וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסויים בבעלי חיים גרמו למותם של אלפי בני אדם

תמר נהרי

30.5.2001 / 19:35

במאמר שהתפרסם בגרדיאן הבריטי, נטען כי "בעלי חיים אינם זהים לבני אדם, כך שהתרופות עלולות להשפיע עלינו באופן שונה"; תרופה שהוכחה כבטוחה על קופים, גרמה למותם של 61 בני אדם

מאמר שהתפרסם בשבוע שעבר בגרדיאן הבריטי, חושף עובדות חדשות לפיהן "ניסויים בבעלי חיים גרמו נזק ומוות לאלפי בני אדם, והובילו פעם אחר פעם חוקרים ומחוקקים למבוי סתום". המאמר מסתמך על הרצאתו של ד"ר ריי גריק, רופא אמריקאי המתמחה בתחום הטכני של הרדמה, שהופיע בספרו "פרות קדושות ואווזים מזהב".

הטיעון השגרתי, לפיו כביכול "מצדו האחד של המתרס נמצאת הרגשנות המוטעית של המפגינים למען זכויות בעלי החיים, ומצדו השני המרדף הבלתי נלאה של החוקרים אחר אושרם ובריאותם של בני האדם" – רחוק מלהיות מדויק, לטענת כותב המאמר ג'רום כרן, עורך ירחון החדשות הבריטי מדיסין טודיי.

תרופות שונות שהוכחו כבטוחות לשימוש על בעלי חיים, גרמו למותם של אנשים רבים. הסיבה, לטענת כרן: "ברור מאליו כי בעלי חיים אינם זהים לבני אדם, כך שתרופות המשפיעות עליהן באופן כלשהו עלולות להשפיע עלינו באופן שונה. זנים שונים, אפילו אלה הנראים קרובים זה לזה, עלולים לתפקד באופן שונה מאד ברמה המולקולרית, ואין דרך לצפות מה יהיו ההבדלים".

בין הדוגמאות שמביא המאמר: השילוב של תרופות הפנפלורמין והדקספנפלורמין, למשל, "אשר הוכרז לפני מספר שנים כמענה לתפילותיהם של שומרי הדיאטה", נבדק בבעלי חיים בצורה מקיפה ונמצא בטוח לחלוטין. לרוע המזל, גרם השילוב הזה להפרעות בשסתום הלב אצל בני אדם. התרופה אופרן נגד דלקת פרקים הוכחה כבטוחה בבדיקות שנערכו על קופים, אך גרמה למותם של 61 בני אדם לפני שהוסרה מהמדפים.

כישלון חרוץ בניסויים על קופים לחיסון נגד איידס

ישנן תרופות אשר לא אושרו מכיוון שגרמו לתגובות מסוכנות אצל בעלי חיים, כגון תרופות לב וואליום, אך לאחר מכן התבררו כבטוחות עבור בני אדם. חקיקה להפסקת השימוש באסבסט התעכבה במשך שנים מכיוון שלא גרם סרטן בקרב בעלי חיים, בעוד המסרטן בנזן המשיך להיות בשימוש הרבה לאחר שרופאים הביעו דאגה בנושא, מכיוון שלא גרם ללוקמיה (סרטן הדם) בקרב עכברים.

במחקר מחלת האיידס עטור התקציב נחלו הניסויים בבעלי חיים כישלון חמור: מתוך בערך 100 שימפנזים אשר הודבקו בנגיף HIV במשך תקופה של עשר שנים, רק שניים חלו. מבדקי חיסונים על שימפנזים הוכחו גם הם כבלתי אמינים מכיוון שהם אינם מראים את אותה תגובת נוגדנים או תאים ל-HIV המצויה בבני אדם.

אחד הרמזים להשפעות המנוגדות של חומרים שונים על זנים קרובים של בעלי חיים הגיע ממחקר על חולדות ועכברים: כאשר מדובר בשאלה בסיסית כמו האם כימיקל מסויים גורם לסרטן או לא, ניתן לקבל תוצאות סותרות לחלוטין. מתוך 392 כימיקלים אשר נבדקו עבור השפעות מסרטנות במכון האמריקאי הלאומי למדעי הרפואה, 96 הניבו תוצאות חיוביות בקרב חולדות ותוצאות שליליות בקרב עכברים או להיפך. "אם כך, אילו מהם מזיקים לבני אדם? - המכון אינו יודע", מסכם הגרדיאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully