וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיליפ רות' הודיע: אני פורש מכתיבה

10.11.2012 / 1:40

מי שנחשב בעיני רבים לגדול הסופרים החיים בארצות הברית, בזכות ספרים כמו "מה מעיק על פורטנוי", "הכתם האנושי" ו"הקנוניה נגד אמריקה" הודיע על הפרישה בראיון למגזין צרפתי

פיליפ רות', מגדולי הסופרים האמריקאים החיים, הודיע כי הוא פורש מכתיבה לצמיתות. רות', 78, שידוע כסופר פורה במיוחד, לא פרסם ספר חדש מאז "נמסיס", רומן קצר שיצא לאור בשנת 2010, מה שעורר את חשד המעריצים. ואמנם, בראיון שהעניק בחודש שעבר למגזין צרפתי קטן בשם Les Inrocks, הכריז רות' באופן רשמי על הפרישה, שהייתה כנראה ידועה כבר לחוג מכריו. "למען האמת, סיימתי", אמר במהלך הראיון. "'נמסיס' היה ספרי האחרון". הוא הודה כי לא כתב דבר חדש מזה שלוש שנים, ואינו מתכנן לכתוב רומן נוסף.

בראיון סיפר רות' כי לפני ארבע שנים, בגיל 74, החליט לקרוא מחדש את כל כתביו. "רציתי לראות אם בזבזתי את זמני בכתיבה", אמר, "ויצאתי די מרוצה. בסוף חייו אמר המתאגרף ג'ו לואיס 'עשיתי כמיטב יכולתי עם מה שהיה לי'. ככה בדיוק אני מרגיש לגבי עבודתי".

"אחרי זה", הסביר רות', "החלטתי שסיימתי עם כתיבת בידיון. אני לא רוצה לקרוא ולכתוב יותר. הקדשתי את חיי לרומן, למדתי, לימדתי, קראתי וכתבתי. לא עשיתי כמעט שום דבר אחר. היה לי מספיק מזה".

רות' נחשב בעיני רבים לסופר האמריקאי החי החשוב ביותר. מבקר הספרות הנודע הרולד בלום טען שהוא חולק את הפסגה עם שלושה סופרים נוספים בלבד – תומאס פינצ'ון, דון דלילו וקורמאק מקארתי. רות', שהחל את דרכו כתלמיד של הסופר סול בלו, זכה לתהילה לראשונה עם קובץ הסיפורים "היה שלום, קולומבוס", שיצא בשנת 1959 וביסס את מעמדו כסופר צעיר ומבטיח, אך הרומן שהפיץ את שמו בכל רחבי העולם הוא "מה מעיק על פורטנוי" משנת 1969, שעורר שערוריה בעת צאתו בשל תכניו המיניים הבוטים. בשנים שלאחר מכן נודע בעיקר בזכות האלטר-אגו הספרותי שלו, נתן צוקרמן, שכיכב ברבים מספריו.

אולם הפריצה הגדולה של רות' אל לב הקאנון האמריקאי התרחשה רק ב-20 השנים האחרונות, בעקבות רצף של רומנים שנחשבים ל"תור הזהב" שלו, כולל ספרים כמו "מבצע שיילוק", "התיאטרון של מיקי שבת", "פסטורלה אמריקאית", "הכתם האנושי", "הקנוניה נגד אמריקה" ועוד. רות' הוא הסופר האמריקאי המעוטר מכולם, וזכה בין היתר בפרס הספר הלאומי, פרס חוג מבקרי הספרות הלאומי, פוליצר לסיפורת, שני פרסי פן/פוקנר וכן בפרס מאן-בוקר הבינלאומי, בו זכה בשנת 2011. גם בישראל זכה רות', היהודי במוצאו, להצלחה רבה, ורק בתחילת החודש ראה אור בעברית ספרו משנת 2008, "זעם", בהוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר.

איזה ספר של פיליפ רות' אתם הכי אוהבים? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully