וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"'ההוביט' ישנה את פני הקולנוע": ראיון עם פיטר ג'קסון, במאי "ההוביט"

פיטר ג'קסון מספר על 17 השנים שלקח להפיק את טרילוגיית "ההוביט", על הטכנולוגיה המהפכנית של הסרט, ועל הסירוב להתפשר על שחקן שאינו מרטין פרימן: "מההחלטות החשובות בחיי"

יח"צ - חד פעמי

כמעט עשור אחרי טרילוגיית סרטי הפנטזיה "שר הטבעות", זוכת 17 פרסי אוסקר ועם הכנסות של כ-3 מיליארד דולר בקופות, סדרת סרטי "ההוביט" עומדת להחזיר אותנו אל הרפתקאות הארץ התיכונה. 75 שנים לאחר שספרו הקלאסי של ג'.ר.ר. טולקין ראה אור, הפרויקט הקולנועי החדש והשאפתני למעשה מביא את העלילה המקדימה לזו של "שר הטבעות" עם הגיבור בילבו באגינס ומסעו לשחרר את הממלכה האבודה מידי הדרקון סמוג. אך מי שמנצח ביד רמה על "ההוביט" מודל המאה ה-21 הוא לא בילבו באגינס, ואפילו לא השחקן שמגלם אותו, מרטין פרימן - אלא הבמאי פיטר ג'קסון.

הדרך של ג'קסון בן ה-51 בסבך העיבוד הקולנועי הכה מדובר של "ההוביט", שעולה לאקרנים בסוף השבוע בארץ ובעולם, עם שני סרטי המשך שכבר צולמו ברובם ומתוכננים לשנתיים הבאות, לא היתה פשוטה. הוא החל כתסריטאי ומפיק ראשי של הסרט, אך ההפקה עוכבה נוכח מחלוקות משפטיות שהביאו לפרישתו של הבמאי המקורי גיירמו דל טורו והחלפתו לבסוף בג'קסון. "הרגשתי שעל מנת שהסרט הזה אכן ייצא לפועל, יש לי מחויבות לקחת חלק פעיל להביא לכך שהוא ירוץ חלק יותר מאשר התחיל", הוא מספר בראיון ראשון בקמפיין הארוך לקידום הסרט, שיצא לדרך בפסטיבל קומיק-קון האחרון, "אם הייתי מגיע לסט רק מתוך תחושה של שליחות, זה לא היה מחזיק הרבה זמן, כי בסופו של דבר אני נהנה מכל רגע וזו למעשה ההפתעה הכי גדולה שהיתה לי עד כה".

הגעת הפעם עם גישה שונה לעיבוד נוסף לספר של טולקין?

"טולקין הוציא את 'ההוביט' כספר ילדים ו-17 שנים מאוחר יותר ל'שר הטבעות' היה טון בוגר ושונה. הגישה שלי לאורך כל הליך עשיית הסרטים היא שתיווצר סדרה אחידה באופן מוחלט, שניתן יהיה לצפות בה בהמשכיות. אחד היתרונות הוא שיש בידינו 125 עמודים נוספים של נספחים ל"שיבת המלך" (חומרים שעתידים להרכיב את עלילת הסרט השלישי, המיועד לצאת ב-2014 – ד.כ.) וחומרים מעט יותר אפלים ועמוקים שטולקין כתב כדי להרחיב את סיפור ההוביט, שעצמו מלא יותר קסם והומור. אני מאמין שהצלחנו לייצר איזון בין הכתבים השונים".

איך היה לגשת לסיפור שהוא בעצם עלילה מקדימה לזו של "שר הטבעות"?

"בשנת 1995 התחלתי לגשש לגבי הפקה של 'ההוביט', אבל הזכויות היו באולפני MGM, כך שהלכתי לבסוף על 'שר הטבעות'. בגלל שהצופים כבר למדו להכיר את הדמויות מהטרילוגיה הקודמת, הם מכירים את רוב הדמויות ויהיה קל להשתלב בקורותיהם שלפני 'שר הטבעות', ממש כמו במרבית סיפורי הפנטזיה והקומיקס. אנחנו חוזרים לשורשי הסיפור והדמויות במקורות שלהם והכל ישתלב בצורה מאוד הגיונית בסופו של דבר. עם יציאת הסרט החדש, 17 שנים אחרי שביררתי לראשונה לגבי 'ההוביט', המעגל מבחינתי הושלם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חשבתי לעצמי שזה אבסורד ושאני לא יכול להמשיך בלעדיו". מרטין פרימן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה אתה יכול לספר על הבחירה במרטין פרימן לתפקיד הראשי של בילבו באגינס?

"עשינו אודישנים לא מעטים, אבל ידענו כל הזמן איך בילבו אמור להיראות ומרטין היה בראש הרשימה. הבעיה היתה שהוא היה מחויב לצילומי עונה שנייה של 'שרלוק' באנגליה וזה לא התאפשר. לילה אחד כשלא נרדמתי, צפיתי בפרק בסדרה שלו וחשבתי לעצמי שזה אבסורד ושאני לא יכול להמשיך בלעדיו. על הבוקר הרמתי טלפון לסוכן שלו ושאלתי אם מרטין יוכל להיות זמין בהנחה ונעצור את הצילומים באמצע לטובת צילומי 'שרלוק' וזה מה שהוסכם לבסוף. אני שמח ששאלתי את זה, אחת ההחלטות החשובות בחיי".

ההחלטות על סט הצילומים טורדות אותך גם מחוצה לו?

"אני לעולם לא נח, אני פשוט לא מסוגל. בכל לילה לאורך תקופת הצילומים אני חווה סיוטים בהם הכל על הסט לא הולך כמו שצריך. ותמיד אני מתעורר מאותם סיוטי חרדה ומגיע לסט בתקווה שהכל יתנהל כשורה".

הפגנות בניו זילנד בעד צילום "ההוביט" במדינה. Marty Melville, GettyImages
בניו זילנד נתנו לג'קסון תואר אבירות על תרומתו לתרבות. הפגנות בעד צילום "ההוביט" בניו זילנד/GettyImages, Marty Melville

כמו שעשה בטרילוגיה הטולקינאית הקודמת, גם הפעם הביא ג'קסון את צילומי "ההוביט" אל המולדת שלו, ניו זילנד. כהערכה על תרומתו התרבותית למדינה, הוענק לו תואר אבירות, כמו גם תואר אביר במסדר ניו זילנד. שותפתו הצמודה היא רעייתו, פראן וולש, כאשר לצידה הוא גם פרץ בהוליווד כשהיו מועמדים יחדיו לאוסקר על התסריט המקורי הטוב ביותר על "יצורים שמימיים". בהפוגה שבין הטרילוגיות הוא ביים חידוש קולנועי ל"קינג קונג" בכיכובם של נעמי ווטס וג'ק בלאק, שלמרות תקציב אדיר של 207 מיליון דולר והכנסות של 550 מיליון דולר, לא היה להיט היסטרי דוגמת עלילות ההוביטים.

נדמה כי החשיבות העיקרית של "קינג קונג" ברזומה של ג'קסון היא במלאכת האפקטים הויזואליים. הסרט זכה בשלושה פרסי אוסקר בקטגוריות הטכניות וג'קסון הביע רצון להוציא את הסרט מחדש בתלת מימד. החדשנות היא אלמנט אינטגרלי ביצירה הקולנועית של ג'קסון גם ב"ההוביט: מסע בלתי צפוי". "הסרט צולם בטכנולוגיה של 48 פריימים לשניה, מה שמעולם לא נעשה, ונכון לעכשיו חוץ ממני אף אחד לא ראה איך זה נראה", הוא מספר בחוסר צניעות. "זה עומד לשנות את פני הקולנוע, מדובר בפיתוח שיעניק חווית צפייה שאי אפשר לקבל בטאבלט או בסמארפון".

האם אתה מוטרד שיותר אנשים צופים כיום בסרטים בדרכים יותר זמינות ולא תמיד חוקיות?

"ליוצרי הקולנוע זה הכרחי להשתמש בטכנולוגיות ולו רק כדי להחזיר אנשים אל אולמות הקולנוע. אנו חיים בעידן בו הדור הצעיר לא נוהר לראות סרט על המסך הגדול, בטח שלא כמו שאני הייתי צעיר. למי שעומד לצפות בסרט עומדת להיות חוויה בלתי רגילה וטכנולוגיה בעיניי אמורה להצעיד את הקולנוע קדימה, כי זה לא שהגענו לשיא בשנות השלושים וזה המצב הנתון שנתקענו בו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו מצלמים את הסרטים במובן מסוים עבור עצמנו". "ההוביט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה מהזמן שלך מושקע בהיבט הטכנולוגי?

"העבודה שלי היא לא טכנולוגיה, אלא לעבוד עם התסריט, לצלם את הסרט ולכוון את השחקנים. התפקיד שלי היא לדאוג ללכוד את התחושה והמהות של כל סצנה. נכון שזה בסך הכל להלביש עדשה מסוימת על מצלמה על הסט ופשוט לרוץ, אבל לא אצלי טמונה הטכנולוגיה, אלא בידיי צוות האפקטים הויזואלים".

אתה חושב על הפרק הבא בקריירה אחרי שתיפרד סופית מטולקין?

"אנחנו מצלמים את הסרטים במובן מסוים עבור עצמנו, כפי שאנחנו היינו רוצים לראות אותם. כל סרט מלווה אותנו יום יום לפני שהוא נשלח החוצה ויש עריכות עד השניה האחרונה. אז יש לסרט חיים משל עצמו וזה מדהים לראות שהוא מבדר אנשים שנים קדימה. זה לא סוף הסיפור שלנו".

לקראת עליית הסרט: דברים שאולי לא ידעתם על "ההוביט"


"ההוביט" - כבר לא יכולים לחכות לצפות? שתפו אותנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully