחוק, כמו לתאילנד, טסים דרומה מעל אילת ומשתלבים בפרוזדור אווירי העובר מעל הים האדום - עד התחברותם לצומת נתיבים בינלאומי באזור תימן. הצומת נתון לפיקוח ובקרה של שלטונות התעופה באריתריאה.

פקח הטיסה באסמרה, בירת אריתריאה, אישר למטוס הישראלי כניסה מהפרוזדור האווירי לנתיב, אך לא התריע על שום בעיה - עד שמכשיר ה-TACS בתא הטייס של המטוס הישראלי החל לפעול והזהיר מפני התקרבותו מסוכנת של מטוס בלתי מזוהה.

פרוזדור הטיסה מעל דרום הים האדום מועד לבעיות בטיחות, שכן הפיקוח על המטוסים נעשה בקשר רדיו בלבד. לפקחים אין תמונת מכ"ם בזמן אמת על תנועת המטוסים באזור, והם מסתמכים על דיווחי המטוסים בלבד.

חברת אל על השלימה בשנת 1998 התקנת מכשירי TACS בכל צי מטוסיה, בעלות של יותר מחמישה מיליון דולר. היא היתה אז בין חברות התעופה הראשונות בעולם שהתקינה את המערכת בכל מטוסיה, אף שהחוק המחייב התקנת המכשיר נכנס לתוקפו רק ב-2001.

בחברת אל על אישרו את המקרה. סמנכ"ל המבצעים של אל על, קברניט ליאור יבור, אמר ל"הארץ", כי "צומת מפגש הנתיבים בין פרוזדור הטיסה בים האדום, לבין נתיבי הטיסה מעל אפריקה, הוא צומת מאוד בעייתי. חברת אל על ביקשה ממשרד התחבורה לטפל, בצינורות הרשמיים, בהקטנת הסיכויים לקונפליקט באותו צומת. משרד התחבורה נרתם לעניין והנושא מטופל על ידי החוקר הראשי של תאונות אוויריות, יצחק (רזצ'יק) רז".

רז פנה בתלונה לשלטונות אריתריאה וביקש לחקור את האירוע, כדי להימנע מהישנות מקרי סכנה דומים.

  • עוד באותו נושא:
  • אל על

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully