וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש באירופה מהפרעות באספקת הגז מרוסיה

רויטרס

1.1.2006 / 14:38

חברת הגז הרוסית "גזפרום" הודיעה היום כי הפסיקה סופית את הזרמת הגז לאוקראינה, ועוררה חשש מבעיות באמצע חורף אירופי קשה

רוסיה עצרה כליל את הזרמת הגז לאוקראינה, בעקבות ויכוח בין שתי המדינות על מחיר הגז – ויכוח שעשוי לפגוע באספקת הגז לאירופה, הנתונה בחורף קר במיוחד, ביומה הראשון של רוסיה כנשיאת איגוד המדינות המתועשות, הג'י 8. "במצב הזה, שהוא כולו באשמת הצד האוקראיני, נאלצנו להפסיק את הזרמת הגז לאוקראינה", אמר סרגיי קופריאנוב, דובר חברת הגז גזפרום.

גזפרום, שנמצאת בבעלות המדינה, מספקת כרבע מתצרוכת הגז של אירופה, רובה באמצעות צינורות העוברים דרך אוקראינה. החברה טוענת כי הפסקת הזרמת הגז לשכנתה לא תפגע באספקה האירופית, אך יבואן גז איטלקי אמר שהחברה הזהירה את צרכניה כי ישנה אפשרות להפרעה.

למרות דבריה של רוסיה, כי זהו סכסוך עסקי בלבד, הפסקת הגז מעוררת דאגות בארצות הברית ובאירופה, כי רוסיה מוכנה להשתמש בשליטתה על משאבי האנרגיה בשטחה כנשק פוליטי. לדברי גורמים רשמיים באוקראינה, הקרמלין מנסה להעניש את ארצם, מכיוון שנשיא אוקראינה, ויקטור יושצ'נקו, הנוטה למערב, מנסה לצרף אותה לאיחוד האירופי ולנאטו – צעד שהרגיז מאוד את מוסקבה. כהוכחה לדבריהם הם מביאים את בלארוס, שגם היא שכנה של רוסיה וסובייטית-לשעבר, שממנה לא דרשה רוסיה לשלם הרבה יותר עבור גז.

"אוקראינה החליטה לגנוב גז מאירופה"

משמעות ההחלטה של גזפרום לעצור את הזרמת הגז לאוקראינה היא כי הגז המיועד לצריכתה יופחת ממערכת הצינורות בבעלותה. החשש הוא כי הירידה בלחץ תפגע באספקת הגז הסדירה לאירופה, מאחר ש-80% ממנה עוברת דרך אוקראינה. אולם, לטענת רוסיה, לחץ הגז הנותר מספיק, ואין חשש לפגיעה בזרימה שלו – בתנאי שאוקראינה לא תנסה לנכס לעצמה חלק מהגז שעובר בשטחה.

גזפרום אמרה, בנוסף, כי אם תופרע ההזרמה לאירופה ניתן להאשים רק את אוקראינה. "הרשויות האוקראיניות היו נחושות בדעתן להפוך את המצב לעימות מלכתחילה, ולגנוב גז מהצרכנים באירופה החל מהיום", אמר קופריאנוב.

כמה מדינות במרכז אירופה החלו להכין תוכניות למקרה שיהיו בעיות בזרימת הגז. פולין הודיעה כי אגרה אספקת גז שתספיק לפחות לשבוע, והאיחוד האירופי מכנס ישיבה של שרי האנרגיה במדינות החברות בו כדי לתאם את תגובתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully