וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דאעש עומדים להכחיד את השפה הארמית?

אנשי "המדינה האיסלאמית" כבשו את הערים האחרונות בעולם שבהן שפתם של התלמוד ושל ישו עדיין שגורה בפי התושבים. בלשן בכיר מתריע: "אם התושבים ייעקרו – הניבים עלולים למות"

צילום: רויטרס, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) עלולים להכחיד סופית את השפה הארמית מהעולם - כך מתריע בלשן בכיר. השפה העתיקה, שדוברה לראשונה לפני 3,000 שנה ושבה נכתבו ספרי התלמוד, כמעט נכחדה במאות השנים האחרונות. כיום נותרו שלושה מוקדים שבהם היא עדיין רווחת: העיר כרכוש והכפרים תל כפה ו-כרמלש, הנמצאים במחוז נינווה, סמוך לעיר מוסול שבצפון עיראק. האזור נכבש בשבועות האחרונים.

הארמית החדשה (או הנאו-ארמית, גלגולה המודרני של השפה העתיקה) שרדה בכמה קהילות במזרח התיכון עד מלחמת העולם הראשונה. כאשר "הטורקים הצעירים" רצחו מאות אלפי נוצרים-אשורים דוברי ארמית במזרח המדינה, וגירשו עשרות אלפי אחרים לאיראן ולעיראק.

בשנות ה-90 של המאה ה-21 הוערך מספר דוברי הארמית ברחבי העולם בכ-500 אלף, כמחציתם בעיראק. כיום, ההערכה היא שמספר דוברי השפה נמוך בהרבה: אין מדינה בעולם שמכירה בארמית כשפה רשמית. מעט הדוברים פזורים ברחבי העולם, ואין כמעט ילדים שלומדים את הארמית מהוריהם.

המשבר בעיראק - כותרות אחרונות
הצצה נדירה למפלצות של "המדינה האיסלאמית"
”אנשים שאני מכיר נקברו השבוע בחיים” / איתי אנגל
נסראללה נגד דאעש: ”ניאבק בכופרים וננצח אותם”

בני הכת היזידית מתאמנים בנשק בעיר קאמישלי – סוריה, אוגוסט, 2014. רויטרס
בני הכת היזידית מתאמנים בעיר קאמישילי שבסוריה, אתמול/רויטרס

המגזין "פוריין פוליסי" מזכיר כי בחודש ספטמבר 2013, עם נפילתה של העיר הסורית מעלולה לידי המורדים הג'יהאדיסטים, מיעוט דוברי הארמית שהיו בה התפזרו: הם נמלטו לדמשק ולכמה כפרים נוצריים בדרום.

לאחר מכן, בחודש יוני השנה, אנשי "המדינה האיסלאמית" התקדמו בכיבוש מהיר בצפון עיראק, ולכדו את כרכוש - העיר הנוצרית הגדולה ביותר במדינה, ובה 50 אלף תושבים. האוכלוסייה הנוצרית נטשה את המקום בין לילה.

הבלשן הבריטי ג'פרי קאן, מומחה לארמית מאוניברסיטת קיימברידג', אמר ל"פוריין פוליסי" כי יש איום חמור מאוד לאוכלוסייה הנוצרית והדוברת ארמית בצפון עיראק. לדבריו, בכל מקום באזור מתגוררת אוכלוסייה הדוברת ניב שונה מעט. "אם התושבים ייעקרו ויושלכו יחד במחנה פליטים, או יפוזרו בקהילות בגולה ברחבי העולם, הניבים הללו ימותו בסופו של דבר", אמר. "זו טרגדיה שמזכירה את האירועים הנוראיים של מלחמת העולם הראשונה, שגרמו למותם של עשרות ניבים נאו-ארמיים בדרום-מזרח טורקיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
בני הכת היזידית במחנה פליטים מצפון לעיר מוסול – עיראק, אוגוסט 2014. רויטרס
מחנה ליזידים שנמלטו מהר סינג'אר, אתמול/רויטרס

לפי אריאל צבר, מחבר הספר "גן העדן של אבי", בישראל חיים כיום כ-150 אלף יהודים, שהגיעו ממשפחות כורדיות שדיברו ארמית. אביו, הבלשן יונה צבר, אמר ל"פוריין פוליסי" כי יש סכנה לניבים הארמים-יהודיים, "בשל ההטעמה של דוברי הארמית החדשה בחברה הישראלית, ופטירתם של אנשי הדור הקודם שעדיין דיברו וידעו ארמית מכורדיסטאן".

הארמית הייתה שפת אמו של ישו. בחודש מאי, כשביקר האפיפור פרנציסקוס בישראל, אמר לו ראש הממשלה נתניהו כי "ישו היה כאן ודיבר עברית". האפיפיור תיקן אותו ואמר לו "ארמית". ההערכה היא שישו דיבר את שתי השפות, בשל היכרותו עם כתבי הקודש. צפו בסרטון:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully