וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל חוששת: "נשק כימי שנותר בסוריה יגיע לדאעש"

18.9.2014 / 18:54

גורם בכיר אמר כי משטר אסד הותיר בידיו אמצעי לחימה שמכילים גזים רעילים, וכי לדאעש יש עניין להשיגם. "שימוש בהם יהיה מסוכן מאוד. כשראינו דברים שחששנו מהם, עשינו את מה שצריך לעשות"

צוות פקחים של האו"ם בוחן ראיות של נשק כימי בכפר עין תרמא בפאתי דמשק. 28 באוגוסט 2013. רויטרס
פקחי האו"ם בפרברי דמשק אחרי התקיפה הכימית הקטלנית באוגוסט אשתקד/רויטרס

ישראל מאמינה שסוריה שמרה על מצבורי נשק כימי מוכן לשימוש – וזאת על אף שמשטר אסד מסר בעבר את חומרי הגלם המשמשים לייצור נשק כזה בלחץ המעצמות – כך אמר הערב (חמישי) גורם ישראלי בכיר. לדבריו, החשש הוא שלוחמי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה ינסו לשים ידם על אמצעי הלחימה הללו.

עוד בנושא
צפו בשבוי של דאעש מדבר: "ממשלתי נטשה אותי"
תומכי דאעש תכננו עריפת ראש פומבית באוסטרליה
בכיר באמ"ן: "דאעש עושה 6 מיליון דולר ביום מנפט"

אם עד כה נמנע המודיעין מלשחרר הערכות בנוגע להתפרקות הסורית מנשק כימי, הרי שהגורם חושף שישראל גורסת כי הסורים שמרו לעצמם ראשי נפץ קרביים, פצצות אוויר-קרקע וטילי נ"ט המכילים גזים רעילים דוגמת סארין. "לדעתי, לסורים יש עדיין יכולת (כימית) משמעותית, שיכולה להיות בשימוש בנסיבות מסוימות, ועלולה להיות גם מסוכנת מאוד", טען.

אף שהוסיף כי "לישאל רמה גבוהה של ודאות" בנוגע למידע הזה – הגורם סירב לנקוב באילו כמויות מדובר. "מה שאנחנו אומרים זה שיש כמה שאלות שצריכות להיענות ושיש לבחון אותן מקרוב על ידי פקחי האו"ם", הבהיר.

כבר באפריל 2013, ארבעה חודשים לפני המתקפה הכימית הקטלנית בפרברי דמשק שגבתה את חייהם של כ-1,700 בני אדם – הודיע אמ"ן כי יש הוכחות לכך שמשטר אסד עושה שימוש בנשק כימי נגד המורדים ונגד אזרחים תמימים.

ישראל יודעת איפה האמל"ח הכימי מאוחסן?

אחרי גרירת רגליים מתמשכת של סוריה, ובתום מבצע שנמשך כשנה, ביוני השנה הושלם הפינוי של 1,300 טונות של נשק כימי מסוריה‏. אלא שבתחילת החודש הודיעה שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור כי ארה"ב מודאגת מהאפשרות כי משטר אסד לא הצהיר על כל הנשק הכימי שברשותו, ושנשק זה עלול כעת ליפול לידי האיסלאמיסטים הקיצונים מארגון דאעש.

היום שאחרי פינוי הנשק הכימי: ”חשש שאסד מסתיר עוד”

דיפלומטים מהזירה הבינלאומית אמרו השבוע לרויטרס כי סוריה חשפה מתקן מחקר ופיתוח, כמו גם מעבדה משוכללת, שנועדו לייצר את הרעל ריצין. הגילוי הזה תומך בהערכות המערביות מהחודשים האחרונים כי משטרו של אסד לא היה שקוף לחלוטין במתן המידע על תכנית הנשק הכימי שלו.

הגורם הישראלי אמר כי שימוש בנשק כימי על ידי אסד נגד ישראל – גם אם בקנה מידה מזערי, לא יהווה "שבירה של כללי המשחק" אלא "סיום המשחק". גם הוא הביע פסימיות בנוגע לאפשרות שארגון דאעש ישים ידיו על הנשק הכימי של אסד. לדבריו, אין אינדיקציה לכך שהדבר קרה – דבר המרמז על כך שישראל יודעת לכאורה היכן מאוחסנים אותם אמצעי לחימה שלא הושמדו, ושאותם מקומות עודם בטוחים. "לא הייתי עד למידע על כך שדאעש שמו ידם על אמצעי הלחימה הללו, אבל לא אופתע אם הם מעוניינים להשיגם".

עוד אמר כי בעוד ללוחמי דאעש לא יהיה קל להשיג פצצות למטוסים, דווקא יהיה עבורם די פשוט להשיג רימונים או טילים חמושים בגז סארין. "כשראינו דברים שחששנו מהם, עשינו את מה שצריך לעשות. המדיניות הזו תימשך", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully