וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הפגנות המוניות, ממשלת רומניה הפכה את השחיתות לחוקית

2.2.2017 / 0:15

הממשלה הוציאה צו שימנע העמדה לדין על עבירות שנזקיהן לא עולים על 200 אלף ליי. חלק מחברי הקואליציה עומדים לדין או הורשעו בגין עבירות אלו. מאות אלפים מחו נגד הצעד שיפגע בשנים של מאבק בשחיתות. האיחוד האירופי: "עוקבים בדאגה"

מקור: רויטרס

ממשלת רומניה אישרה צו המבטל שורת עבירות שחיתות, למרות הפגנות המוניות נגדה ואזהרות מצד מערכת המשפט והנשיא כי המהלך ימחק שנים של מלחמה בשחיתות. כ-250 אלף איש הפגינו הערב ברחבי המדינה נגד המהלך, בהם כ-150 אלף מחוץ למבנה הממשלה בבירה בוקרשט.

צו החירום פורסם במהלך שעות הלילה והוא צפוי להיכנס לספר החוקים בקרוב. הצו המיוחד יבטל עבירות פליליות הקשורות לשחיתות ושהנזק שנגרם מהן אינו עולה על 200 אלף ליי (47,800 דולר). המהירות והתזמון שבהן קידמה ממשלת המרכז-שמאל את ההצעה הדליקו נורה אדומה בקרב מבקריה. הצעד של הממשלה בת הפחות מחודש ייטיב עם מקורביה ועם גורמים אחרים העומדים לדין בגין עבירות שחיתות שונות.

הממשלה גם שלחה לפרלמנט הצעה להעניק חנינה לכ-3,000 אסירים, מהלך שלדבריה יפחית את הצפיפות בבתי הכלא במדינה. עם זאת, אסירים שנשאלו על הנושא אמרו כי השינויים הללו יקלו על גורמים בכירים ולא על אסירים רגילים.

הפגנה נגד ממשלת רומניה בבירה בוקרשט, 1 בפברואר 2017. רויטרס
זועמים על המהלך. הפגנה נגד הממשלה בבוקרשט, הערב/רויטרס
מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של רומניה ליביו דרגנה, 11 בדצמבר 2016. רויטרס
מנוע מלכהן כראש ממשלה. מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית/רויטרס

הנשיא קלאוס יוהאניס, שמחזיק בסמכויות מוגבלות ואינו מפקח על הממשלה, קרא להעברת ההחלטה "יום אבל לשלטון החוק". בשנים האחרונות, רומניה התמקדה בעשירי המדינה וגורמים בכירים אחרים כחלק ממלחמתה בשחיתות. עם זאת, המאבק לא מצא חן בעיני הפוליטיקאים בבוקרשט.

מנהיגי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית השלטת ושותפתה לקואליציה "ברית הליברלים הדמוקרטים" מנועים מלכהן כשרים, מאחר שהם עומדים לדין בשל עבירות שחיתות. מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ליביו דרגנה היה מנוע מלהתמנות לראש הממשלה מאחר שבאפריל האחרון נגזרו עליו שנתיים מאסר על תנאי בשל עבירות בחירות. אתמול החל משפט נוסף נגדו, שבו הוא מואשם בניצול סמכויות כשעמד בראש מועצה מקומית מ-2006 עד 2012. הוא מכחיש זאת.

באיחוד האירופי ובגרמניה הביעו דאגה מצעדיה של ממשלת רומניה. סגן נשיא הנציבות האירופית מארוש ספקוביץ' אמר כי האיחוד "עוקב בדאגה גדולה אחרי ההתפתחויות האחרונות ברומניה".

(עדכון ראשון: 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully