וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דובר ערבית מוצג בתקשורת רק כשהוא רוצח או עושה תאונת דרכים"

12.7.2013 / 10:48

עיתונאי חדשות 2 לשעבר סלימאן א-שאפי מחמם מנועים לקראת העלייה לאוויר של ערוץ החדשות i24news, ומבטיח: "נביא את המציאות כפי שהיא בצורה אובייקטיבית". ריאיון

ערוץ החדשות הבינלאומי החדש i24news עוד לא עלה לאוויר ומוקדם מדי למנות את יתרונותיו, אבל יתרון אחד ברור על יתר הערוצים שמשדרים בישראל יש לו כבר עכשיו: הנוף. אולפני הערוץ הממוקמים בבניין ההאנגר החדש של יפו נושקים לקו המים של הים ומהמרפסות שמאחורי אולפני השידור אפשר לראות את קו האופק. לא לחינם הותקנו באולפנים וממול המצלמות תריסים עם נוף לים התיכון.

בשונה מהים הרגוע, במסדרונות האווירה סוערת. זה כמה שבועות שמערכת החדשות שלi24news פועלת בהרצה ו-150 עיתונאי הערוץ כבר מפיקים את הדיווחים, שידורי החדשות והתכניות שישודרו בשלוש שפות: ערבית, אנגלית וצרפתית - משלושה אולפנים ייעודיים, תוך ניסיונות להתגבר על בעיות טכניות אחרונות הנובעות מהשיפוצים במקום.

סלימאן א-שאפעי. ניב אהרונסון
להעלות את המגזר שאני חי בו על המפה הבינלאומית". א-שאפי/ניב אהרונסון

"הייתי מוכן לשקול כל הצעה שתגיע אלי"

על המחלקה הערבית בערוץ מופקד העיתונאי סלימאן א-שאפי, ובמשרדו השקוף שבצמוד לדסק הוא עושה תיקונים אחרונים לליינאפ של היום. כשהוא נשאל מדוע החליט לנטוש את התקשורת הישראלית בה היה סמל של ממש, ולפנות דווקא לקהל במדינות אחרות, הוא מתרעם. "מעולם לא התנתקתי מהתקשורת הישראלית", הוא מבהיר. "כשיש משברים אני מופיע גם בערוץ 1, גם בערוץ 10 וגם בערוץ 2 ואני נהנה לעשות את זה ונהנה לתת את מה שאני יודע. אני לא מנסה לשרת אג'נדה אלא לתת לצופה את מה שהוא זכאי לו במידה ואני יכול מהצד שלי להביא לו עוד משהו חדש".

כשעזבת את חדשות 2 לא היו מחשבות על i24news. תכננת בכלל לחזור לתקשורת הישראלית?

"הייתי מוכן לשקול כל הצעה שתגיע אלי, אבל כיוון שלא קיבלתי את מה רציתי החלטתי לנצל את זה ללימודי משפטים. ברגע שההצעה הזו הגיעה אלי השתכנעתי שאני באמת יכול להעלות את המגזר שאני חי בו יחד עם המדינה שאני חי בה על המפה הבינלאומית ולהביא את מה שמתרחש פה מנקודת מבט אובייקטיבית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הטוויטר והפייסבוק זה המפלט". מערכת החדשות של i24news/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא כמו אלג'זירה שכופים על הצופים 'תראו איך אסד הוא דיקטטור'"

המונח "נקודת מבט אובייקטיבית" עולה בשיחה עם א-שאפי פעם אחר פעם, גם בשיחות על הערוץ בכללותו, עד שנראה כי הטענה לחוסר אובייקטיביות בדיווחים הבינלאומיים באשר למתרחש בעולם הם שעומדים בבסיס החלה להקים את i24news מלכתחילה: ערוץ שיהיה "האלג'זירה הישראלי", שיביא את נקודת המבט הישראלית, בשפות שונות, לצרכן החדשות האירופאי, האמריקאי והאפריקאי. בערוץ שונאים את המילה "תעמולה" ואומרים כי בעוד מי שעומד מאחורי הערוצים הגדולים בעולם הן ממשלות או ומפלגות, הערוץ שלהם נמצא בידיים פרטיות. "אני רוצה לתת אלטרנטיבה", אומר א-שאפי. "אני מכנה את זה 'אינפורמיישן האז א ניו פייס', אנחנו מביאים פנים חדשות לאזור הזה שהוא הרי מנוע של ייצור חדשות שמעניינות את כל העולם, ונביא את זה במגוון של דעות".

ומהי האג'נדה שתעטוף את שידורי החדשות?

"מה שאני אומר זו האג'נדה הכי ברורה, שיהיה מגוון דעות".

אבל באופן שוטף תסקרו את התחום המדיני והפוליטי, תציגו לעולם את עמדת הממשלה הישראלית או שתהיו ביקורתיים כלפיה בשידורי החוץ?

"אנחנו נציג את העובדות. אני אפרוט את כל מה שקורה באזור בצורה נאמנה. אני רוצה לתת לצופים את הדברים איך שהם, לא כמו אלג'זירה שהולכת וכופה על הצופים זווית אחת של 'תראו בשאר אסד הוא דיקטטור'. תראה את העולם הערבי ביחס שלו אליהם בשנה וחצי האחרונות, הוא התחיל לראות שהם חד צדדיים. כל כלי תקשורת מעצם היותו חב שתי חובות: הראשונה זו הזכות לדעת, והשנייה היא להעניק לצופיו מגוון של דעות. בערוץ שאני מנהל ננסה לתת מגוון של דעות. גם אם יש דעה שקרית אני חושב שהיא עדיין ראויה שאני אשדר אותה כדי שאנשים יבחינו בין שקר לאמת".

וכשצריך לבקר את ממשלת ישראל בערוץ שרוצה להציג את ישראל לעולם?

"נביא את המציאות כפי שהיא בצורה אובייקטיבית. המטרה שלי היא להביא שתי עמדות לכל דבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"משתמשים במולטי מדיה כדי למנף עצמנו לכל מקום בעולם". פרנק מלול/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המדינה לא מצאה את הזמן הנכון לתת לנו, המיעוט הערבי, ערוץ"

ב- i24news תכננו לעלות לשידור כבר בתחילת החודש, אבל מספר בעיות טכניות מנעו זאת מהם וכרגע מקווים בכיריו להתחיל ולשדר כבר במהלך השבוע הקרוב. הערוץ ישדר בצרפת ובמדינות דוברות הצרפתית באפריקה, בבלגיה, בחצי האי האיברי, במזרח התיכון ובארצות הברית. נכון לשעה זו לא ניתן לו אישור לשדר בישראל, מחשש לניגוד אינטרסים: המשקיע העיקרי של הערוץ פטריק דרהי, אשר הזרים אליו על פי ההערכות כ-100 מיליון שקלים הוא בעל השליטה בחברת הכבלים HOT, והנושא עדיין נבדק. התושבים הישראליים יוכלו לראות את השידורים באינטרנט, אבל כך או אחרת, תכניו בבירור אינם מיועדים אליהם. א-שאפי, כמי שסיקר במשך שנים את החברה הערבית עבור הערוצים הישראליים, כבר לא רואה בצרכני התקשורת הישראלית את קהל היעד שלו.

"המדינה לא מצאה את הזמן הנכון לתת לנו, המיעוט הערבי, ערוץ. עכשיו בא גורם צרפתי ורוצה לתת לי ערוץ אז בוודאי שניקח את ההצעה בשתי ידיים. בנוסף לקו הייצור החדשותי שאנחנו רוצים לשקף גם נציג את האוכלוסייה שחיה כאן: בסכנין, נצרת, באר שבע – יש פה מגוון יפה והפסיפס הזה הוא תמונה שאף אחד לא רואה אותה– ואנחנו נראה אותה".

אם תגיד את זה לניצן חן (לשעבר יו"ר מועצת הכבלים והלויין ד. ו.). הוא לא יסכים איתך ויגיד 'אני הקמתי ערוץ טלוויזיה ערבי', "הלא טי וי", אז על מה אתה מלין?

"אתה רואה את הערוץ הזה? מישהו רואה אותו? אני בעצמי לא רואה אותו. יש שם ויכוחים פנימיים, בלשון המעטה. הממשלה אמנם נתנה, אבל הממשלה נותנת זיכיון לגורם כלשהו לא כי היא רוצה שהוא ימקסם את הרווח שלו אלא כדי לעבוד על האינטרס הציבורי, והוא הופקר".

אתה חושב שגם התקשורת הישראלית מפקירה את סיקור החברה הערבית?

"עבדתי בערוצי תקשורת מובילים בארץ כמו ערוץ 2 וערוץ 10 ודיווחתי על הפלסטינים ועשיתי את המיטב שאני יכול לספק לצופה הערבי או היהודי ולאור התגובות אני חושב שעמדתי בזה. ערבים ישראלים היו מתקשרים אליי ואומרים לי 'תעשה לנו עשירית ממה שאתה עושה בעזה'. הייתי פונה לעורך והייתי מבקש ממנו, אבל אז היה עולה חשש שזה לא ייראה יפה לאותו ציבור קהל היעד (הציבור היהודי, ד.א.) אז הוא יחליף תחנה".

אז אתה בעצם אומר ששיקולים מסחריים של רייטינג, ולא פוליטיים, הם הגורם להדרה של האוכלוסייה הערבית מהמסך.

"בוודאי, חבל לך על הזמן. זה קיים, זו הצנזורה (העצמית, ד.א) וזו המגבלה של כל עורך ועורך. אני מבין מה השיקול שלהם, אבל לא מבין למה אתה צריך לעצב דעת קהל כך שהצד הזה שדובר השפה הערבית מוצג רק כשהוא רוצח או עושה תאונת דרכים וכשהוא עושה סיפורים אחרים – אין לזה מקום. אני רוצה להציג סיפורים כאלה לעולם ואני מקווה שיהיו גם צופים בישראל. אם קיבלנו אחרי 65 שנים את ההזדמנות הזו, אני אומר בואו ננצל אותה עד תום כי זה הולך באותו קו של האינטרס הציבורי הרחב היותר שעד היום הפקרנו אותו".

כנס אילת לעיתונות 2012. ברני ארדוב
"בוודאי שצינזרו, למה יצא הספר?". אבי וייס/ברני ארדוב

דרושה: שפת אם

המו"ל של המגזין הכלכלי "מאלכום" אמר בראיון לוואלה! ברנז'ה שלכתבים היהודים שמסקרים את האוכלוסייה הערבית יש השקפות של יוצאי שכ"ב. אתה מסכים עם האמירה הזו?

"יש לי חברים טובים במדיה הישראלית שהם יהודים דוברי ערבית והם פנו אלי ורצו לעבוד פה כי בגופי התקשורת שהם עובדים בו המצב לא טוב. אני מבין ומזדהה איתם אבל לא יכול שהם יעבדו אצלי. ברגע שאני רוצה לעלות מישהו אצלי לא כפרשן אלא ככתב והוא מדבר ערבית עם מבטא יהודי ישראלי – מה יגידו עלי בסודן? בשפה הערבית אתה צריך מישהו שישדר שזו שפת האם. ברגע שאני מביא מישהו שמדבר שפה יפה בלי מבטא זר אני מכבד יותר את הצופה. השיקול הוא האוכלוסייה בעולם. החברה הישראלית מורכבת ממוצאים שונים ובחו"ל לא מבינים את ההוויה הזו. צריך לספר להם את זה בצורה פשוטה וקלילה".

מי מהכתבים והפרשנים לא משדר ערבית כשפת אם והיהדות שלו בולטת? אהוד יערי? צביקה יחזקאלי? אוהד חמו?

"אני לא מזכיר שמות. אבל אני יכול להגיד שאני מחפש כתבים בימים האלה, אני במגעים עם מישהו מקהיר, יש לי מישהו מירדן. דרך קשרים מנסה להגיע לאנשים שיתנו לנו תמונה עדכנית מסוריה. יש לנו כתבים בעזה ובגדה במשרה מלאה והם טובים ואני סומך עליהם".

אתה לא מתגעגע קצת לשטח, לחבל המואסי?

"אני יוצא מדי פעם. לעזה לא, לצערי, כי אי אפשר, אבל בגדה אני כל שבוע".

מה אתה שומע שם מעיתונאים פלסטינים על סביבת העבודה שלהם?

"אני אתן לך דוגמא אחת שמשקפת את המציאות. הייתה ביקורת חריפה על שר בממשלה הפלסטינית והיה מישהו שראה את זה באתר וכל מה שהוא עשה זה לעשות לזה לייק בפייסבוק. על זה הוא שילם בשישה חודשים במעצר מנהלי. בצד הפלסטיני כמו במצרים ובסוריה ובמפרץ חיים במצב שבו הריבון הוא זה שיש לו שליטה על הכל".

אז למרות הניו מדיה והרשתות החברתיות – אין בעולם הערבי שאתה משדר אליו תקשורת חופשית בשום צורה?

"הטוויטר והפייסבוק זה המפלט, וזה המנוע שעמד מאחורי המהפכות. הדיקטטור עדיין חי במדינות ערב, לצערנו הוא חי גם ברמאללה וגם בעזה. הוא מנסה להשתלט על המחשבות של האנשים, על דרך החשיבה שלהם. זה לא עיצוב דעת קהל שאתה נותן את המגוון והאנשים יחליטו – אלא כופה עליהם".

ועיתונאים ערבים מעזים להגיד לך את זה?

"לי הם אומרים את זה כי אנחנו מכירים ויש בנינו אמון ובדף הפייסבוק שלי אני אומר את הדברים האלה. אני רוצה לתת עתיד מפלט גם לדברי האלה. אתר האינטרנט שלנו הוא יהיה אינטראקטיבי בצורה כזו שתאפשר לאנשים גם להגיב ואנחנו נענה להם ונשמע מהם".

אז גם אתה תהיה להם סוג של מפלט.

"אני מקווה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא כמו אלג'זירה. בשאר אסד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"צנזורה תמיד קיימת, לפעמים אצל העיתונאים מבפנים"

את חדשות 2 עזב א-שאפי לפני ארבע שנים. "עזב" היא למעשה מילה מכובסת, שכן הוא פוטר על ידי מנכ"ל החברה אבי וייס, שגילה שהוא כותב ספר על גלעד שליט מבלי לקבל לכך אישור. א-שאפי הוצא לחל"ת, פוטר, תבע את חברת החדשות והפסיד. מאז לא התבטא בנוגע למקרה – והוא מסרב לדבר עליו גם היום. ברקע, יש לציין, מתקיים שיתוף פעולה עסקי בין חברת החדשות של ערוץ 2 לבין הערוץ של א-שאפי, שיקבל ממנה חומר ווידאו וארכיון. כשהוא נשאל על האופן שבו מסקרות חברות החדשות בישראל את החברה הערבית, יוצאת לו ביקורת.

קרה פעם שצנזרו לך אייטם בגלל לחצים?

"בוודאי. למה יצא הספר? כי היו הרבה סיפורים שלא מצאו ביטוי נכון והולם כמו סיפורים אחרים שאני משדר מדי יום ולכן נוצרה הסיטואציה. צנזורה תמיד קיימת, לפעמים אצל העיתונאים מבפנים. עצם הכוח והעוצמה של השלטון היא שהוא יצר את הדבר הזה אצל העיתונאים. אבל אני לא רוצה לדבר על זה, אנחנו פה היום בשביל משהו אחר". בחדשות 2 בחרו שלא להגיב לטענה.

מה מבחינתך תהיה הצלחה עבור הערוץ?

"אני רוצה להגיע לכל דוברי הערבית בעולם. אני רוצה להעלות אנשים מכל מקום, כל מי שרוצה לתרום יקבל זמן מסך אם הוא משרת ערכים של חופש ביטוי וזכות לדעת. מנכ"ל הערוץ פרנק מלול אמר שאנחנו משתמשים במולטי מדיה כדי למנף עצמנו לכל מקום בעולם - אז מינוף מוצלח כזה הוא השאיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully