וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי וזריף שוחחו על דאעש בפגישה אינטימית בניו יורק

שר החוץ האמריקני פגש את מקבילו האיראני לפגישה בארבע עיניים שנמשכה יותר משעה. למרות ההצהרות שלא ישתפו פעולה צבאית, השניים הסכימו לקיים פגישה נוספת עוד השבוע

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בהרצאה על מדיניות החוץ של ארצו. ניו דלהי, 27 בפברואר 2014. רויטרס
ככה זה כשיש אויב משותף. זריף/רויטרס

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נפגש אתמול בניו יורק עם מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף. השניים שוחחו על תוכנית הגרעין האיראנית ועל האיום המשותף מצד "המדינה האסלאמית" (דאעש), זאת למרות העובדה שאיראן וארה"ב התעקשו כל אחת מצידה שלא לשתף פעולה צבאית במאבק נגד הארגון הטרור.

בכיר במשרד החוץ האמריקני מסר לכלי התקשורת כי פגישתם של קרי וזריף ארכה יותר משעה. היא התחילה בארבע עיניים ולאחר מכן חברו אליהם דיפלומטים בכירים נוספים. "מלבד נושאים הקשורים לתכנית הגרעין של איראן, הם דנו באיום מצד דאעש", הוא הוסיף. "בהמשך, הסכימו מזכיר המדינה ושר החוץ האיראני להיפגש פעם נוספת השבוע בניו יורק".

עוד באותו נושא:
איראן: "נשתף פעולה נגד דאעש בתמורה להקלות בגרעין"
הסוד של דאעש: איך הפך ארגון קטן לאיום היחיד על העולם?
המחלוקת שמפריעה לגיבוש הקואליציה העולמית נגד דאעש

אובמה: "נלמד את דאעש את מה שאל-קאעדה כבר יודעים". רויטרס
ינאם השבוע באו"ם. ברק אובמה/רויטרס

רק אתמול טענו גורמים בכירים ברפובליקה האיסלאמית כי איראן מוכנה לשתף פעולה עם ארצות הברית ובעלות בריתה נגד דאעש בתמורה לגמישות מצד המערב לגבי תכנית הגרעין שלה.

"איראן היא מדינה משפיעה מאוד באזור ויכולה לסייע במלחמה נגד הטרוריסטים מדאעש", אמר אחד הגורמים, שביקש להישאר בעילום שם. "אבל זה נתיב דו-סטרי – אתה נותן משהו, אתה לוקח משהו". הגורם הוסיף: "דאעש הוא איום לביטחון העולם, לא תכנית (הגרעין) שלנו, שהיא תכנית של שלום".

איראן אינה חברה בקואליציה הבינלאומית שבונה ארה"ב נגד דאעש. זריף אף כינה אותה בעבר "קואליציה החוזרות בתשובה", בטענה שרבות מהן הפכו את עורן לאחר שסייעו לארגון במהלך השנים האחרונות.

בשבוע שעבר הודתה דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, כי נציגים אמריקניים ערכו שיחות עם נציגים איראנים על האסטרטגיה הדרושה במאבק נגד דאעש, בשולי שיחות הגרעין המתקיימות בימים האחרונים בין הצדדים והדגישה כי לא יהיה שיתוף פעולה צבאי עם טהרן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שבויים סורים חופרים את קבריהם בהוראת דאעש/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף לדאעש, השניים דנו בהתקדמות המשא ומתן של איראן עם המעצמות בנוגע להסכם קבע לגבי תכנית הגרעין האיראנית. איראן ושש המעצמות, בהן ארה"ב, חותרות להגיע עד ה-24 בנובמבר להסכם שיגביל את הפעילות הגרעינית של טהרן בתמורה להסרה הדרגתית של הסנקציות שהטילה עליה הקהילה הבינלאומית.

בכיר אמריקני אמר ביום חמישי האחרון כי הם "לא באו לניו יורק מאד אופטימיים", בנוגע לתחזית המגעים בין שתי המדינות. הבכיר הפציר באיראן לגלות גמישות בימים הקרובים עם הימצאותם של נשיאי שתי המדינות בניו יורק לרגל הכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם וכינה את המאורע "הזדמנות ייחודית" להתקדמות. בכינוס אמורים להשתתף 140 מנהיגים מהעולם ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

יחד עם זאת, דיפלומטים בשני הצדדים ציינו כי הפערים בין איראן למעצמות עדיין גדולים בנוגע לכמה נושאי מפתח ובהם תוכנית העשרת הגרעין העתידית של איראן. "שר החוץ קרי ציין כי בכוונתו לעשות התקדמות נוספת השבוע", הוסיף הבכיר.

רוסיה הטילה וטו בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על החלטה הקובעת שמשאל העם על קרי אינו תקף. ניו יורק, 15 במרץ 2014. רויטרס
האסיפה הכללית של האו"ם/רויטרס

ביום חמישי אמר אותו בכיר כי במהלך הקיץ הציעו שש המעצמות "פתרונות יצירתיים" בנושאים מהותיים כמו העשרת האורניום, אולם איראן לא הגיבה מידית. זריף, מצדו, אמר ביום רביעי האחרון בניו יורק כי איראן "מחויבת לפתרון הנושא", אבל הוסיף כי האמון שלה בכוונות ארה"ב עודנו נמוך.

איראן, שטוענת כי תוכנית הגרעין שלה נועדה למטרות אזרחיות בלבד, מנהלת משא ומתן עם ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully