וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשיה לשעבר של "אנרון" הורשעו בהונאה

TheMarker

25.5.2006 / 19:35

התמוטטות אנרון היתה הראשונה בשורת פרשות ההונאה שזיעזעו את המגזר התאגידי האמריקאי בתחילת העשור. הפרשה: סמל לשחיתות

ראשיה לשעבר של חברת אנרון הורשעו היום בהונאה שגרמה לקריסת חברת האנרגיה האמריקאית בסוף שנת 2001. מייסד והיו"ר לשעבר של אנרון, קנת ליי בן ה-63, הורשע בכל שישה סעיפי האישום נגדו, בהם אישומי הונאה בניירות ערך וקשירת קשר לביצוע עבירה, אשר כולם קשורים לתקופה קצרה יחסית שבה שב למשרת המנכ"ל לאחר עזיבתו של קודמו בתפקיד ג'פרי סקילינג, חודשים ספורים לפני פשיטת הרגל של אנרון.

המנכ"ל לשעבר סקילינג, בן ה-52, הורשע ב-19 מתוך 28 סעיפי האישום נגדו, בהם הונאה, קשירת קשר והעברת מידע כוזב למנהלי החשבונות של החברה, אולם זוכה מאישומים של מסחר לפי מידע פנימי במניות החברה. חבר המושבעים, אשר מנה שמונה נשים וארבעה גברים, הגיע להחלטה על פסק הדין לאחר שישה ימי דיונים. ליי וסקילינג הכחישו את האישומים נגדם.

משפטם של סקילינג וליי נפתח בעיר יוסטון בטקסס בסוף ינואר, ארבע שנים לאחר התמוטטות אנרון, הראשונה בשורת פרשות ההונאה שזיעזעו את המגזר התאגידי האמריקאי בתחילת העשור. השניים הואשמו בניפוח רווחיה של אנרון - שהיתה בשיאה, החברה השביעית בגודלה בארה"ב, עם שווי שוק של יותר מ-60 מיליארד דולר - והסתרת חובות של מיליארדי דולרים שצברה החברה, במסגרת פרשת ההונאה השנייה בגודלה בתולדות המגזר העסקי האמריקאי.

סמנכ"ל הכספים לשעבר של חברת האנרגיה אנרון, אנדרו פסטאו, נחשב לעד המרכזי ביותר של התביעה, מתוך 17 מנהלים בכירים של אנרון שהורשעו במסגרת עסקות טיעון. פסטאו בן ה-44 הגיע לעסקת טיעון עם התביעה ומרצה עונש של 10 שנות מאסר. עד מרכזי נוסף של התביעה במשפט, היה ריצ'רד א. קוזי - החשב לשעבר של אנרון - שהגיע לאחרונה לעסקת טיעון וצפוי לרצות עונש של שבע שנות מאסר. במהלך דיוני המשפט נגד ליי וסקילינג הופיעו למעלה מ-50 עדים.

התמוטטות אנרון בדצמבר 2001, שהיתה באותה עת פשיטת הרגל הגדולה בתולדות ארה"ב, והיא כיום השנייה בגודלה לאחר וורלדקום, גרמה לפיטוריהם של אלפי עובדים ומחקה מיליארדי דולרים מכספי הפנסיה של עובדי החברה.

שערוריית אנרון, שהלוגו שלה - אות "E" נטויה - הפך לסמל של שחיתות תאגידית, היתה הראשונה בשורת פרשות של ניפוח תוצאות כספיות של חברות בלו צ'יפ בארה"ב, בניסיון למשוך משקיעים בתקופת הבועה בשוק המניות בסוף שנות ה-90 - בהן וורלדקום, גלובל קרוסינג ואדלפיה. מנכ"ל ענקית התקשורת וורלדקום לשעבר, ברנד אברס, נידון בחודש יולי לעונש של 25 שנות מאסר בגין התפקיד שמילא בהונאה הגדולה בהיסטוריה של ארה"ב.

שורת השערוריות חייבה את רשויות הרגולציה בארה"ב לפעול להידוק הפיקוח על המנהלים הבכירים במגזר העסקי האמריקאי, ולחוקק בשנת 2002 את חוק סרביינס-אוקסלי שנועד לשפר את מנגנוני הבקרה הפנימית של חברות בנוגע לדיווח על עניינים כספיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully