וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: עשרות אלפים נמלטו ממזרח חאלב, יותר מאלף לוחמים נכנעו

10.12.2016 / 13:52

לפי משרד ההגנה במוסקבה, 93% משטח מזרח העיר המדממת נפלו לידי כוחות המשטר הסורי. גורם צבאי: "ההתקדמות מהירה מהמתוכנן". לאחר החלטת העצרת הכללית של האו"ם, נציגי ארה"ב ורוסיה ידונו היום בנושא

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

משרד ההגנה הרוסי הודיע היום (שבת) כי מלחמת האזרחית בסוריה, בדגש על מצבה של העיר חאלב, כמעט הוכרעה. לפי הודעת המשרד, ביממה האחרונה עזבו את העיר שבצפון סוריה כ-20 אלף אזרחים וכ-1,200 חיילי המורדים נכנעו לצבא אסד והניחו את נשקם. במצב הנוכחי, כך לפי רוסיה, צבא אסד השתלט על 93% מהעיר. "אזרחים רבים עוזבים את העיר באמצעות המסדרונות ההומניטריים", נמסר ממשרד ההגנה, "חלק גדול מהעיר כבר נשלט על ידי ממשלת סוריה". עוד נמסר כי כיבוש העיר יושלם לאחר שיפונו כלל האזרחים.

בצבא אסד סבורים כי כיבוש מלא של חאלב יביא לניצחונם במלחמת האזרחים, שמתקיימת במדינה זה יותר מחמש שנים. מאז אתמול הגדילו בצבא את תדירות התקיפות בעיר, הן מהאוויר והן מהקרקע. "ההתקדמות שלנו בחאלב היא לפי התכנית", סיפר גורם בצבא, "לעתים אפילו מהירה מהמתוכנן"

לקריאה נוספת:
האו"ם: חשש לחיי מאות תושבי חאלב שיצאו מהאזורים בשליטת המורדים
רוסיה: צבא סוריה נצר אש במזרח חאלב כדי לאפשר פינוי אזרחים
המורדים בדרך לקריסה מוחלטת: אסד כבש את העיר העתיקה בחאלב

הלחימה במזרח חאלב, 9 בדצמבר 2016. רויטרס
"מסוקים, מטוסי קרב וירי רקטות נשמעים כאן כל היום". הלחימה בחאלב/רויטרס

מעצמות המערב חידשו את הקריאות לסוריה ובעלת בריתה, רוסיה, לאפשר לאנשים לעזוב את חאלב. ההצהרה נשמעה בישיבת פקידים בכירים מארצות הברית, אירופה, וחלק ממדינות ערב. מזכיר המדינה האמריקנית, ג'ון קרי, שנכח בשיחות אמר: "רוסיה ואסד נמצאים כעת בימים בהם הם יכולים להפגין מעט חמלה. הצוותים שלנו נפגשים בז'נבה היום על מנת להבין כיצד ניתן להציל חיים בעיר ההרוסה. אני מאמין שישנה דרך, אבל זה תלוי ברוסיה ובהשפעתה על משטר אסד".

במוסקבה ובוושינגטון דנו בהפסקת אש שתאפשר לאזרחים להימלט ממזרח חאלב, ולעזרה רפואית להיכנס. רוסיה מעוניינת בכך שארצות הברית תדחק את המורדים לנטוש את שטחם ולצאת מהעיר. "אי אפשר לסמוך על כך שאם המורדים יסכימו לעזוב זה יציל את העיר והם יהיו חופשיים לנוע למקום אחר. המורדים מאמינים כעת שבחירתם היא בין למות בחאלב או באידליב, אבל למות", אמר קרי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי יחד עם חיים סבן בפורום סבן בוושינגטון, 4 בדצמבר 2016. פורום סבן, מערכת וואלה! NEWS
"רוסיה ואסד יכולים להפגין מעט חמלה". קרי/מערכת וואלה! NEWS, פורום סבן

"מסוקים, מטוסי קרב וירי רקטות נשמעים כאן כל היום", סיפר בכיר בקבוצת המורדים, ג'אבה שאמיה, "דבר לא השתנה, אבל החבר'ה שלנו חזקים". לדבריו, צבא אסד ובעלות בריתו מנסים להתקדם אל עומק חאלב משתי חזיתות, מה שמקשה על הלחימה.

במקביל, הכריזה היום קואליציית ארגוני המורדים "הכוחות הדמוקרטיים הסוריים" על תחילתו של השלב השני במבצע לכיבוש מעוז ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה, א-רקה. בהודעה רשמית, נמסר מהקואליציה כי היא פועלת בגיבוי כוחות בינלאומיים להשתלטות על העיר, לאחר שהושגה שליטה על האזורים המקיפים אותה.

תושבי מזרח חאלב נמלטים לאזורים שבשליטת המורדים, 9 בדצמבר 2016. רויטרס
סובלים ממחסור במזון, מים ותרופות. אזרחים נמלטים מחאלב/רויטרס

המצב בחאלב קשה מאוד עבור האזרחים שנותרו בזירת הקרב. רוב מי שנותר בעיר איבד את ביתו או סובל ממחסור ממשי של מזון ותרופות. לפי ההערכות של האו"ם, יותר ממאה אלף אזרחים בעיר נאלצים לחיות ללא מזון, מים או טיפול רפואי. חרף ניסיונות רוסיה וארצות הברית לגשר בין הצדדים – צבא אסד והמורדים – כדי לספק מענה לאזרחים ולהוביל להפסקת אש, משא ומתן שכזה לא יוצא לפועל. היום צפויים נציגי ארצות הברית ורוסיה להיפגש לדון בנושא בז'נבה.

דובר נציבות האו"ם לזכויות אדם, רופרט קולוויל, הביע אתמול חשש לחייהם של מאות תושבים בחאלב שעזבו בימים האחרונים את השכונות שבשליטת המורדים ועברו אל חלקה המערבי, הנתון לשליטת כוחות צבא אסד. לדבריו, כמה מאות מהם מוגדרים נעדרים. "קיים חשש כי מאות בני אדם שחצו אל אזורים בשליטת הממשל יכלאו ואף יעברו עינויים", אמר.

כוחות הנאמנים לממשל במזרח חאלב, 9 בדצמבר 2016. רויטרס
הצבא כבש את העיר העתיקה. כוחות הנאמנים לאסד בחאלב/רויטרס

זה כבר שבועות ארוכים שחאלב, העיר שנחשבה למאוכלסת ביותר בסוריה, מדממת. מאז 2012, עת השתלטו המורדים על העיר, הפכה העיר לזירת קרב. עוד בתחילת מלחמת האזרחים הצהיר הנשיא, בשאר אסד, כי בכוונתו להשתלט על חאלב מחדש. כיום, צבא אסד הכי קרוב לכיבוש העיר מאז פרוץ המלחמה. השבוע השלים צבא אסד את כיבוש העיר העתיקה של חאלב מידי המורדים.

בעבר אמר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי כי מה שקורה בחאלב זה "האסון הגרוע ביותר מאז מלחמת העולם השנייה". העצרת הכללית של האו"ם דרשה הפסקה מידית של הלחימה בסוריה ומתן גישה לסיוע הומניטרי, אך החלטותיה לא מחייבות את הצדדים.

לוחמי מורדים במזרח חאלב, 9 בדצמבר 2016. רויטרס
"החבר'ה שלנו חזקים". המורדים בחאלב/רויטרס
תושבי מזרח חאלב נמלטים לאזורים שבשליטת המורדים, 9 בדצמבר 2016. רויטרס
שאריות של עיר. חאלב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully