וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה הודיע: חיסלנו את בן לאדן, גופתו בידינו

לאחר מאמץ של למעלה מעשור, הודיע נשיא ארה"ב כי כוחות אמריקאים חיסלו את הארכי-טרוריסט, במחבואו בפקיסטן. גם בנו נהרג. אובמה: ”אל-קאעדה יוסיף לפגוע בנו, ונמשיך להילחם בטרור"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

חודשים ספורים לפני שהעולם מציין עשור ל-11 בספטמבר 2001, היום בו הפך אוסמה בן לאדן לטרוריסט הגדול בעולם, הודיע לפנות בוקר (שני) נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כי כוחות אמריקאים הצליחו לחסל את מנהיג "אל-קאעדה" בפקיסטן.

לדברי אובמה, בתום מאמץ מודיעיני, הבשיל מבצע חיסולו של בן לאדן, אותו אישר הנשיא הלילה, והוא חוסל בפעולת קומדנו קרקעית במחבואו מחוץ לעיר אבוט-אבד, כ-100 קילומטרים מצפון-מזרח לבירה איסלמאבד. במבצע נהרגו עוד שלושה בני אדם מלבד בן לאדן עצמו, בהם בנו הבכור.

אוסמה בן לאדן. AP
"הצדק נעשה". בן לאדן/AP

מידע ראשוני לגבי מקום הימצאותו של בן לאדן הגיע כבר בחודש אוגוסט האחרון למערכת הביטחון האמריקאית. הנשיא אובמה סיפר כי ביום שישי האחרון הגיע מידע קונקרטי על כך שבן לאדן שוהה במתחם שליד איסלמאבד ולמעשה אתמול הוא אישר את הפעולה. בפעולת החיסול שנמשכה כ-40 דקות השתתפו כוחות קומנדו שהוטסו בארבעה מסוקים סמוך למתחם מגוריו של בן לאדן. החיילים ביצעו את המשימה, הרגו את בן לאדן, בנו וככל הנראה עוד שני בוגרים והמריאו מהמקום.

אובמה תיאר את המצוד אחר בן לאדן: "מיד לאחר כניסתי לתפקיד, הוריתי לליאון פנטה, ראש ה-CIA, להפוך את חיסולו של בן לאדן למטרתנו העליונה, במקביל למאמצינו לחסל את רשת הטרור שלו. באוגוסט האחרון, אחרי מאמץ עיקש, עודכנתי כי יש קצה חוט שעשוי להוביל לבן לאדן. הוא לא היה ודאי, ולכן עמלנו על מיצוי האופציה".

מפת חיסולו של אוסמה בן לאדן. Google Earth
מפת חיסולו של אוסמה בן לאדן/Google Earth

בהמשך, תיאר הנשיא, "הצלחנו לאתר את בן לאדן, מתחבא באחוזה בעומק פקיסטן. בשבוע שעבר עודכנתי כי יש לנו די מודיעין כדי להגיע לבן לאדן, והלילה הוריתי לכוחותינו, שפעלו באומץ לב וביכולת מרשימה, להרוג את בן לאדן בתקיפה מן האוויר, ובהמשך לקחת את גופתו".

אובמה ציין כי "מעבר לשני עשורים, בן לאדן הוביל מתקפות טרור נגדנו ונגד בעלי בריתנו. מותו לא מסמל את תום מאבקנו בטרור. אל-קאעדה יוסיף לנסות לפגוע בנו, ונוסיף לעמוד בכל כוחנו מנגד. נבהיר בהזדמנות זו כי ארצות הברית לא שואפת להילחם באיסלם. הרי בן לאדן הרג מוסלמים רבים".

ברק אובמה מודיע על חיסולו של בן לאדן, מאי 2011. AP
"מותו של בן לאדן לא מסמל את תום מאבקנו בטרור". אובמה נואם, הבוקר/AP

אובמה התייחס לכך שצבא ארה"ב פעל בלב שטח פקיסטן, בעלת ברית של ארה"ב: "לאורך השנים חזרתי והבהרתי שוב ושוב כי נפעל בתוך פקיסטן אם נדע היכן בן לאדן נמצא, וכך עשינו. אך חשוב לדעת כי שיתוף הפעולה שלנו עם פקיסטן הוא זה שסייע לנו להגיע אליו. ראוי לזכור שבן לאדן פעל בעצמו נגד פקיסטן".

אובמה סיכם באומרו כי "לא בחרנו את המאבק הזה, הוא הגיע לחופינו. אחרי עשור של שירות, מאבק והקרבה, אנחנו יודעים את מחיר המלחמה. המחירים הללו ברורים לי בכל פעם שאני נאלץ, כמפקד העליון של הצבא, לשלוח מכתבים למשפחות שאיבדו יקיריהן", וחתם בדבריו כי "בלילות שכאלה, נוכל לספר לאלו שאיבדו קרובים בגלל מתקפות הטרור של אל-קאעדה – הצדק הושג".

הפושע המבוקש בעולם

ארצות הברית מנהלת בעשור האחרון מתקפה יבשתית ארוכה באפגניסטן ובפקיסטן, במטרה למגר את אל-קאעדה, ובראש ובראשונה ללכוד את העומד בראשו. בן לאדן ידוע בראש ובראשונה בתור האדריכל של מתקפת הטרור על ארצות הברית ב-11 בספטמבר 2001, בה נהרגו כמעט 3,000 אמריקאים כתוצאה מהתנגשות שני מטוסי נוסעים שנחטפו במגדלי התאומים של מרכז הסחר הועלמי בניו יורק, שהביאו לקריסתם, והתנגשות שני מטוסים חטופים נוספים בשדות פנסילבניה ובמשרד ההגנה האמריקאי בוושינגטון.

בן-לאדן נחשב לפושע המבוקש בעולם: ארצות הברית העמידה על ראשו פרס של 50 מיליון דולר. הוא נולד ב-1957 למשפחה עשירה בערב הסעודית, שם הושפע בדעותיו ממורהו, עבדאללה עזאם, שהיה מוסלמי קיצוני. ב-1979 הגיע בן לאדן לאפגניסטן והצטרף ללחימה נגד הפלישה הסובייטית לאפגניסטן.

בנוסף לפיגועי ה-11 בספטמבר, אחראי אל-קאעדה על שלוחותיו השונות לעוד אלפי פיגועים בשני העשורים האחרונים ברחבי העולם, בהם נהרגו אלפי בני אדם - בין היתר בלונדון, במדריד ובבאלי, וללחימה בלתי פוסקת נגד כוחות ארה"ב והמערב בחזיתות רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully