וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תומכת: ישונה הרכב הוועדה למינוי שופטים

פנחס וולף

6.11.2011 / 14:53

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה על חודו של קול את ההצעה, שבמסגרתה שני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים יהיו ראש הלשכה ונציג אופוזיציה. לבני: "ניצול בוטה של החקיקה"

צילום מסך

(באדיבות הערוץ הראשון)

לאחר דיון סוער ומתוח, אישרה בצהריים (ראשון) ועדת השרים לענייני חקיקה ברוב של תשעה מול שמונה שרים את הצעת החוק לשינוי הרכב חברי הוועדה לבחירת שופטים. לאחר שבפעם הקודמת הסתיימה ההצבעה על החוק שאותו יזמו בין היתר יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין ויו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אילטוב, בשוויון חמישה מול חמישה, הגישה השרה לקליטת עלייה סופה לנדבר (ישראל ביתנו) ערר בנושא ובשל כך דנה הוועדה היום שוב בהצעה.

עוד באותו נושא:
השרים יכריעו: האם תשונה הוועדה למינוי שופטים?
ביניש: "פוליטיזציה של בית המשפט - דבר הרסני"
ביניש: בתי המשפט - עוד חוליה בתפיסה חברתית חסרה

הצעת החוק קובעת כי שני הנציגים של לשכת עורכי הדין החברים בוועדה למינוי שופטים יהיו יו"ר לשכת עורכי הדין ונציג אופוזיציה, בניגוד למצב הנהוג כיום שבו שני הנציגים נבחרים בבחירות בקרב החברים בלשכה. הסיבה לשינוי המוצע הוא חשש של חברי הכנסת מימין ששני הנציגים של לשכת עורכי הדין שייבחרו יהיו נאמנים לנשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, דבר שיסייע לה להשיג רוב אוטומטי במינוי שופטים לבתי משפט מחוזיים ושלום.

בראש הוועדה עומד שר המשפטים יעקב נאמן והיא מורכבת משלושה נציגי בית המשפט המצביעים באורח מסורתי באופן אחיד, נציג נוסף של הממשלה – השר גלעד ארדן, נציג קואליציה – ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), נציג אופוזיציה – ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) ושני נציגי לשכת עורכי הדין. ההרכב הנוכחי מציב בתיקו את מצב היחסים בעד ונגד ביניש. השינוי עשוי להפחית מכוחה של נשיאת בית המשפט העליון ולחייב אותה להגיע להסכמה עם החברים האחרים לגבי מינוי השופטים.

"הליכוד עושה שימוש ציני בכנסת"

באופוזיציה תקפו בחריפות את החלטת ועדת השרים. "גם בימים בהם הייתי במחלוקת עם ביהמש על הרכב השופטים בביהמ"ש העליון הדיון היה ונשאר ענייני ועכשיו משתמשים בשטיקים ובטריקים כדי לקדם אנשים מטעם", אמרה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני (קדימה). "זה ניצול בוטה של החקיקה בישראל. אם נתניהו לא יעצור את הפגיעה המתמשכת של חברי מפלגתו במערכת המשפט, הוא עצמו יחשב שותף מלא לפגיעה בה והוא לא יוכל להתחבא מאחורי גבם של אחרים. קדימה תתנגד לחוק הזה והיא קוראת לכל מי שמערכת שלטון החוק בישראל חשובה לו להתנגד לחוק הזה- קואליציה ואופוזיציה כאחד?.

מקדימה נמסר כי "הליכוד עושה שימוש ציני בכנסת ובהליך החקיקה כדי לקדם חוקים שנשמעים תמימים, אבל בפועל מבטאים אג'נדה ממוקדת ופרסונאלית של המפלגה כדי לקדם אנשים מטעמם".

יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', קראה לחברי הקואליציה לדרוש חופש הצבעה. לדבריה, "הצעת החוק היא עוד שלב בניסיונות הבלתי פוסקים להחליש את מערכת המשפט בישראל. הצעת החוק תיצור תלות עצומה בין השופטים שימונו לבין הפוליטיקאים הממנים, היא מהווה התערבות גסה בהליכים הפנימיים של לשכת עורכי הדין, וכל מטרתה להבטיח שנציגי הלשכה החברים בוועדה לבחירת שופטים, יהיו נציגים מטעם פוליטיקאים, ולא נציגים שנבחרים באופן דמוקרטי על ידי חברי הלשכה. בחירת השופטים בישראל נחשבת לאחת השיטות הטובות בעולם, אשר הובילה לבחירתם של שופטים אמיצים ובלתי תלויים. שינוי השיטה יערער את ישראל כמדינה דמוקרטית שוחרת שלטון חוק"

מנגד, בפורום המשפטי למען ארץ ישראל, בירכו על החלטת ועדת השרים. מנכ"ל הפורום, נחי אייל מסר כי "מי שזכה באמונם של רוב עורכי הדין ראוי שיכהן בוועדה לבחירת שופטים, ולצידו נציג האופוזיציה. לא ראוי שבשל מניפולציה פוליטית, שני הנציגים של הלשכה יהיו שייכים למחנה פוליטי אחד ולא יהיה ייצוג לכל הצדדים. מינוי השופטים חייב להיעשות בצורה שתגביר את אמון הציבור במערכת. אם הלשכה אינה מסוגלת לשמור על הנוהג הראוי שלפיו הנציגים באים מהקואליציה ומהאופוזיציה, ראוי שהכנסת תקבע זאת בחקיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully