וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יהיה היועץ לביטחון לאומי הבא? הריאליטי של טראמפ מסתבך

החלל שהותיר מייקל פלין הכניס את ממשל טראמפ להילוך מואץ למציאת מחליף. בורסת השמות שמשתנה השכם והערב חושפת את הבעיות בדרך למינוי: מבחן הנאמנות שהנשיא "עורך" למועמדים וצמצום הסמכויות שהוא מתכנן ליועץ המיועד. הערב הוא צפוי להתייחס לנושא בנאום בפלורידה

צילום: רויטרס

פרישתו של מייקל פלין מתפקיד היועץ לביטחון לאומי של דונלד טראמפ הותירה את נשיא ארצות הברית ואת הבית הלבן בבעיה במקרה של משבר הקשור במדיניות החוץ של המדינה. שלשום (שישי) צייץ טראמפ, ממש כמו בתכנית ריאליטי, כי לשלב הגמר הגיעו ארבעה בני אדם, בהם גנרל קית' קלוג, הממלא את התפקיד באופן זמני. היום הוסיף טראמפ, השוהה בפלורידה, בטוויטר: "אנחנו עורכים פגישות כל סוף השבוע ב'בית הלבן' הדרומי". הערב הוא צפוי להתייחס לנושא בנאום במלבורן שבפלורידה.

בבורסת השמות שלטו עד הערב שני מועמדים פוטנציאליים: גנרל סטנלי מקריסטל וראש ה-CIA לשעבר דייוויד פטראוס. עם זאת, היום פורסם כי מינויים של השניים כבר ירד מן הפרק. שמות אחרים שעשויים לזכות בתואר הם ראש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) לשעבר קית אלכסנדר, שגריר ארצות הברית לאו"ם לשעבר ג'ון בולטון, ליוטננט גנרל הרברט ריימונד מקמאסטר, וראש המטה הכללי לשעבר של צבא ארצות הברית ריי אודיירנו.

לקריאה נוספת:
דיווח בארה"ב: היועץ שהתפטר ניסה לסכל את ההצבעה נגד ההתנחלויות באו"ם
טראמפ במתקפה על התקשורת האמריקנית: "אויבי העם"
עוד מכה לטראמפ: מועמדו החדש ליועץ לביטחון לאומי סירב להצעה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מוקף באנשים בבית הלבן, ארצות הברית 18 בפברואר 2017. AP
טראמפ בבית הלבן/AP

המועמד המוביל לתפקיד, סגן האדמירל בוב הרווארד, סירב למינוי ככל הנראה משום שחשש כי לא יוכל להביא עמו למועצה לביטחון לאומי את צוותו. גורם המעורה בנושא אמר היום לסוכנות רויטרס כי פטראוס, כמו הווארד, ביקש להקנות לעצמו את הסמכות לגיוס הצוות במועצה, אך טראמפ סירב להעניק לו אותה.

פלין פרש מתפקידו לאחר שנחשף כי שוחח על הסנקציות האמריקניות על רוסיה עם שגריר רוסיה בארצות הברית בטרם נכנס טראמפ לבית הלבן. פלין הואשם גם כי הטעה את סגן הנשיא מייק פנס באשר לתוכן שיחותיו עם השגריר.

ביממות הקרובות ייפגש טראמפ בפלורידה עם בולטון ומקמאסטר. בריאיון ל-CNN אמר היום סנאטור טד קרוז כי בולטון יהיה יועץ ביטחון לאומי "חזק מאוד" משום שהוא מבין את האיום הנשקף "מהטרור האסלאמי הקיצוני". בולטון הוא דמות שנויה במחלוקת, שכן בעבר דחה הסנאט את מינויו לשגריר ארצות הברית באו"ם בידי ג'ורג' בוש הבן, אך רבים מאמינים כי הוא המועמד המוביל למינוי, למרות החיבה בבית הלבן לקלוג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הציוצים של טראמפ בנושא:

הפלונטר שנוצר במינוי יועץ לביטחון לאומי מעורר חששות רבים בקרב מחוקקים ומומחים למדיניות חוץ. "אין ספק כי פרישתו של פלין וכל מה שהוביל אליה הותיר את המועצה בכאוס", אמר ציר בית הנבחרים אדם קינזינגר מאילינוי ל-CNN. גם הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין הטיל ספק בשרירותה של מדיניות החוץ של הבית הלבן מוקדם יותר השבוע.

כל מעברי שלטון גורמים לשינויים ולחוסר ודאות במדיניות החוץ האמריקנית, אך הגעתו של טראמפ לבית הלבן עוררה בלבול בקרב בעלי בריתה של ארצות הברית, במיוחד משום שהוא אימץ עמדות המאיימות על יציבות המערכת הבינלאומית. גם יריותיו של טראמפ מהמותן רק מוסיפות לתחושת האי-יציבות ביחסים הבינלאומיים של ארצות הברית עם שאר המדינות.

אלא שביקורי המשלחות הדיפלומטיות האחרונות, בהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וראש ממשלת יפן שינזו אבה, יכולים להעיד כי המצב טוב משחשבו. ההצהרות שנשמעו בביקורים אלה העבירו מסרים חיוביים ומרגיעים לבעלות בריתה של ארצות הברית.

גרפיטי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בלונדון, 18 בפברואר 2017. רויטרס
"ליי ליי לאנד". גרפיטי של טראמפ ותרזה מיי בלונדון/רויטרס

ואולם, ייתכן שהבעיה במציאת אדם ראוי לתפקיד היועץ לביטחון לאומי טמונה במדיניות הפסילה של טראמפ, כפי שנחשפה היום ב"ניו יורק טיימס". לפי העיתון, הנשיא נעזר עוד לפני כניסתו לתפקיד באליוט אברמס, המדינאי לשעבר, שכיהן בממשלים של בוש ורונלד רייגן.

לבקשת צוות המעבר של הנשיא, אברמס היה שולח לטראמפ רשימות עם מועמדים אפשריים לתפקידים מסוימים וטראמפ היה פוסל אותם מסיבות שהיו קשורות בתמה אחת: הם מתחו ביקורת עליו בעבר. בסופו של דבר ביקש הבית הלבן מאברמס עצמו לכהן בתפקיד סגן שר החוץ, אך גם מינויו נפסל בשל ביקורת שהעביר עליו בעבר. משיטה זו עולה כי טראמפ עורך מעין מבחן נאמנות למועמדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully