וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולדפליי החדש: לא ממחזרים את עצמם

דפנה לוסטיג

30.6.2011 / 14:35

לרדת על קולדפליי זה הכי קל, אבל מי שייתן צ'אנס יגלה שהם הרבה מעבר לסתמיים. גם מרטין סולביג עושה דאנס לא טראשי והראפצ'ר חזרו לעשות שמח

כשרואים את קולדפליי מבצעים את הסינגל החדש שלהם "Every Teardrop Is A Waterfall" (להלן EVTIAW)בהופעה שהתקיימה בגלסטונברי בשבת האחרונה, הרבה דברים נופלים במקום. השיר החדש, שלקוח מתוך אי.פי קצרצר הנושא את אותו שם ומכיל שני שירים נוספים, שוגר לאחרונה על ידי קולדפליי מבלי שנימוק אומנותי או שיווקי יגיע לצידו. "קחו שיר חדש ואל תשאלו יותר מדי שאלות" הוא הווייב הכללי שאופף את האי-פי הנוכחי.

אלא שעל הבמה בגלסטונברי הנימוק האמנותי נחשף במהירות – "ETIAW", על קלידי ה"קלוקס" שלו, הוא שיר האצטדיונים שקולדפליי צריכים כדי לא לשעמם את הקהל שלהם. בקיץ הקרוב אצטדיונים יהיו בית שני עבורם; על פי האתר הרשמי, הטור שלהם יימשך מעכשיו ועד אוקטובר ויעבור באירופה, ארצות הברית, יפן, אוסטרליה ואפריקה.

טור אוניברסלי צריך שיר אוניברסלי שלא יחרוג מהאופי האוניברסלי של קולדפליי, אותו אופי שהפך אותם ללהקה כל כך מצליחה. כזו שעושה מוזיקה שלעיתים נשמעת מנותקת מזמן ומקום, מנוטרלת מהשפעות חיצוניות, כזו שמבקשת ומצליחה לעורר הזדהות, בכל מקום ובכל זמן בעולם.

קולדפליי מסירים שיר תמיכה בפלסטין מעמוד הפייסבוק שלהם

כריס מרטין מלהקת קולדפליי. Dave J Hogan, GettyImages
אם נפטרים מההתנשאות המתבקשת כלפיהם אז מגלים שזה רק נשמע סתמי. כריס מרטין מקולדפליי בפסטיבל גלסטונברי/GettyImages, Dave J Hogan

המנון האצטדיונים הוא החלק החלש באי.פי החדש. גם שני השירים הנוספים שבו הם לא קולפדליי במיטבה, אבל לפחות הם מעידים על חיפוש, ולא על מיחזור. "Major Minus" מהדהד את U2 של "Desire" ו-"Moving To Mars", המוצלח מבין השלושה, נשמע כמו קידה פרטית לזיגי סטארדאסט, וזה ניכר כמובן גם בשם שלו. ייקח עוד זמן עד שנשמע אלבום חדש של קולדפליי, אבל אם הוא ילך לאחד משני הכיוונים שמציעים שני השירים הללו, ובמיוחד לזה האחרון, אז הוא יכול להיות אלבום מעניין.

לרדת על קולדפליי זה הכי קל, אבל יש סיבה לכך שהם להקת הרוק הכי מצליחה בעולם. אם נפטרים מההתנשאות המתבקשת כלפיהם אז מגלים שזה רק נשמע סתמי. כמו תמיד, גם הפעם קולדפליי מציעים רובד נוסף.

מרטין סולבייג: המאסטר עושה זאת שוב

מרטין סולביג. Pascal Le Segretain, GettyImages
מתרחק מהטראש האופנתי. מרטין סולביג/GettyImages, Pascal Le Segretain

מאז שהדאנס - אם ניתן לקרוא כך לזבל שבמצעדים - נהיה סופר פופולרי בארצות הברית, כולם מנסים לדהור עליו ולשכפל אותו. אבל מרטין סולביג, מפיק שהוא לא פחות ממאסטר בכתיבת להיטי דאנס, דווקא מתרחק מהטראש האופנתי. האלבום החדש שלו, "Smash", לא מציע תמהיל דאנסי מתוחכם במיוחד, אבל הוא בהחלט מציע מוזיקה שמתעלה על ההיצע המיינסטרימי הקיים.

ב-"Smash" מתארחים דרגונט, קלה אוקרקה, זמרת הפופ סאנדיי גירל ו-ווקאליסטית הדאנס דב (Dev). מכל אלו, השילוב עם דרגונט נשמע הכי טבעי - "Hello" הוא להיט מעולה שהוכיח את עצמו כבר מזמן; "Can't Stop" הוא קטע שנשמע כמו שילוב אנרגטי בין "טראבל" של שמפו ו"מיקי" של טוני באזיל, שילוב אולטימטיבי שממנו יכול לצאת רק טוב; ו-"Boys And Girls" הוא שיר מתוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלבום שמזיז קדימה בקלות גם את הזמן וגם את הרגליים. עטיפת האלבום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד שהשילוב בין סולביג לדרגונט סוחף, דווקא נוכחותו האליטיסטית של קלה בשיר "Ready 2 Go" נשמעת לא קשורה לאלבום. אולי זה המטען הרגשי שמעורר קולו של מי ששר את השירים של בלוק פארטי ואולי זה פשוט השיר שאינו מרשים, אבל משהו במפגש הזה התפספס. באנגליה דווקא חושבים אחרת ועפים על הקטע, והוא כרגע איי ליסט ברדיו 1. אבל מי שמחפש את המנוני הדאנס הבומבסטיים יצטרך לחכות עד אוגוסט, אז יצא אלבום לדיוויד גואטה, שיכיל שיתופי פעולה עם שמות ענקיים כמו סנופ דוג, אשר, וויל איי.אם וניקי מינאז'.

סולביג ויתר כנראה על החלום להיות סופרסטאר מעבר לאוקיינוס ובעוד שגואטה מקרחן על קו התפר שבין היפ הופ לדאנס ומפצח, בכישרון ובדיוק רב, את האלמנט הרקיד שהיה חסר לפופ האמריקאי, סולביג חוקר את הקו שבין דאנס לאינדי ולא מתיימר לחדש. וכשאין יומרה אין בעיות וגם אין ציפיות, וזה בדיוק מה שהופך את האלבום של סולביג להנאה קטנה ויעילה, לאלבום שמזיז קדימה בקלות גם את הזמן וגם את הרגליים.

סינגלים: הקאמבק של הראפצ'ר ו-CSS

לוק ג'נר מההרכב ראפצ'ר. Mark Metcalfe, GettyImages
חוזרים אחרי היעדרות ארוכה עם סינגל קאמבק מושלם. The Rapture/GettyImages, Mark Metcalfe

מי שבמקרה עוד לא מלאו לא 25 בוודאי לא יזכור שבתחילת העשור הקודם The Rapture היו השם הכי אופנתי בעולם. עכשיו הם חוזרים, אחרי היעדרות ארוכה, וסינגל הקאמבק שלהם מושלם. עם ווקאל מעיף, קלידים מרוממים ופיליפ זדאר על ההפקה, "How Deep Is Your Love", הוא אחד השירים הטובים שיצאו השנה. האלבום המלא יוצא בספטמבר, ויש מצב שהוא יהיה אחד האלבומים המעולים של 2011, אם לא ה.

גם להקת האינדי-אלקטרו הברזילאית CSS חוזרת בשיר חדש וכיפי, "Hits Me Like A Rock", בו מתארח בובי גילספי של פריימל סקרים. אחרי שסולנית הלהקה, לאבפוקס, התארחה באלבום האחרון של פריימל סקרים וזרמה שם עם הרוח האורבנית של פריימל סקרים, גילספי מחזיר טובה וזורם עם רוח הקייפריניה של השיר החדש. הכל מתאחד לסינגל ראשון שמח ומקסים, אם כי לא מפיל. האלבום החדש של CSS, שיקרא "La Liberacion", יוצא ב-22 לאוגוסט.

ושיר כיפי אחרון לחודש הזה מגיע מ-VHS Or Beta, וגם בו יש קלידים (ברור, אין כזה דבר שיר כיפי בלי קלידים). ביחד עם סינתי אופנתי ומלודיה קלילה, "I Found A Reason" הוא סנונית מעוד אלבום מבטיח שיצא בחודשים הקרובים.

הראפצ'ר, עם האחד הסינגלים החשובים של העשור הקודם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully