וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בהיסטוריה המודרנית: בשבדיה יש יותר גברים מנשים

31.5.2016 / 0:45

הנתון מגיע על רקע העלייה בתוחלת החיים של הגברים, כמו גם הגעתם של המוני הפליטים למדינה. "מדובר בשינוי הדרמטי ביותר שראיתי", אמרה מומחית לנושא. כעת מזהירים גורמים שונים כי הדבר עשוי להביא לעלייה בפשיעה ובהטרדות המיניות

אדם שבדי מריע בעת משחק של נבחרת הכדורגל של מדינתו. ShutterStock
רוב גברי בשבדיה/ShutterStock

היחס המגדרי בשבדיה השתנה בצורה דרמטית בשנה האחרונה, וכעת, לראשונה מאז החל מפקד האוכלוסין בשנת 1749, מספר הגברים במדינה גבוה ממספר הנשים. מדובר בנתון שאינו שכיח במדינות המערב, שבהן לנשים יש באופן היסטורי רוב ברור. השינוי ככל הנראה נובע מכמה גורמים, בהם עלייה בתוחלת החיים של הגברים והגעת המוני הפליטים לגבולות המדינה.

נקודת המפנה בשבדיה אירעה במרץ של השנה שעברה, אז הנתונים הסטטיסטיים הראו כי ישנם 277 גברים יותר מנשים. מאז גדל הפער באופן ניכר, וכעת ישנם 12 אלף גברים יותר מנשים. אמנם לא מדובר בנתון משמעותי בהתחשב בעובדה שבמדינה חיים עשרה מיליון תושבים, אך מומחים לנושא טוענים כי סביר להניח שהפער רק ילך ויגדל.

העודף הגברי המשמעותי ביותר נרשם בקרב קבוצת הגילאים 19-15, שבה ישנם 108 נערים על כל 100 נערות. השנה הפער עלול לגדול ל-115 נערים על כל 100 נערות, כאשר בספירה נכללים כל בני הנוער שהגיעו ללא משפחותיהם מאפגניסטן, מסוריה ומצפון אפריקה.

עוד כתבות מהעולם:
מחקר חדש קובע: אחיו הגדול של היטלר בעצם קטן ממנו בשלוש שנים
תראו מי מדבר: ארדואן גינה את אלימות המשטרה נגד מפגינים בצרפת
"כמו בובה": תמונת גופת התינוק הפליט שממחישה את האסון בים התיכון

מהגרים במרכז הרישום לפליטים ומהגרים באי היווני לסבוס. רויטרס
גל הפליטים תרם לשינוי הדמוגרפי. מהגרים באי לסבוס שביוון/רויטרס

"מדובר בתופעה חדשה באירופה", אמר פרנסיסקו בילארי, מומחה לדמוגרפיה מאוניברסיטת אוקספורד שבבריטניה. "אנו כחוקרים לא עקבנו אחרי זה". ולרי הדסון, יושבת ראש התכנית ללימודי מגדר, שלום וביטחון באוניברסיטת טקסס A&M, אמרה כי על הממשלה בשבדיה להיות מודאגת מהנתונים, שכן על פי מחקרה עודף גברי באזורים מסוימים הוביל לאלימות רבה יותר כלפי נשים ולהתגברות הפשיעה. "מדובר בשינוי הדמוגרפי הדרמטי ביותר שראיתי נוכח התקופה הקצרה שבה הוא אירע", אמרה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"נשים עשויות להיות פגיעות יותר להטרדות מיניות"

על אף יחס הילודה ההיסטורי של 105 בנים על כל 100 בנות באירופה, לאורך ההיסטוריה מספר הנשים חצה את מספר הגברים בשל תוחלת חייהן הארוכה יותר, והעובדה שגברים נשלחו למלחמות ורבים לא שבו בחיים. בשנה שעברה היו 12 מיליון נשים יותר מגברים במדינות האיחוד האירופי, שבהן כחצי מיליון בני אדם, אך הפער צפוי להצטמצם בעשורים הקרובים.

מומחים טוענים כי גברים, בעיקר במערב אירופה, חיים באופן בריא יותר מאשר אבותיהם, וכן שותים ומעשנים פחות ומקבלים טיפול טוב יותר למחלות לב. כמו כן, במדינות עשירות הגברים עוסקים פחות בעבודות מסוכנות כמו כריית פחם ועוברים לעבודות "צווארון לבן".

בשנת 2011 נרשם מספר גברים גבוה יותר מנשים גם בנורבגיה, בעוד שבדנמרק ובשווייץ מתקרבים ליחס שווה. בגרמניה, שבה שתי מלחמות עולם הובילו לפיחות משמעותי במספר הגברים, גדל היחס עם שנים, וכך גם בריטניה, שם חוזים כי יירשם רוב של גברים עד שנת 2050. מומחה לנושא אמר כי הנשים יוסיפו להיות הרוב במרבית מדינות האיחוד האירופי בעשורים הקרובים, אך מספר הגברים יגדל בצורה מהירה יותר בכמה מדינות בצפון היבשת ובמרכזה.

חוקרים מנסים בשנים האחרונות לבדוק כיצד ישפיע העודף הגברי על החברה. תומס סובוטקה, מהמוסד לדמוגרפיה בווינה שבאוסטריה, אמר כי רוב גברי עשוי להגדיל את כוחן של הנשים, שכן הן יוכלו להיות בררניות יותר כאשר הן מחפשות בן זוג. עם זאת, הן גם עשויות להיות פגיעות יותר להטרדות מיניות מצד גברים מיואשים שלא מצאו בת זוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully