וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת המחווה: תחנות התרבות של יצחק קלפטר

לרגל מופע המחווה לכבודו בפסטיבל ימי זמר בחולון, המוזיקאי האגדי יצחק קלפטר בוחר את התחנות התרבות שעיצבו אותו כאדם ומוזיקאי – מהמשולש בגן הילדים ועד ללהקה הצבאית

לנסות לצמצם לכמה תחנות בודדות את חייו של יצחק קלפטר, אחד מהמוזיקאים, המלחינים, הזמרים ונגני הגיטרה הכי חשובים ומוערכים במוזיקה הישראלית, זו משימה מאוד לא פשוטה, ולכן החלטנו לשמוע מקלפטר עצמו מה הוא זוכר לטובה מעשרות שנים של יצירה פורה, כשקריירה ארוכה נפרשת מאחוריו והאיחוד של כוורת מעבר לפינה. אבל לפני "המגפיים של ברוך", ייקח קלפטר חלק באירוע מחווה שייערך עבורו במסגרת פסטיבל ימי זמר בתיאטרון חולון.

הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 27-30 במרץ בחול המועד פסח ויכלול מופעים והפקות מקור בהשתתפות אמנים רבים וטובים – דני סנדרסון, ברי סחרוף, יהורם גאון, סאבלימינאל, אילנית, פבלו רוזנברג, שלמה גרוניך, מיקי גבריאלוב, דקלון ועוד. מופע הפסנתר "צליל מכוון" בו יופיעו אמנים שונים עם שיריו של קלפטר יעלה ב-28 במרץ. בין האמנים שיבצעו את שיריו המוכרים ניתן למנות את סיוון טלמור, עמוס בן דוד, אדם, יעל לוי וכן ורד פיקר שאף תנהל מוזיקלית את המופע. קלפטר יישב בקהל ויוכל לשפוט האם המבצעים עושים חסד עם הקלאסיקות העצומות שלו, שהיו לחלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית לאורך השנים. ועכשיו – הבמה לקלפטר.

יצחק קלפטר. נמרוד סונדרס
אגדה מוזיקלית. יצחק קלפטר/נמרוד סונדרס

המשולש

"תחנת התרבות הראשונה שלי היתה בגיל 4, כשבחרו בי להיות מנצח של תזמורת המנענעים והמצלצלים בגן. ניגנתי על המשולשים האלה שיש בגן. הרגשתי מצוין וטוב עם זה. הייתי מנצח של כל הילדים והיינו עושים עם התזמורת שירי גן כאלה".

האקורדיון

"בגיל 7 התחלתי לנגן על אקורדיון. אצלנו בבית כולם ניגנו על אקורדיון, כך שזה היה מאוד טבעי עבורי להתחיל לנגן גם בכלי הזה. הייתי לומד אצל מורה שנתנה לי שיעורים פרטיים. אהבתי את זה, אבל זה נמשך רק עד גיל 13, שם התחיל הסיפור שלי עם הגיטרה".

הגיטרה

"כשהייתי בן 13 והכרנו הביטלס וכל להקות הקצב מחו"ל, התחלתי לנגן גיטרה. זה מה שביקשתי שיקנו לי לבר מצווה - גיטרה. היא לא היתה משהו מיוחד, אלא גיטרה הכי פשוטה שיש עם מיתרי מתכת. היה לי ניסיון בנגינה על האקורדיון כך שכבר ידעתי מה זה מוזיקה והבנתי מה לעשות איתה. הייתי מנגן שירים של הבילטס ושל הרולינג סטונס. השיר של הביטלס שהכי אהבתי הוא "She Loves You". הלכתי למורים פרטיים שלימדו אותי גם לנגן עליה. המילה 'התמכרות' לא מתאימה למה שהיה לי עם הגיטרה, אלא המילה 'התפתחות' על הגיטרה. הייתי מנגן בעיקר עם חברים ובכל מיני מסיבות ואירועים".

כשהוא נשאל באשר לאפקט שהיה לכלי שלמד בכל הקשור להצלחה עם בנות המין השני, קלפטר מסביר ש"אני בכלל לא חושב שבנות באות בגלל שמישהו מנגן גיטרה, הן באות כי מישהו נראה יפה או מדבר לעניין. יכול להיות גם טכנאי אלקטרוניקה שהוא בחור יפה וימשוך בחורות, וגם גיטריסט שהוא מכוער ולא הולך עם בחורות. הגיטרה לא משנה".

יצחק קלפטר. נמרוד סונדרס
לא עוזר עם בנות. קלפטר והגיטרה/נמרוד סונדרס

צה"ל

"כשהתגייסתי לצבא כבר הייתי כבר אחרי להקת הצ'רצ'ילים. הלכתי ללהקה צבאית ושם התחלתי לפגוש מוזיקאים רציניים ומקצועיים באמת כמו אלברט פיאמנטה שהיה מעבד רציני והמליץ לי איך להתפתח ואיך ללמוד עוד על גיטרה ומוזיקה. משם זה היה קרש קפיצה. שמחתי לשרת בצבא והייתי מבסוט. היום להשתחרר מהצבא זה אופנה, אבל אז לא היה, אז להתגייס היה באופנה. בהתחלה רציתי להיות קרבי אבל אחרי זה השתכנעתי ללכת ללהקה צבאית. האנשים שם הכירו אותי כבר מהצ'רצ'ילים אז לקחו אותי לשם בלי אודישן. בכלל, אף פעם לא עשיתי אודישן. בחיים. תמיד הכירו אותי כבר מדברים קודמים שלי ולקחו אותי לעבודות".

מופע המחווה

"בימים אלה, כשאני עדיין מנגן ומופיע בגיל 63 אז ברוך השם שזה עדיין קורה. הופעתי בשנת 1981 בפסטיבל הזמר עם יעל לוי. שרתי את השיר "בלילה", שהלחנתי לפני מילים של יורם טהר לב. הגענו למקום חמישי, אבל זה לא היה מאכזב, זה היה חמוד לאללה, הייתי שמח שאני בכלל מצליח להופיע, שאני מצליח לעמוד על במה ולזכור את הטקסט. לפעמים אני מתרגש לפני עלייה על במה, אבל כבעל ניסיון של שנים זה כבר פחות קורה. באשר למופע המחווה של פסטיבל הזמר הנוכחי, זה נחמד ראות את זה. אין ביצוע ספציפי שאני מצפה לו במיוחד. כולם היו בניי. לא נמאס לי לשמוע שאנשים מחדשים שירים שלי".

איזה שיר של יצחק קלפטר אתם הכי אוהבים? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully