וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטות העינויים של ה-CIA נחשפות

20.11.2005 / 18:36

קציני מודיעין אמריקאים בעבר ובהווה הסכימו לפרט בפני רשת ABC את הדרכים לשבירת חשודים בטרור, "כדי שהעם יידע מה קורה"

שיטות חקירה קשות שאושרו על ידי הדרגים הבכירים של ה-CIA הובילו להודאות שאמיתותן מוטלת בספק ולמותו של עציר מאז אושר השיטות לראשונה במרץ 2002. כך מדווחת רשת הטלוויזיה ABC על סמך שיחות עם קציני מודיעין בעבר ובהווה.

המקורות מסרו לרשת כי הם חושפים פרטים מדויקים של שיטות החקירה והשפעתן על ההודאות, מפני שהציבור צריך לדעת את הכיוון בו בחרה סוכנות הביון ללכת. "הם לא נותנים לך לנוח, לא ביום ולא בלילה. לעמוד, לשבת, לעמוד, לשבת. לא לישון. לא לשכב על הרצפה", אמר אחד העצירים באמצעות מתורגמן. העצורים גם הוכרחו לשמוע את האלבום "סלים שיידי" של אמינם – מוזיקה כה נוכרית לאוזניהם עד שהיא עוררה בהם חרדה.

המקורות מה-CIA תיארו רשימה של שש "שיטות חקירה מתוגברות", שאושרו לשימוש באמצע מרץ 2002 ושבהן נעשה שימוש, לדבריהם, על תריסר חשודים כפעילי אל-קאעדה בכירים שהוחזקו בבידוד באתרים סודיים ברחבי העולם. לדברי המקורות, רק קומץ חוקרים של ה-CIA מאומן ומורשה להשתמש בשיטות אלה.

מהלפיתה עד ההטבעה המדומה

"לפיתת תשומת לב": החוקר לופת את חזית חולצתו של הנחקר ומטלטל אותו.

"סטירת תשומת לב": סטירה ביד פתוחה המיועדת לגרום כאב ולעורר פחד.

"סטירת בטן": סטירה חזקה ביד פתוחה לבטן. המטרה היא לגרום כאב, אבל לא פגיעה פנימית. הרופאים עמם נועצו אנשי ה-CIA המליצו להימנע משימוש באגרוף, שעלול לגרום לפגיעות פנימיות ארוכות-טווח.

"עמידה ממושכת": שיטה זו מתוארת כאחת היעילות ביותר. מכריחים את העצירים לעמוד בידיים כפותות כשרגליהם כבולות ללולאת מתכת ברצפה למשך יותר מ-40 שעות. תשישות ומניעת שינה ידועות כשיטות יעילות לחילוץ הודאות.

"התא הקר": העציר מושאר בעירום בתא שבו החום עומד על עשר מעלות. מים קרים מותזים על העציר תוך כדי כך.

"קרש מים": העציר נקשר לקרש המושען בהטיה, כשרגליו מעט גבוהות יותר מראשו. פניו של העציר נעטפות בצלופן ומים נשפכים עליו. התוצאה היא הפעלת רפלקס ההקאה ותחושת טביעה.

הוצאה להורג מדומה

על פי המקורות מה-CIA, קצינים מהסוכנות שניסו על עצמם את שיטת קרש המים שרדו בממוצע 14 שניות לפני שנכנעו. לדבריהם, העציר הקשוח ביותר של אל-קאעדה, חאלד שייח' מוחמד, זכה להערכתם של חוקריו כששרד למשך יותר משתי דקות לפני שהתחנן להודות במעשיו.

"הקורבן מאמין שהוא טובע, ובכך בעצם מסתכם התרגול בהוצאה להורג מדומה, שהיא אסורה על פי החוק הבינלאומי", אמר ג'ון סיפטון, מהארגון "Human Rights Watch".

השיטות שנויות במחלוקת בקרב חוקרי מודיעין מנוסים. רבים חשים שהודאה שהושגה בדרך זו אינה כלי יעיל. שני קצינים מנוסים אמרו לרשת ABC שאין בשיטות אלה כדי להשיג תוצאות שחקירה יסודית, קפדנית על בסיס פסיכולוגי לא תשיג בצורה טובה יותר. קצין ה-CIA לשעבר בוב באיר, שספר זיכרונותיו הפך לסרט החדש "סיריאנה" בכיכוב ג'ורג' קלוני, אמר "זו חקירה גרועה. זאת אומרת, אפשר לגרום לאדם להודות בכל דבר אם העינוי קשה מספיק".

מקורות ב-CIA מדווחים על מספר מקרים שבהם הובילו "שיטות החקירה המוגברות" לכך שעצירים מספרים לחוקרים מה שהם רוצים לשמוע, בלי קשר לאמת. כך אירע, לדוגמא, במקרה של אבן אל-שייח' אל ליבי, שתואר כ"מספר 3 באל-קאעדה" והמציא עבור חוקריו, לאחר שבועיים של "חקירה מוגברת", בדותות גמורות על כך שעיראק אימנה את אנשי אל-קאעדה בשימוש בנשק ביו-כימי.

מנגד טוענים אחרים בקהילת המודיעין האמריקאית כי השיטות הללו יעילות ונחוצות, וכי כשמשתמשים בהן בצורה נכונה וקפדנית, הן משיגות תוצאות רבות ערך. עוד טוענים תומכי השימוש בשיטות אלה שבעוד שהן מהוות "יחס קשה", לא מדובר ב"עינויים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully