וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הספרים חוזר: הועבר להערות הממשלה והציבור

רוני אפרת

29.2.2012 / 16:44

שרת התרבות העבירה את הצעת החוק המהפכנית להערות הממשלה והציבור, לקראת העלאתו מחדש בוועדת השרים: "הודות לחוק, סופרים יצליחו להתפרנס בכבוד"

משרד התרבות והספורט הפיץ היום (רביעי) להערות משרדי הממשלה והציבור את תזכיר הצעת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל, שגובש בחודשים האחרונים על ידי השרה לימור לבנת בשיתוף משרד המשפטים, המועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופ' יוג'ין קנדל והתאחדות הסופרים והמו"לים בישראל. החוק היה תקוע בחודשים האחרונים לאחר שברגע האחרון הוחלט על הקמת ועדה נוספת לבחינתו, בשל החשש שלא יעבור.

עיקרי החוק נוגעים, בעיקר, למחירו של הספר, וקובעים כי במהלך 18 חודשים מתאריך ההוצאה לאור של ספר, לא ישתנה המחיר לצרכן של הספר. על גבי כל ספר יציין המוציא לאור את החודש והשנה של הדפסת המהדורה הראשונה שלו, המהווים, למעשה, את מועד תחילת מניין תקופת ההגנה על הספר. במהלך תקופת ה"הגנה" יקבל סופר ישראלי תמלוגים בשיעור של 8% מהמחיר הנקוב לצרכן עבור 6,000 העותקים הראשונים, ותמלוגים בשיעור של 10% עבור כל עותק של הספר החל מהעותק ה-6001 ואילך. חישוב התמלוגים לסופרים על פי האמור בחוק הם המינימום הנדרש, אך אין מניעה שסופרים יגיעו להסכמים עם מו"לים שבמסגרתם יקבלו תמלוגים בשיעור גבוה מזה המצוין בחוק.

"הודות לחוק זה, אני מקווה שסוף סוף יצליחו הסופרים והמשוררים הישראליים להתפרנס בכבוד", אומרת השרה לימור לבנת, "אבל הרווח העיקרי יהיה של החברה, התרבות בישראל וכל אחד ואחת מאיתנו. התנאים הקיימים היום בשוק הספרים מציבים איום ממשי על המשך הצמחתם של ענקי ספרות חדשים, כאלו שילדינו ונכדינו יוכלו לשנן את כתביהם, להרהר בסיפוריהם ולדקלם את שיריהם. אני מאמינה שהחוק יוביל למציאות חדשה שבה סופרים, הוצאות לאור קטנות וחנויות ספרים פרטיות יהיו מוגנים מהקרב שמנהלות רשתות הספרים הגדולות. הם יוכלו לחיות ללא חשש, וליצוק חיים לתוך עולמנו התרבותי שהוא חלק חשוב ובלתי נפרד מהחוסן הלאומי והחברתי שלנו".

"רשתות השיווק הורידו את הספרים לאשפתות", מסר בתגובה ח"כ ניצן הורוביץ. "עם הספר מבזה את ספריו וסופריו. המצב בענף הספרים היום גרוע בהרבה מכפי שהיה כאשר הגשתי את הצעת החוק הראשונה בעניין. אני שמח שהממשלה, לאחר מאבק ארוך וקשה, מבינה ומקבלת סוף-סוף את העיקרון של הגנה על הספרים והסופרים בישראל, ומברך את השרה לימור לבנת שהתגייסה לעניין".

"המהלך של משרד התרבות עולה בקנה אחד עם הצעת החוק המקורית שיזמתי לאחר בחירתי לכנסת", הוסיף הורוביץ. "עכשיו צריך לעשות הכל כדי שתהליך החקיקה יסתיים במהירות, כי המצב בשוק הוא בלתי נסבל. אני קורא לכל היוצרים השותפים לענף הספרים, להוצאות הספרים, לחנויות, לאנשי האקדמיה, לפעילים החברתיים, ובעיקר לקוראים שעומדים בלבו של החוק ולכל מי שהספרים יקרים ללבו, להתגייס לתמיכה בחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully