וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא בוליביה הלאים את תעשיית האנרגיה במדינה

2.5.2006 / 9:39

אוו מוראלס חתם על צו המחזיר למדינה את השליטה על חברות האנרגיה הזרות. החברות קיבלו חצי שנה להסדיר את חוזיהן עם המדינה

נשיא [[בוליביה]], אוו מוראלס, חתם אתמול על צו המורה על הלאמת כל תעשיית האנרגיה במדינה. בנאום לרגל האחד במאי אמר מוראלס, כי חברות האנרגיה הזרות חייבות להסכים להעביר את סך כל מכירותיהם דרך המדינה ולא, יאלצו לעזוב. לדבריו, המדינה תחזיר לידיה את השליטה על חברות האנרגיה שהופרטו בשנות ה-90, ותלאים את חלקן של חברות זרות וחברות בוליביאניות פרטיות.

הוא קצב לחברות הזרות חצי שנה עד להסדרת החוזים החדשים עם הממשלה. עם זאת, גורמי צבא וממשלה כבר החלו לקחת את השליטה על שדות הנפט. הבי.בי.סי מדווח, כי החברות הזרות יקבלו 18% מהכנסות הגז והנפט במהלך תקופת המעבר.

בדברים שנשא לרגל האחד במאי, בשדה נפט בדרום המדינה, אמר מוראלס, הנמנה עם הצד השמאלי במפה הפוליטית, כי מדובר "ביום היסטורי. הביזה של המשאבים הטבעיים שלנו בידי חברות זרות נגמרה", הוא הכריז והורה לחברות ל"כבד את הרצון הבוליביאני".

זו לא הפעם הראשונה בה מביע מוראלס ביקורת על החברות הזרות. בנאום שנשא בעבר הוא אמר, כי "לחברות הזרות יש זכות מלאה לכסות על השקעותיהן ולהגיע לרווחים, אבל הרווחים צריכים להיות מאוזנים".

חברות הנפט הזרות המרכזיות הפועלות בבוליביה את "פטרובראס" הברזילאית, "רפסול" הספרדית-ארגנטינאית, "בריטיש גז" ו"בריטיש פטרולאום" הבריטיות, "טוטל" הצרפתית ו"אקסון מוביל" האמריקאית.

ממשלת [[ברזיל]] תקפה את ההחלטה וכינתה את הצעדים כ"לא חבריים". בהודעת הממשלה נמסר, כי היא תשקול מחדש את פעולותיה בבוליביה. משרד החוץ הספרדי הביע את דאגתו העמוקה מההליך ומסר, כי הוא מקווה שהיה מו"מ ודיאלוג כנה עם החברות הזרות.

סגן הנשיא, אלברו גרסיה, אמר, כי הצבא וחברת האנרגיה של המדינה מתכוננים לקבל את השליטה על 53 מתקני אנרגיה – כולל שדות נפט, צינורות ובתי הזיקוק.

בוליביה מחזיקה במלאי רזרבות הגז הטבעי השני בגודלו בדרום אמריקה, לאחר ונצואלה. עם זאת, המדינה סבלה משנים ארוכות של משבר פוליטי על רקע אי היכולת להתפתח ולהשיג רווחים מתעשיית הגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully