וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפוצצו השיחות העולמיות לחיזוק הסחר החופשי

רויטרס

25.7.2006 / 9:59

ארה"ב סרבה להפחית את הסובסידות לחקלאיה, ואירופה סרבה להפחית את המכסים הגבוהים. חידוש השיחות עלול לקחת שנים

השיחות העולמיות ב[[ז'נבה]] לחיזוק הסחר החופשי קרסו אתמול לאחר כמעט חמש שנים של ויכוחים, וחידושן עשוי לקחת שנים. השיחות, במסגרת "סבב דוחא" של [[ארגון הסחר העולמי]], הופסקו לאחר שמעצמות הסחר הגדולות לא הצליחו, למרות מאמץ של הרגע האחרון, להתגבר על מחלוקות סביב רפורמות בסחר החקלאי העולמי. במוקד הוויכוחים עמד סירובה של ארה"ב להפחית במידה משמעותית את הסובסידיות לחקלאיה.

"שיחות ארגון הסחר העולמי מושעות", הודיע לעיתונאים שר המסחר והתעשייה של הודו, כמאל נת. כאשר נשאל כמה זמן עשויה ההשעיה להימשך, ענה "אי אפשר לדעת, החל מחודשים ועד שנים". סבב השיחות, שהחל בבירת קטאר ב-2001, נקלע מראשיתו לקשיים בשאלה עד כמה מוכנות המדינות העשירות להרחיק לכת בצמצום הסובסידיות האדירות שהן מעניקות לחקלאות בתחומן, ועד כמה הן מוכנות לפתוח את שווקיהן ליבוא מהמדינות המתפתחות.

14 שעות של שיחות שהתנהלו שלשום בין חברי שש מעצמות הסחר: ארה"ב, האיחוד האירופי, ברזיל, אוסטרליה, יפן והודו - לא הובילו לפריצת דרך בסוגיה. נציב הסחר של האיחוד האירופי, פיטר מנדלסון, אמר כי לצד המחיר הכלכלי - לכישלון השיחות יש גם מחיר פוליטי. "אנחנו מסתכנים בהחלשת ארגון הסחר העולמי ומערכת המסחר הרב צדדית בתקופה שבה עלינו לחזק את הביטחון הבינלאומי, ולא לפגוע בו, ולעשות כל שביכולתנו כדי לייצב את העולם", אמר.

"העקשנות הרסה הסיכויים לעזור למדינות מתפתחות"

ארגוני סיוע אמרו כי התפוצצות השיחות היא "מכה קשה" למלחמה בעוני בעולם. ד"ר קלייר מלמד, מומחית לסחר עולמי, אמרה כי "העקשנות של ארה"ב ואירופה הרסה כל סיכוי לתוצאה חיובית בשיחות האלה, שנועדו לעזור למדינות מתפתחות".

האיחוד האירופי והודו הטילו את האחריות למשבר על ארה"ב, ואמרו כי וושינגטון דרשה מחיר גבוה מדי בתמורה לקיצוץ כ-25 מיליארד דולר שהיא מעבירה מדי שנה כסובסידיות לחקלאיה. מנדלסון האשים את ארה"ב בשימוש בתכסיסי השהיה, ואמר כי "המדינה העשירה והחזקה ביותר בעולם, שנהנית מרמת החיים הגבוהה ביותר, יכולה להרשות לעצמה לתת ולא רק לקחת".

אולם ארה"ב טענה בתוקף שהאיחוד האירופי והודו אינם מוכנים להפחית בתמורה את המכסים הגבוהים המגנים על שווקיהן. לכל אורך השיחות הדגישה וושינגטון שהיא מעדיפה לא להגיע להסכם מאשר לחתום על הסכם שיאפשר לה גישה לשווקים חדשים, ואיתה הזדמנויות עסקיות חדשות. "מספר מדינות מתפתחות ומפותחות חיפשו דרכים להיות פחות שאפתניות", אמרה נציגת הסחר האמריקאית, סוזן שווב.

על אף הכישלון, כל מעצמות הסחר - המכונות הג'י-6 (על משקל פורום הג'י-8 הוותיק יותר) - אמרו שהן עדיין מחויבות לגישה הרב-צדדית, גם אם לא ניתן לומר איך או מתי ניתן יהיה לחדש את שיחות סבב דוחא. "זה כישלון גדול. רק הזמן יגלה אם מדובר בכישלון גמור או לא", אמרה נציבת החקלאות של האיחוד האירופי, מריאן פישר בול.

המשבר הנוכחי דומה למשבר דומה שאירע ב-1990, בסבב הקודם של שיחות על סחר חופשי - סבב אורוגואי - שהחל ב-1986 והסתיים רק ב-1993. בארגון הסחר העולמי, שחברות בו 149 מדינות, קיוו להשלים את שיחות סבב דוחא עד סוף שנה זו, בהסכם כולל על מדיניות הסחר העולמית. הסבב עוסק גם בנושאים מורכבים כמו מסחר בשירותים וחוקים נגד היצף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully