וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה האמריקני: "אסד התייחס ברצינות לאזהרות שלנו - ולא תקף"

מאטיס אמר כי העובדה שהמשטר לא ביצע מתקפה כימית נוספת היא הוכחה לכך שהוא הקשיב לאזהרות של וושינגטון מפני מחיר כבד שישלם. לדבריו, הפעילות הכימית של אסד לא מוגבלת לבסיס אחד. רוסיה הזהירה את ארה"ב שלא לנקוט צעדים חד-צדדיים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס אמר היום (רביעי) כי נראה שסוריה "מתייחסת ברצינות" לאזהרות של וושינגטון שלא להוציא לפועל מתקפה כימית נוספת. הממשל האמריקני אמר אתמול כי הוא זיהה פעילות חשודה של משטרו של בשאר אסד, והזהיר כי הוא "ישלם מחיר כבד" אם יבצע מתקפה כימית נוספת.

"נראה שהם לקחו את האזהרה ברצינות", אמר מאטיס לכתבים שטסו עמו לכינוס נאט"ו בבריסל. "הם לא ביצעו את המתקפה". כשנשאל אם הוא סבור שכוחות אסד נסוגו מהרעיון להוציא לפועל מתקפה שכזו לחלוטין, השיב: "אני חושב שעדיף לשאול את אסד את זה".

בפנטגון אמרו אתמול כי זיהו לאחרונה פעילות מחשידה בבסיס א-שעריאת, שממנו יצאה המתקפה הכימית באידליב. עם זאת, מאטיס אמר כי "אני חושב שהתכנית הכימית של אסד נרחבת יותר מאשר מבסיס אחד". הבסיס הותקף על ידי ארצות הברית לאחר המתקפה הכימית, אך שב לתפקד.

שיגור טילי שיוט של צבא ארה"ב לעבר בסיס צבא סוריה באזור חומס, 7 באפריל 2017. רויטרס
וושינגטון מוכנה לתקוף שוב. שיגור טילי השיוט לסוריה, אפריל/רויטרס

האזהרות של הפנטגון, שהגיעו אחרי הודעה תקיפה של הבית הלבן, הגבירו את המתיחות בסוריה, במיוחד את זו בין רוסיה לארצות הברית. סגן שר החוץ של רוסיה, גנאדי גטילוב, אמר כי הטענות של וושינגטון מסבכות את שיחות השלום בסוריה והזהיר אותה מנקיטת צעדים חד-צדדיים. גם בדמשק דחו את ההערכות של הממשל האמריקני.

לדברי ג'ף דייוויס, דובר הפנטגון, הפעילות החשודה כוללת "כלי טיס מסוימים בהאנגר מסוים שאנחנו יודעים שקשורים לשימוש בנשק כימי". הוא אמר כי הפעילות החריגה התרחשה "במהלך היומיים האחרונים", אך לא פירט כיצד הושג המידע.

אתמול שוחח נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הנושא עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. לפי ארמון האליזה, השניים הסכימו לשתף פעולה במקרה של מתקפה כימית נוספת בסוריה. מקרון, שבדומה לטראמפ שואף לשתף פעולה עם רוסיה כדי למגר את הטרור בסוריה ואמר כי הדחת אסד כבר אינה בעדיפות עליונה, הציב את השימוש בנשק כימי כקו אדום והזהיר כי פריז עשויה לפעול חד-צדדית במקרה כזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אב עם ילדיו שנהרגו במתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. AP
עשרות נהרגו ועוד מאות נפגעו. אב לשני ילדים שנהרגו במתקפה הכימית באפריל/AP

גורם אמריקני המעורה בנושא אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית ובעלות בריתה זיהו כמה אתרים שבהם לפי החשד מסתיר אסד מצבורים חדשים של נשק כימי, שאותם הוא מסתיר מהפקחים שהיו אמורים לוודא כי סוריה פירקה לחלוטין את יכולותיה בהתאם להסכם בין ארצות הברית לרוסיה ב-2013.

לפי אותו גורם, ההערכה מתבססת בחלקה על המיקומים והאבטחה סביב אותם אתרים חשודים. על אף שההערכות לא היו חד-משמעיות, וושינגטון החליטה לפרסם את האזהרה הפומבית והחריגה, כדי להניא את דמשק ממתקפה שכזו. במתקפה בחאן שייחון באפריל נהרגו קרוב ל-90 איש ועוד מאות נפגעו, על אף שהמשטר עדיין מכחיש אחריות לכך ומאשים את המורדים. לפי מומחים שונים, נעשה שימוש בגז העצבים הקטלני סארין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully