וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנעשה בעולם: כל מה שפספסתם בזמן המבצע בעזה

וואלה! חדשות מגישים לכם מקבץ עדכונים עולמי: 150 לכודים במפולת סלעים בהודו, סמל בו ברגדאל ייחקר על ידי צבא ארה"ב, רוסיה מגיבה לסנקציות ומי שהפציץ את הירושימה הלך לעולמו

שלושה הרוגים בפיצוץ מכונית תופת בגיזה. רויטרס
"ההרוגים היו בדרכם לבצע פיגוע טרור". זירת הפיצוץ בגיזה, הבוקר/רויטרס

09:46 שלושה בני אדם נהרגו הבוקר בפיצוץ מכונית תופת בגיזה, בפרברי קהיר – כך דווח בערוץ הטלוויזיה הממלכתי של מצרים. מחמוד שוקי, שוטר שהגיע לזירה סיפר לערוץ "אל-אהראם" כי שלושת ההרוגים היו בתוך המכונית בעת הפיצוץ, וככל הנראה היו בדרכם לבצע "פיגוע טרור". בשל הפיצוץ העז, המכונית התבקעה לשני חלקים, וכוחות החירום פועלים כעת לזיהוי ההרוגים.

10:17 משרד החוץ הצרפתי פינה יותר מ-50 אזרחים צרפתים ובריטים מלוב, בהם השגריר הצרפתי, והודיע על סגירה זמנית של השגרירות בטריפולי. זאת על רקע עימותים הולכים וגוברים במדינה הצפון אפריקנית. דובר הממשלה, סטפן לה פול, אישר כי האזרחים פונו בספינה, מאחר והקרבות העזים סיכנו את הגישה לשדה התעופה הבינלאומי בטריפולי. "נקטנו בכל האמצעים הדרושים על מנת להבטיח שהאזרחים המעוניינים בכך יוכלו לעזוב את המדינה באופן זמני", נמסר ממשרד החוץ.

אזרחים ברחובות המוצפים של העיר אהמדאבאד, הודו. רויטרס
המפולת הקטלנית נגרמה מגשמי המונסון הכבדים. אזרחים ברחובותיה המוצפים של העיר אהמדאבאד, הודו/רויטרס

11:26 חשש כי 150 בני אדם נלכדו מתחת למפולת סלעים במערב הודו, כ-60 קילומטרים ממערב לעיר פונה, בדרום-מערב המדינה. המפולת נגרמה ככל הנראה כתוצאה מהגשמים הכבדים באזור. מפכ"ל שירותי החירום, סנדיפ ראי ראתור, אמר כי 42 אנשי כוח ההצלה הגיעו במהרה לאור, אולם הגשם הכבד, הבוץ ואמצעי התקשורת הלקויים הקשו על המשימה.

11:44 חמושים מהארגון האיסלאמיסטי "אל-שבאב" הפועל בסומליה ירו הבוקר למוות באישה שסירבה לעטות רעלה – כך מסרו קרובי משפחתה לרשת BBC הבריטית. האישה נהרגה מחוץ לביתה, סמוך לעיירה הוסינגוו בדרום סומליה. לפי הדיווח, החמושים הורו לה לעטות רעלה, אולם לאחר ששבו וראו כי אינה עשתה זאת, ירו בה. דובר הארגון הכחיש את הדיווח.

12:00 תיאודור "ההולנדי" ואן קירק, נווט מטוס B-29 "סופרפורטרס" של צבא ארצות הברית, שהשתתף בהטלת פצצת האטום על הירושימה, יפן, לפני 69 שנים, הלך לעולמו, והוא בן 93. המבצע, שקיבל את שם הקוד "אנולה גיי", היה הפעם הראשונה בה פצצת אטום הופלה במהלך מלחמה, והביא למותם של כ-140 אלף בני אדם. ואן קירק הוא האדם האחרון שנותר בחיים מצוות המשימה. אחותו, ויקי טריפלט, מסרה לרשת CNN האמריקנית כי הוא מת מוות טבעי בבית ההבראה פארק ספרינגס, ג'ורג'יה, שם התגורר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

13:27 כתב אישום הוגש היום נגד מהדי נמוש, אזרח צרפת בן 29, בגין "רצח במסגרת פעילות טרור" במוזיאון היהודי בבריסל – כך נמסר לסוכנות הידיעות הצרפתית ממשרד התובע הכללי בבלגיה. נמוש הוסגר אתמול לצרפת, שם תימשך חקירתו, לאחר מעצרו ב-30 במאי. לפי כתב האישום, נמוש אחראי לרצח זוג ישראלי, אישה צרפתייה וגבר בלגי. כלי התקשורת בבלגיה דיווחו כי הנאשם לא שיתף פעולה עם חוקריו.

14:00 סמל בו ברגדאל, החייל האמריקני בן 28 ששוחרר משבי טליבאן לאחר חמש שנים, צפוי להיחקר בשבוע הבא על ידי צוות החקירה הצבאי שהוקם לבירור נסיבות היעלמותו בשנת 2009 – כך נמסר לרשת CNN מפרקליטו, יוג'ין פידל. זו תהיה הפגישה הראשונה בין אלוף קנת דאל, המופקד על תיק החקירה, ובין ברגדאל. ועדת החקירה הצבאית שהוקמה לאחר היעלמותו קבעה כי הוא עזב במכוון את עמדתו מתוך רצונו החופשי. חמישה בכירי טליבאן שוחררו תמורת ברגדאל.

14:25 בית המשפט בהודו הרשיע היום מנהלת בית ספר ותשעה תלמידות בהצתת שריפה שהביאה למותם של 94 ילדים בבית הספר היסודי בעיר קומבקונאם במדינת טאמיל נאדו. אלה ההרשעות הראשונות סביב האירוע הטראגי שאירע לפני עשור. 21 מורים, עובדי בית בית הספר וחשודים נוספים הואשמו ברצח וברשלנות. 11 נאשמים זוכו. פרקליטם של המורשעים מסר כי הם יערערו על ההחלטה לבית המשפט העליון.

קרובי משפחה של נפגעים מחכים מחוץ לבית החולים בקונארקי, גינאה. AP
קרובי משפחה של הנפגעים ממתינים מחוץ לבית החולים בבירת גינאה, היום/AP

15:10 הרשויות ברוסיה נערכות לספוג את המכה הקשה הצפויה בעקבות הסנקציות הנרחבות שהוטלו עליה על ידי מדינות האיחוד האירופי וארצות הברית אתמול בצעד משותף, בתגובה למעורבות ממשלו של הנשיא ולדימיר פוטין במשבר באוקראינה, והחשד כי בדלנים-פרו רוסים הפילו מטוס "מלזיה איירליינס" בשמי מזרח אוקראינה, והביאו למותם של 298 נוסעים.

הבנק המרכזי הכריז היום כי "ינקוט בצעדים המתאימים" על מנת לתמוך בבנקים שיושפעו מהסנקציות החדשות. התגובות בשווקי המניות ברוסיה היו מעורבות, ומשקיעים רבים מכרו את מניותיהם בחברות רוסיות, בצעד שממשיך את המגמה מהשבועיים האחרונים, מאז הפלת המטוס המלזי. מדינות המערב מקוות כי עליית המדרגה בסנקציות, שעד כה הוטלו נגד גורמים בודדים, תשפיע על הכלכלה הרוסית ותביא לשינוי המדיניות כלפי אוקראינה.

15:47 ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאליכי, הכריז היום כי ממשלתו הקצתה יותר מ-850 מיליון דולרים לטובת סיוע לאזרחים שנמלטו מבתיהם בעקבות השתלטות לוחמי ארגון דאעש על חלקים נרחבים בצפון המדינה ובמזרחה. בנאומו השבועי, אמר אל-מאליכי כי ממשלתו פועלת נמרצות להקלת סבלם של הפליטים, רובם מוסלמים שיעים ונוצרים. שלשום הודיעה ממשלת צרפת כי תהיה מוכנה לקלוט פליטים נוצרים מהעיר מוסול, השנייה בגודלה בעיראק, עליה השתלטו הלוחמים.

16:42 לפחות 33 בני אדם, בהם 11 ילדים, נהרגו במהומה במהלך הופעה בבירת גינאה, קונאקרי. הממשלה במדינה המערב אפריקנית הודיעה על שבוע אבל בשל "הטרגדיה" שפקדה אמש את הבירה, בסיום מופע של להקת הראפ הפופולרית במדינה, "Instinct Killers", לרגל עיד אל-פיטר. חקירה נפתחה לבירור נסיבות האירוע, והבכיר האחראי על האירוע הושעה מתפקידו.

17:39 לפחות 75 גופות, רובן של חיילים, נמצאו היום בעיר בנגזי במזרח לוב, בתום יומיים של עימותים קשים בין הלוחמים האיסלאמיסטים לכוחות הצבא בבסיס צבאי בעיר. מהסהר האדום הלובי נמסר כי לפחות 50 גופות אותרו בתוך הבסיס, שננטש אתמול על ידי הכוחות המיוחדים. "אנחנו מנסים להוציא אותם מהבסיס", אמר מוחמד אל-מסראתי, גורם בסהר האדום.

17:55 צלם עיתונות איראני-אמריקני שנעצר לפני כשבוע יחד עם שלושה עיתונאים נוספים באיראן, שוחרר היום – כך מסר גורם המקורב לצלם. ארצות הברית קראה לשחרורם של השלושה הנותרים, ומוושינגטון נמסר כי הממשל "משתמש בכל הערוצים המתאימים" על מנת להעביר את בקשתו לטהראן. הגורם הוסיף: "התייחסו אליהם בכבוד, והם קיבלו מזון ומים". אשתו של הצם ששוחרר עודנה עצורה, כמו גם כתב "וושינגטון פוסט", ג'ייסון רזאיאן, אזרח איראני-אמריקני בן 38, ואשתו, יגנה סאלחי, כתבת העיתון "דה נשיונל", היוצא לאור באיחוד האמירויות הערביות.

18:27 שישה בני אדם נהרגו ושישה נוספים נפצעו באורח אנוש בפיגוע התאבדות במכללה בעיר קאנו, הגדולה ביותר בצפון ניגריה. גורמים ביטחוניים מסרו כי הפיגוע בוצע על ידי מחבלת מתאבדת, וזו הפעם הרביעית תוך פחות משבוע בה מחבלת מתאבדת מפוצצת עצמה בעיר. אף ארגון לא לקח אחריות על המתקפה. עם זאת, ארגון "בוקו חראם" פעיל במיוחד באזור זה של המדינה, וידוע במתקפות דומות שביצע בצפון-מזרח ניגריה. הרשויות מעריכות כי הארגון פנה לטקטיקה חדשה של שימוש בעיקר במחבלות מתאבדות.

מפה אינטראקטיבית של מקרי אבולה וצוותים רפואיים במערב אפריקה:

18:08 מפקד כוחות נאט"ו, גנרל פיליפ ברידלאב העריך היום כי מספר החיילים הרוסים ואמצעי הלחימה סמוך לגבול האוקראיני נמצא בעלייה, "ועבר בהחלט את קו ה-12 אלף חיילים". הוא הוסיף בשיחה עם כתבים בשדה התעופה בפריסטינה, לאחר ביקור חיילי נאט"ו בקוסובו: "אנו צופי במעבר מהמחוז הצבאי המרכזי ברוסיה לאזור רוסטוב, שם מרוכזים החיילים, מתאמנים ומתקרבים לגבול. אנו רואים אותם מעבר לגבול".

18:45 לוחמי מיליציה שיעית הוציאה להורג 15 מוסלמים סונים, ותלתה אותם מעמודי חשמל בכיכר המרכזית בעיירה בקובא, מצפון-מזרח לבגדד, בירת עיראק – כך מסרו גורמים במשטרה המקומית. לדברי הגורמים, הפעולה נועדה להרתיע סונים מתמיכה בארגון דאעש, המזוהה עם אל-קאעדה. הקורבנות, שנחטפו במהלך השבוע האחרון, נורו בראשיהם ובחזם, ולאחר מכן נתלו. כמו כן, נמסר מהמשטרה: "המיליציה מונעת מצוותים רפואיים להוריד את הגופות התלויות. ביקשנו מהם לתת לנו לפנות את הגופות, אך הם סירבו".

19:10 מגפת אבולה המשתוללת במערב אפריקה "היא חסרת תקדים ולחלוטין אינה תחת שליטה" – כך הזהיר היום בארט ינסן, מנהל המבצעים מטעם ארגון "רופאים ללא גבולות", הפועל במדינות האזור להתמודדות עם הווירוס הקטלני. שיעור מקרי המוות בקרב החולים על 90%. המגפה פרצה בתחילת השנה בגינאה, ומשם התפשטה למדינות השכנות, ליבריה וסיירה לאון. עד כה, נרשמו 1,201 מקרי הידבקות, מהם 672 מקרי מוות.

20:18 שריפה פרצה במזח איסטבורן, לחופה הדרומי של בריטניה, וגרמה נזק כבד למבנה הוויקטוריאני המפורסם במקום. לא דווח על נפגעים. האש פרצה בשעות אחר הצהריים, כ-50 מטרים מקו החוף. כוחות משטרה ומשמר החופים הוזעקו למקום, כמו גם כוחות כיבוי, שנאבקו לכיבוי האש חרף רוחות עזות. המזח באיסטבורן נפתח בשנת 1870.

20:36 משרד החוץ של רוסיה הצהיר כי הסנקציות החדשות שהטילה ארצות הברית על המדינה בעקבות מעורבותה באוקראינה הן "הרסניות", וכי הן רק "יחמירו את היחסים בין שתי המדינות, שנמצאות בשפל הנמוך ביותר מאז סיום המלחמה הקרה". כמו כן, איימו במוסקבה כי "יהיו לכך השלכות", וציינו עלייה אפשרית במחירי הנפט המיוצא לאירופה.

21:00 ילדה בת עשר נעצרה על ידי משטרת ניגריה, כשעל גופה חגורת נפץ – כך נמסר מממשלת ניגריה. הילדה נעצרה בעיירה קטסינה, סמוך לקאנו, בצפון המדינה. ארבעה פיגועי התאבדות בוצעו בעיר בשבוע האחרון, כולם על ידי מחבלות מתאבדות. דובר ממשלת ניגריה, מיק עומרי, מסר: "כוחות הביטחון עצרו אתמול שלושה חשודים בחברות בארגון 'בוקו חראם', בהם ילדה בת עשר".

21:05 ממשלת ליבריה הודיעה על סגירת כל בתי הספר ברחבי המדינה ובידוד כמה קהילות, בניסיון לבלום את התפשטות מגפת אבולה במערב אפריקה. גורמים ביטחוניים במדינה הורו על אכיפת התקנות החדשות, כחלק מתכנית פעולה חדשה, הכוללת בין היתר חופשה כפויה של 30 ימים על כל עובדי המדינה המוגדרים לא נחוצים. 129 מתוך 672 מקרי המוות מהנגיף הקטלני נרשמו עד כה בליבריה. מדינות נוספות בהן תועדו מקרים רבים של הנגיף הן גינאה וסיירה לאון, כך לפי ארגון הבריאות העולמי.

לוחמי צבא סוריה החופשי בחאלב, מרץ 2014. רויטרס
לוחמי "צבא סוריה החופשי" בעיר חאלב/רויטרס

21:13 הבית הלבן הודיע הערב על העברת סיוע הומניטרי לסוריה בסך של 378 מיליון דולרים. "על העולם לפעול במהירות ובהחלטיות על מנת להעביר סיוע מציל חיים לאזרחים החפים מפשע, אשר נושאים את הנטל של המלחמה הברברית הזו", נמסר. מתוך הסכום, המצטרף לשני מיליארד דולרים שכבר הועברו על ידי האמריקנים, 348 מיליון דולרים יוקצו לתמיכה בארגונים המסייעים לילדים, נשים וגברים המתגוררים באזורים שאינם בשליטת משטרו של הנשיא בשאר אסד.

"משטרו של הנשיא בשאר אסד אינו לגיטימי, וממשיך לפעול נגד העם הסורי", עוד נמסר מהבית הלבן. "המשטרה חונק חצי מיליון סורים בחאלב באמצעות מניעת משלוחי מזון, מים ותרופות, ומפיל עשרות פצצות חבית בכל יום על העיר ועל פרבריה. סורים ברחבי כל המדינה נטבחים בידי העריץ האכזר".

22:28 מחאה נגד סגן ראש הממשלה הטורקי, בולנט ארינץ', פרצה ברשתות החברתיות, בעקבות הצהרתו כי "לנשים אסור לצחוק בציבור". לטענתו, על נשים מכובדות לא לצחוק בציבור. הוא הוסיף כי גברים ונשים חייבים להיות מוסריים, ונשים חייבות להיות מודעות למה נחשב התנהגות נאותה. נשים רבות במדינה פרסמו תמונות בהן הן נראות צוחקות, תחת התגית "kahakaha". צ'נאן ארין, פעילת זכויות נשים טורקית, טענה כי חבל שנשים צריכות להגיב ל"הערות טיפשיות" שכאלה, והוסיפה כי יש בעיות חמורות יותר להתמודד איתן, בהן אלימות של גברים נגד נשים.

נשים פרסמו תמונות שלהן צוחקות בתגובה להערות סגן ראש הממשלה הטורקי. טוויטר, צילום מסך
משתמשת אחת כתבה: "כשאמא שלי ודודתי שמעו את דבריו של בולנט ארינץ', הן לא יכלו להפסיק לצחוק!"/צילום מסך, טוויטר

22:58 מפקד בכיר בחיזבאללה נהרג במהלך קרבות בצפון עיראק – כך מסרו היום גורמים בלבנון. מכך, חיזבאללה, שמשתתף בלחימה בסוריה, עשוי להיות מעורב גם בעימות בעיראק. דווח כי הארגון השיעי הזוכה לתמיכה מאיראן ישלח כוחות לעיראק, שם הארגון הסוני דאעש השתלט על אזורים בצפון המדינה ובמזרחה מידי הממשלה השיעית. עם זאת, טרם התקבלה אינדקציה לפעילות חיזבאללה במדינה. גורמים בלבנון מסרו כי הבכיר שנהרג הוא איברהים אל-חג', מומחה טכני המעורב בהדרכות, והוסיפו כי הוא נהרג בקרבות סמוך למוסול, העיר השנייה בגודלה בעיראק. הלווייתו נערכה היום בכפר קיליא, במזרח לבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully