וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: ננתק קשרים צבאיים עם טורקיה, נציב S-300 בסוריה

לפחות אחד מטייסי המטוס הרוסי נהרג. פוטין הצהיר כי להפלת המטוס בגבול סוריה יהיו "השלכות חמורות", וניצניו של משבר דיפלומטי כבר נראים: לברוב ביטל ביקור מחר ואנקרה העבירה אגרת למועצת הביטחון של האו"ם. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן, צילם: אבי כהן

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מסר היום (שלישי) כי לא יגיע לביקור רשמי שתוכנן מחר בטורקיה, בעקבות הפלת מטוס הקרב הרוסי על ידי צבא טורקיה מוקדם יותר היום, באזור הגבול הסורי. בדברים שאמר לכתבים בעיר סוצ'י שבדרום רוסיה, קרא לברוב לאזרחים להימנע מביקור בטורקיה וטען כי "איום הטרור" שם אינו פחות מזה שבמצרים – לאחר שבחצי האי סיני הופל בתחילת החודש מטוס נוסעים רוסי.

בהודעה רשמית ממוסקבה, נמסר הערב כי רוסיה תשהה את כל הקשרים הצבאיים עם טורקיה, ואף תציב את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300 בלטקיה, בצפון-מערב סוריה. ה-S-300 היא אחת ממערכות טילי הנ"ט המתקדמות בעולם.

מפקד מנהלת המבצעים במטה הכללי הרוסי, סרגיי רודסקוי, מסר כי החל מהיום "כל הפעולות של מטוסי התקיפה יהיו בחיפוי מטוסי קרב. משרד ההגנה הרוסי מזהיר כי כל המטרות שעלולות להוות סיכון יחוסלו". לדבריו, בדיקות העלו כי המטוס לא חצה למרחב האווירי הטורקי. "טיל פגע במטוס בשמי סוריה, וההריסות הגיעו למרחק של עד ארבעה קילומטרים בתוך השטח הסורי", אמר. כמו כן, הוסיף רודסקוי: "הוקם קו חם בין משרדי ההגנה של רוסיה ושל טורקיה, אולם באשמת טורקיה, לא היה לו כל שימוש מעשי. כל הקשר הצבאי עם טורקיה יופסק".

היחסים בין שתי המדינות הוחרפו לאחרונה, על רקע המאמצים הבינלאומיים למאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וחילוקי הדעות בנוגע לאופן הפעולה שיש לנקוט. אולם בשעות שעברו מאז הפלת המטוס, נראתה שורת צעדים נדירים בחומרתם, שהודעתו של לברוב היא חלק נוסף בו.

עוד בוואלה! NEWS:
פוטין על הפלת מטוס הקרב הרוסי: "טורקיה תקעה סכין בגבנו"
טורקיה הפילה מטוס קרב רוסי בסמוך לגבול עם סוריה
פוטין: נמשיך להפציץ בסוריה עד שנעניש את אלו שהפילו את המטוס

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ושר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בהודעה לתקשורת לקראת סבב השיחות בווינה על רוסיה, 14 בנובמבר 2015. רויטרס
סוכנויות נסיעות רוסיות השהו פעילותן בטורקיה. לברוב וקרי/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן יכנס הערב ישיבה בנושא, בהשתתפות ראש הממשלה אחמט דאווטאולו, הרמטכ"ל הולוסי אקר וראש שירות הביון MIT, הקאן פידן. בתום הפגישה, קרא ארדואן "לכל המדינות" להכיר בזכותן כל המדינות האחרות להגן על ריבונותן. כמו כן, מסר כי יקדם בזמן הקרוב את הקמתו של אזור חיץ הומניטרי בין העיירה ג'ראבלוס, שממערב לנהר הפרת סמוך לגבול הטורקי, עד לים התיכון, בשיתוף בעלות בריתה של טורקיה. לאחרונה מסר שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי האמריקנים פועלים בשיתוף הטורקים לשחרור כל אזור הגבול הטורקי-סורי.

במקביל, גורמים דיפלומטיים טורקיים מסרו כי הועברה אגרת בנושא למזכ"ל האו"ם באן קי מון ולמדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם. בנוסף לכך, הערב בבריסל התכנסו המדינות החברות בברית נאט"ו לדיון חירום. בתום הדיון, קראו נציגי המדינות לאנקרה "להפגין קור רוח". גורמים דיפלומטיים מסרו כי כל 28 המדינות סירבו להגן על מעשיה של רוסיה, אולם הביעו דאגה בנוגע להתמודדות עם המקרה. "יש דרכים אחרות להתמודד עם מקרים כאלה", מסר גורם דיפלומטי שנכח בפגישה".

חברת התיירות הממשלתית של רוסיה, "רוסטוריזם", המליצה הערב לאחר דבריו של לברוב "להשהות את מכירתן של חבילות נופש לטורקיה", כך על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית רי"א. אחת מסוכנויות הנסיעות הגדולות במדינה, "נטלי טורס", הודיעה כי תשהה באופן זמני מכירת חבילות נופש לטורקיה.

מוקדם יותר, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר כי לאירוע יהיו "השלכות חמורות" על היחסים בין אנקרה למוסקבה, ונדמה שאירועי היום כבר המחישו היטב למה הוא התכוון. "לא נסבול פשעים כמו זה שבוצע היום", טען פוטין, שהבהיר כי המטוס היה בעומק של קילומטר אחד בתוך שטח סוריה כשנפגע – בניגוד לטענה הטורקית, לפיה המטוס חדר למחרב האווירי של טורקיה. גורם אמריקני טען כי החדירה למרחב האווירי הטורקי הייתה "למשך כמה שניות בלבד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום בארמון הנשיאותי, אנקרה, 4 בנובמבר 2015. רויטרס
יפעל להקמת אזור חיץ הומניטרי בצפון סוריה. ארדואן/רויטרס

החלטתה של רוסיה לפתוח במבצע אווירי בסוריה, לפני כחודשיים, הגבירה את המתיחות בין מוסקבה למדינות המערב והביאה – לראשונה מאז מלחמת העולם הראשונה – לפעולה של חילות האוויר של רוסיה ושל מדינות נאט"ו בשטח אותה המדינה. בצל המאמצים הרגישים לאיחוד הכוחות הבינלאומיים נגד דאעש, נדמה שארצות הברית עושה הכול על מנת למשוך את ידיה מהתקרית, ככל הניתן.

דובר הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בהובלת ארצות הברית, סטיב וורן, מסר כי "זו תקרית בין ממשלות רוסיה וטורקיה, ולא סוגיה שקשורה למבצעינו". לדבריו, "מבצעי התקיפה שלנו נגד דאעש ימשיכו כמתוכנן, ואנו תוקפים בעיראק ובסוריה". הודעה דומה יצאה הערב גם מהקרמלין, שהבהיר כי הפעילות הצבאית בסוריה תמשיך כרגיל.

לוחמים טורקמנים עם חלקי המצנח של הטייס הרוסי, צפון סוריה, 24 בנובמבר 2015. רויטרס
טורקיה דרשה דיון במועצת הביטחון. לוחמים טורקמנים בצפון סוריה, עם חלקי המצנח של הטייס הרוסי, לטענתם, היום/רויטרס

סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית טענה, מפי גורם צבאי, כי "טורקיה הראתה כי היא תומכת בטרור" עם הפלת המטוס. אולם התגובות מאירופה קוראות לאיפוק ולהימנע מפגיעה במגעים לסיום המשבר בסוריה. בין היתר, שר החוץ של גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר אמר: "אנו חייבים לקוות שהמקרה לא יהווה מכה למגעים הדיפלומטיים, שמציעים תקווה לסיום הסכסוך הסורי".

נשיא נציבות אירופה דונלד טוסק אמר היום דברים דומים, ואילו ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון הפציר ברוסיה ובטורקיה להלבין את העניינים ביניהן, על מנת להימנע מהסלמה. "ראש הממשלה עודד את (ראש ממשלת טורקיה) דאווטאולו להבטיח כי מתקיימת תקשורת ישירה בין הטורקים לרוסים בנושא הזה", נמסר מלשכתו של קמרון.

דאווטולו התייחס לנושא בנאום שנשא לרגל יום האם באנקרה, ואמר: "העולם כולו חייב לדעת שנעשה כל מה שנדרש על מנת להבטיח את השלום והביטחון של מדינתנו". גורם ממשלתי הבהיר כי הפלת המטוס לא כוונה נגד מדינה כלשהי, אלא "פעולה נחוצה להגן את ריבונותה של טורקיה". לדבריו בריאיון לעיתון הטורקי "הורייט", הרשויות הזהירו את המטוס כשראו שהוא מתקרב למרחב האווירי, אולם לאחר שזה לא נענה לקריאות הטורקית, הוזנקו מטוסי F-16 להפילו.

לוחמים טורקמנים עם חלקי המצנח של הטייס הרוסי, צפון סוריה, 24 בנובמבר 2015. רויטרס
"הוא בא מאחוריו ופשוט הפיל אותו". הלוחמים הטורקמנים בסוריה, היום/רויטרס

תת-אלוף (במיל') רן פקר, בכיר לשעבר בחיל האוויר, אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "אני לא מאמין שהיתה ביניהם תקשורת. לא היתה שיחה בין אויב לאויב, לא היה קרב רציני ומקצועי. בניתוח שלי, לא היה תמרון, לא היה קרב אווירי. הוא בא מאחוריו ופשוט הפיל אותו".

בשבוע שעבר קראה טורקיה למועצת הביטחון של האו"ם לארגן דיון בנוגע לתקיפות הרוסיות נגד הארגונים הטורקמנים בסוריה. ממשרד החוץ באנקרה נמסר כי ההערכה היא שהפגישה תכונס כעת, לאחר תקרית הפלת המטוס. מורדים טורקמנים בצפון סוריה טוענים כי הם אלה שתפסו את גופותיהם של שני הטייסים של מטוס הקרב הרוסי. "יחידות המודיעין שלנו קיבלו מידע שלפיו שני הטייסים עודם בחיים, ואנו פועלים לשחררם מידי המורדים בבטחה", מסר גורם ממשלתי טורקי. אולם מאוחר יותר נמסר בהודעה רשמית ממוסקבה כי לפחות אחד מהטייסים מת.

(עדכון ראשון: 19:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully