וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהיעדר הזוכה: פרס נובל לספרות ניתן לזמר בוב דילן בשטוקהולם

הזמר קיבל את הפרס על "יצירת ביטוי פיוטי במסגרת מסורת השיר האמריקני", אך לא הגיע לטקס. בהודעת האקדמיה הבהירו כי מדובר במקרה "לא רגיל, אך לא תקדימי". מוקדם יותר קיבל נשיא קולומביה את פרס נובל לשלום: "מתנה משמים"

צילום: רויטרס

טקס הענקת פרס נובל לספרות נערך (שבת) בשטוקהולם שבשבדיה, בהיעדרותו הבולטת של הזוכה בוב דילן. הזמר והיוצר האמריקני בן ה-75 קיבל את הפרס "על יצירת ביטוי פיוטי במסגרת מסורת השיר האמריקני". בחודש שעבר הודיעה האקדמיה השבדית כי דילן שלח מכתב ובו הסביר כי היעדרותו היא תוצאה של "התחייבויות קודמות". דילן הדגיש כי הוא "חש כבוד רב על הבחירה בו, והיה רוצה לקבל את הפרס באופן אישי". בהודעת האקדמיה צוין כי מדובר במקרה "לא רגיל, אך לא תקדימי".

דילן שלח מכתב תודה שהוקרא בשמו. בנוסף, הזמרת פטי סמית' ביצעה בטקס את שירו של דילן "A Hard Rain's A-Gonna Fall". בעבר נרשמו כמה מקרים שבהם זוכים לא הגיעו לקבל את הפרס ולדברי האקדמיה דרישתה היחידה לקבלת הפרס היא קיום ההרצאה המסורתית של הזוכה בתוך שישה חודשים מקבלת הפרס.

עוד בוואלה! NEWS:
סוריה: עשרות אלפים נמלטו ממזרח חאלב, יותר מאלף לוחמים נכנעו
נורבגיה: חוק ההסדרה מעלה ספקות לגבי הנכונות לפתרון שתי המדינות
שתי מדינות לעם אחד: האי המורד שמרגיז את סין ומתקרב לטראמפ

בוב דילן. AP
נעדר בשל "התחייבויות קודמות". בוב דילן/AP

מוקדם יותר היום קיבל נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס, את פרס נובל לשלום לשנת 2016 על הסכם השלום עם המחתרת המרקסיסטית FARC. בטקס שנערך באוסלו, נורבגיה, אמר סנטוס כי הפרס הוא "מתנה משמים" והקדיש אותו לכל אזרחי קולומביה, ובמיוחד לקורבנות מלחמת האזרחים במדינה. בתחילת החודש אישר הקונגרס בקולומביה את הסכם השלום שנחתם בין הממשלה לבין המחתרת, למרות שנדחה על ידי האזרחים במשאל עם.

ועדת פרס נובל הנורבגית הכריזה כי סנטוס זכה בפרס "על מאמציו הנחושים להביא לסיום מלחמת האזרחים, שנמשכה יותר מ-50 שנים", ועל חלקו בקידום הסכם השלום. "משהו שרק לפני כמה שנים היה בגדר חלום בלתי אפשרי הפך למציאות", אמר אמש סנטוס. הוא הוסיף כי כשנודע לו על הבחירה בו הדבר עודד אותו להתמיד במשא ומתן מול המחתרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס מקבל את פרס נובל לשלום, אוסלו, נורבגיה, 10 בדצמבר 2016. רויטרס
"שלום לא עושים ביום אחד". סנטוס, היום/רויטרס

בריט רייס-אנדרסן, סגן יו"ר ועדת פרס נובל, אמר כי "זה מראה ששלום לא עושים ביום אחד". את כספי הזכייה שהוענקו לו במסגרת פרס נובל לשלום, שמונה מיליון קרונות שבדיות (3.3 מיליון שקלים), הודיע סנטוס כי יתרום לקורבנות הסכסוך בארצו.

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס מקבל את פרס נובל לשלום, אוסלו, נורבגיה, 10 בדצמבר 2016. רויטרס
"משהו שהיה בגדר חלום בלתי אפשרי הפך למציאות". סנטוס, היום/רויטרס

פרס נובל לכלכלה יוענק לפרופ' אוליבר הרט האמריקני-בריטי ופרופ' ביינט הולמסטרום הפיני, שיקבלו את הפרס על תרומתם לפיתוח חוזים עסקיים. לדברי האקדמיה השבדית למדעים, התיאוריות שפיתחו "מסייעות להבנה של חוזים מציאותיים ושל מוסדות, כמו גם להבנת מלכודות פוטנציאליות בחוזים".

פרס נובל בכימיה יוענק לכימאים ז'אן-פייר סובאז' מצרפת, פרייזר סטודארט מסקוטלנד וברנרד פרינגה מהולנד. זאת, על פיתוח המכונה המולקולרית הקטנה ביותר בעולם.

אוליבר הארט וביינט הולמסטרום זוכי פרס נובל בכלכלה. טוויטר, צילום מסך
תרמו לפיתוח חוזים עסקיים. הרט והולמסטרום/צילום מסך, טוויטר

בפיזיקה, יחולק פרס הנובל לשניים, כך שחצי ממנו יקבל דייוויד טולז, והחצי השני יוענק במשותף לדונקן הלדיין ולמייקל קוסטרליץ. השלושה השתמשו במתמטיקה כדי להסביר השפעות פיזיקליות "מוזרות" במצבים נדירים של החומר, כמו סופר-קונדקטורס וסופר-נוזלים, ויקבלו את הפרס על "תגליות תיאורטיות בתחום של שינויים טופולוגיים של החומר".

הזוכים בפרס נובל בפיזיקה לשנת 2016, דייוויד טולז, דונקן הלדיין ומייקל קוסטרליץ. מתוך טוויטר, אתר רשמי
"תגליות תיאורטיות בתחום של שינויים טופולוגיים של החומר". זוכי פרס נובל לפיזיקה/אתר רשמי, מתוך טוויטר

בתחום רפואה ופיזיולוגיה יוענק פרס הנובל למדען היפני יושינורי אוסומי. הפרס ניתן לו על גילוי מנגנונים לפירוק ומחזור רכיבים תאיים. "גילוייו של אוסומי הובילו לפריצת דרך בהבנה שלנו על הרס תאים ויכולתו של התא למחזר את התוכן שלו", מסרה ועדת הפרס בשבדיה. חשיבות עבודתו של אוסומי, בתחום המכונה אוטופגיה, היא בכך שהיא יכולה לעזור בהבנה של מה שמשתבש בתא במגוון של מחלות.

"מוטציות באוטוגפיה (אכילה עצמית) של גנים, יכולות לגרום למחלות, ותהליך האוטופגיה מעורב בכמה מהן, כולל סרטן ומחלות נוירולוגיות", נכתב בהחלטת ועדת הפרס.

(עדכון ראשון: 15:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully