וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקת על הסנקציות: באיראן מאיימים לחזור להעשיר אורניום

נשיא ארצות הברית סירב לענות במסיבת עיתונאים על השאלה האם העיצומים על איראן יוסרו מידית לאחר חתימת הסכם הגרעין או בהדרגה. בתגובה איים שר החוץ האיראני זריף בחידוש העשרת האורניום אם הסנקציות לא יוסרו בבת אחת. "יש את דרך העימות, ויש את דרך הפשרה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

(נשיא איראן חסן רוחאני, השבוע: "אם הסנקציות לא יהיו חלק מההסכם - לא יהיה הסכם")

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, קיים אמש (שישי) מסיבת עיתונאים בבית הלבן וסירב לענות על השאלה האם הסנקציות הכלכליות על איראן יוסרו בבת אחת לאחר חתימת הסכם הגרעין בינה לבין המעצמות, או בהדרגה. זאת, על רקע המחלוקת שעלתה לכותרות בימים האחרונים, בה דורשת טהראן את הסרתן המידית לאחר החתימה.

באיראן זיהו לאן נושבת הרוח, ואיימו כי אם הסנקציות לא יוסרו בבת אחת ובאופן מידי לאחר החתימה, ישובו להעשיר אורניום. בריאיון לערוץ טלוויזיה בפורטוגל אמר שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף: "יש את נתיב העימות ויש את נתיב שיתוף הפעולה. אי אפשר קצת משניהם. אם הולכים בנתיב העימות, ארצות הברית והאו"ם ימשיכו עם הסנקציות, ואיראן תמשיך בהערכת האורניום ללא כל מגבלות. למרבה הצער, ארצות הברית החלה לאחרונה להשתמש בביטוי 'הסרה הדרגתית'".

"כשעוברים על ההצהרה המשותפת בלוזאן לא רואים את המילים 'השעיה' או 'בהדרגה'. זה ברור שכל הסנקציות, כל העיצומים הכלכליים יוסרו. ביום שבו נגיע להסכמות נלך למועצת הביטחון של האו"ם והיא תאמץ החלטה שלמעשה לבטל את כל העיצומים נגדנו. זה מאוד ברור. לא תהיה הסרה הדרגתית, לא יהיו השעיות של הסנקציות, זה מאוד ברור".

עוד בוואלה חדשות:
דאעש פוצץ מכונית תופת ליד קונסוליית ארה"ב בצפון עיראק; 3 נהרגו
"צפו בחיילות צה"ל": "מלכודות" הריגול של ההאקרים הערבים נחשפות
תושבי חיפה לא קונים את ההתנערות של העירייה מהאחריות לזיהום

נשיא ארה"ב ברק אובמה. רויטרס
ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן, אמש/רויטרס

במסיבת העיתונאים שקיים אתמול אובמה בבית הלבן התייחס להצעת החוק בקונגרס שמחייבת להעביר כל עסקה עתידית עם איראן לבחינת הרשות המחוקקת. לדבריו, הוא יחתום על החוק משום שאינו רואה סיבה שהוא יפגע בשיחות הגרעין. השבוע הושגה פשרה בין הדמוקרטים לרפובליקנים, לאחר שיו"ר ועדת החוץ בסנאט, בוב קורקר, הבטיח כי יגן על החוק מפני תיקונים שמטרתם לסכל כל עסקה עתידית עם איראן באשר היא. אובמה קרא להצעת החוק במתכונתה החדשה "פשרה הגיונית".

אובמה התייחס גם לעסקה המתוכננת בין מוסקבה לטהראן, שבמסגרתה תמכור לה מערכת טילי S-300 בתמונה ל-800 מיליון דולר. זאת, לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על צו שמבטל את איסור המכירה. לדברי אובמה, הוא הופתע מכך שהשעיית העסקה "החזיקה זמן רב כל כך". אתמול יצא דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט נגד העסקה, ואמר כי היא מראה ש"רוסיה נואשת לכסף".

בתוך כך, ג'יימס בייקר, שר החוץ בממשל ג'ורג' בוש האב, אמר היום כי אם איראן תדרוש להסיר את כל הסנקציות בבת אחת ברגע שייחתם עמה הסכם - אז הוא לא צריך להיחתם. במאמר שפרסם ב"וול סטריט ג'ורנל" טען המדינאי הרפובליקני כי מדובר בנתון מאוד שונה מזה שהבינה ארה"ב, לפיו הסנקציות יוסרו עם הזמן, ברגע שאיראן תעמוד בהתחייבויותיה. בייקר הוסיף כי הניסיון מראה שלא ניתן לסמוך על איראן, יחד עם זאת, זה יהיה חיובי, לדבריו, "אם נצליח להביא להסכם אמין שיאריך את התקופה שבה איראן לא יכולה לפתח נשק גרעיני לשנה, שתתארך לעשור".

בחודש הבא: אובמה ידון עם מנהיגי מדינות המפרץ על הסכם הגרעין

הבית הלבן הודיע אמש כי אובמה ייפגש בחודש הבא עם מנהיגי מדינות המפרץ הפרסי כדי לדון עמם בהבנות שהושגו עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה. בהודעה נכתב שהפגישה תיארך יומיים וכי הנשיא והמנהיגים ייפגשו במשכן הנשיאותי בוושינגטון ובקמפ דיוויד. בפגישה ישתתפו מנהיגי ערב הסעודית, קטאר, איחוד האמירויות, עומאן, כווית ובחריין.

(עדכון ראשון: 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully