וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצטרפים לטרנד: שני מחוזות באיטליה הצביעו בעד אוטונומיה

23.10.2017 / 3:49

תושבי לומברדיה וונטו, המהווים כשליש מהתל"ג של המדינה, הצביעו ברוב גורף במשאלים לא-מחייבים על רצונם לחפש סמכויות רבות יותר מרומא. זאת ברקע הגל הפופוליסטי והאנטי-ממסדי, שהוביל גם לברקזיט ולקידום מהלך העצמאות של קטלוניה

צילום: רויטרס, מתוך הטוויטר של euronews, מתוך ערוץ ה-youtube הרשמי של AFP news agency ו-GOOGLE EARTH, עריכה: שניר דבוש

אזרחי המחוזות לומברדיה וונטו שבצפון איטליה הצביעו אמש (ראשון) ברוב מוחץ בעד אוטונומיה נרחבת יותר מהממשל המרכזי ברומא, כחלק מגל של משאלי עם השוטף את הפוליטיקה העולמית.

יותר מ-95% מהתושבים בשני המחוזות הצביעו בעד הרחבת הסמכויות שלהם, אם כי בלומברדיה רק 38% מבעלי זכות הבחירה מימשו אותה. בוונטו הצביעו 57% מבעלי זכות הבחירה, ועברו את רף 50% שמתחתיו המשאל לא היה תקף.

בעוד ששני המשאלים אינם מחייבים, "כן" מהדהד יעניק לנשיאי המחוזות קלף מיקוח גדול יותר במשא מתן על קבלת נתח גדול יותר מרווחי המסים וסמכויות נוספות. מנהיגי המחוזות העשירים רוצים יותר סמכויות בתחומי הביטחון, ההגירה, החינוך ואיכות הסביבה.

לקריאה נוספת בנושא
נשיא קטלוניה לא נרתע: "לא נקבל את צעדי ממשלת ספרד"

סוקרים מכינים את מערכת ההצבעה האלקטרונית בבית הספר לקולנוע ברקה, מילאנו, איטליה 21 באוקטובר 2017. AP
הכנות להצבעה למשאל העם במילאנו, לומברדיה/AP

"אנחנו יכולים לכתוב עכשיו דף חדש, המחוזות שמבקשים יותר כוח יקבלו אותו", אמר המושל רוברטו מרוני לכתבים. "אני מדבר למשל על תשלומי המסים, שבדרך כלל מגיעים לרומא. זה הצעד הראשון לקראת רפורמות גדולות".

על אף שמשאלי העם, שאושרו על ידי בית המשפט החוקתי של איטליה, אינם דורשים עצמאות מלאה, המאבק למען אוטונומיה הוא איום משמעותי על סמכותה של רומא.

בלומברדיה שוכנת מילאנו, מוקד כלכלי מרכזי באיטליה, והיא מהווה 20% מהתל"ג של המדינה. ונטו, שבה שוכנת מגנט התיירות ונציה, מהווה כ-10% נוספים. כל חלוקה מחדש של ההכנסות ממסים עלולה להשפיע לרעה על המחוזות העניים בדרום המדינה.

שני המחוזות נשלטים על ידי מפלגת הימין הפופוליסטית, "הליגה הצפונית", המתנגדת להגירה ולאיחוד האירופי, אך זנחה את מטרתה המקורית להתנתק לחלוטין מאיטליה. גם מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני, "פורצה איטליה", והמפלגה "תנועת חמישה כוכבים" הפופוליסטית תומכים במשאלי העם.

המפלגה הדמוקרטית השלטת קראה לבוחרים להימנע בהצבעה, שתמדוד את הלך הרוח לקראת הבחירות הארציות בשנה הבאה. ברלוסקוני אמר כי הציב כמטרה מתן אוטונומיה לכל מחוזותיה של איטליה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ברלוסקוני לאחר מסיבת עיתונאים על אוטונומיה למחוז לומברדיה, 19 באוקטובר 2017. רויטרס
תומך באוטונומיה לכל המחוזות. ברלוסקוני/רויטרס

מבקרי המהלך טוענים כי להצבעה על הלא מחייבת אין בסיס חוקי, היא אינה הכרחית כדי לקיים משא ומתן על אוטונומיה והיא בזבוז של משאבים יקרים. עם זאת, טיעונים אלו משחקים לידיהם של תומכי האוטונומיה, שרואים בכך ניסיונות נואשים של אליטות אנטי-דמוקרטיות המחזיקות בכוח רב ברומא. רגשות דומים סייע גם לקידום העצמאות של קטלוניה, לניצחונו של דונלד טראמפ בארצות הברית ולפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי.

חוקת איטליה כבר מעניקה רמות שונות של אוטונומיה לחמישה מחוזות, שלהם מעמד מיוחד – המחוז טרנטינו-אלטו אדיג'ה, הדובר גרמנית ברובו; מחוז אוסטה, הדובר צרפתית ברובו; האיים סרדיניה וסיציליה; ומחוז פריולי-ונציה ג'וליה על סמיכותו לגבול עם יוגוסלביה לשעבר.

בית המשפט החוקתי דחה כבר פעמיים ניסיונות של ונטו לקיים משאל עם על אוטונומיה, בטרם השינוי בחוקה ב-2011 שאפשר ל-15 מחוזותיה של איטליה לנסות ולקבל עוד סמכויות מרומא. אלו משאלי העם הראשונים שעוסקים בסוגיית האוטונומיה, בעוד שהמחוז אמיליה רומניה פתח לאחרונה בשיחות עם הממשלה המרכזית כדי לקבל עוד סמכויות מבלי לקיים משאל עם.

(עדכון ראשון: 11:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully