וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסביב לעולם בשבוע: הפיכה בטוניסיה

תצלומים: רויטרס

16.1.2011 / 11:21

מסביב לעולם בשבוע, עם משבר שלטוני בלבנון, שיטפונות באוסטרליה ובברזיל, חשיפת "רשת ריגול של המוסד" באירן, מסע ההרג בטוסון, וחבלי לידה של אומה חדשה בדרום סודן

גיים אובר

לא משבר קואליציוני, לא פרלמנט סורר, לא חקירה פלילית, אפילו לא הפיכה צבאית - את שליט טוניסיה, זין אל-עבאדין בן עלי, הפילה התקוממות אזרחית מהסוג הישן והטוב: הציבור הזועם על האבטלה ויוקר המחיה יצא לרחובות, ושלח אותו הביתה אחרי 23 שנות שלטון. אבל זה לא הכל: גם באלג'יריה ובמרוקו השכנות גברה השבוע המחאה, וכעת גם מתנגדי השלטון במצרים ובירדן מרימים את ראשם. האם גל של שינוי שוטף את העולם הערבי? בתצלום: מפגינים בטוניס מבשרים לנשיא שהמשחק נגמר.

אמריקה בשעת מבחן

כבר בערך עשור, הולך ומעמיק השסע בחברה האמריקאית בין ימין לשמאל, ומאיים לפורר אותה מבפנים. הפצע הזה נפער השבוע לרווחה, באדיבותו של ג'ארד לאפנר, צעיר תמהוני וככל הנראה מעורער בנפשו, שפתח באש, פצע אנושות את חברת בית הנבחרים הדמוקרטית מאריזונה גבריאל גיפורדס, והרג שישה אנשים. יהיו מניעיו אשר יהיו, הוא הצליח לעורר בארה"ב דיון ציבורי שכבר שנים לא נראה סוער כמותו. בתצלום: בעלה של גיפורדס, האסטרונאוט מארק קלי, אוחז בידה ליד מיטתה בבית החולים בטוסון.

שברו את הכלים

שוב נשמעים האיומים במלחמת אזרחים: בעוד ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, לוחץ את ידו של הנשיא ברק אובמה בבית הלבן, הכין לו חסן נסראללה הפתעה בבית - 11 השרים המזוהים עם חיזבאללה התפטרו, והפילו את ממשלתו. העילה: סירובו של חרירי להתכחש למסקנות הוועדה לחקירת רצח אביו, רפיק אל-חרירי, עוד לפני שפורסמו. האם המדינה שכבר שלושה עשורים לא מצליחה למצוא מנוח בדרך לסיבוב דמים נוסף? בתצלום: שרי חיזבאללה מודיעים במסיבת עיתונאים על התפטרותם.

אוסטרליה טובעת

14 הרוגים וכמה עשרות נעדרים - לא יבול מרשים יותר מדי, בייחוד בשבוע שבו נמנים עשרות הרוגים בשיטפונות בפיליפינים ובסרי לנקה, ומאות בשיטפונות בברזיל. ובכל זאת, המים שסוחפים את מדינת קווינסלנד באוסטרליה ממשיכים לתפוס את מירב הכותרות. יש לכך שתי סיבות עיקריות: ראשית, "הצונאמי היבשתי" ששטף בבת אחת אזור ענקי הוא תופעת טבע ייחודית ומרשימה ביותר. אך בעיקר, התיעוד הבלתי נגמר שמתאפשר במדינה מודרנית, להבדיל מהעולם השלישי, פשוט לא מפסיק לייצר תמונות עוצרות נשימה. בתצלום: תושבי בריסביין מנסים להציל מכונת קפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בבוץ עמוק

עם כל הכבוד לאוסטרליה, אסון הטבע הקשה של השבוע התרחש במרכז ברזיל, במדינות ריו דה ז'נרו וסאו פאולו. גם כאן מדובר בשיטפונות, אך את הנזק העיקרי גרמו מפולות הבוץ, שפגעו בכמה עיירות וכיסו לחלוטין את עיר התיירות טרזפוליס, בה נמנו מאות הרוגים. הגשם באזור עדיין נמשך, וקשה לומר מתי זה ייגמר. בתצלום: עובדי הצלה מנסים למצוא ניצולים בתוך מפלי הבוץ שכיסו את טרזפוליס.

החבר'ה שלנו בפרס?

קשה לומר עד כמה יש בסיס של אמת מאחורי ה"חשיפה" האחרונה של המודיעין האירני, שהתרברב כי הצליח "לחדור לעומק המוסד", לחשוף רשתות שעסקו בריגול וחיסלו מדען גרעין ולעצור עשרה מחבריהן (ובכל מקרה, גם אם היה בסיס של אמת, הצנזורה הייתה אוסרת עלינו לומר זאת). אבל מה שבטוח, הם נראים מרוצים מעצמם, שם בטהרן. בתצלום: תיעוד מזויף של ה"מרגלים", שהוצג לראווה על ידי מיניסטריון המודיעין האירני.

פעם פחדו מהם

כבר 50 שנה נלחמת מחתרת אט"א נגד שלטונות ספרד למען עצמאות לחבל הבסקים - מטרה שגם רוב הבסקים עצמם חולקים עליה. בשנים האחרונות חטפה המחתרת מכה אחרי מכה, והשבוע הם כבר ממש התחננו להפסקת אש - אבל ממשלת ספרד הבהירה שהיא כבר לא ממש שמה עליהם: "קודם הסגירו את נשקכם, ואז נדבר". נו, לפחות יש להם תחפושות יפות. בתצלום: הודעת אט"א על הפסקת אש "סופית ומוחלטת" משודרת בטלוויזיה, ונצפית בחנות מכשירי חשמל בבירת חבל הבסקים, בילבאו.

ביקור (לא כל כך) נימוסין

הילרי קלינטון קיימה השבוע ביקור בן חמישה ימים בכמה מדינות בחצי האי ערב. הכל התנהל על מי מנוחות (למעט מעידה קלה על כבש המטוס בתימן), עד שממש לפני ההמראה הביתה, במפגש עם נציגים מכמה מדינות בקטאר, החליטה מזכירת המדינה לפתוח פה ולשחרר נבואת זעם: "יסודות המזרח התיכון שוקעים בחול", איימה, והזהירה את מארחיה כי אם לא יתנערו מהשחיתות ויקדמו דמוקרטיה, יודחו על ידי הקיצונים האיסלמיים. בתצלום: קלינטון בביקור במרכז לאנרגיה סולארית באבו דאבי.

הדוד סם קפוא

התופעות האקלימיות החריגות שצצות בכל פינה של הגלובוס כוללות גם חורף קיצוני באופן יוצא דופן בארצות הברית, שמכה ללא רחם גם במקומות שכמעט אף פעם לא רואים שלג. השבוע, היה שלג צבור על הקרקע ב-49 מ-50 המדינות - ככל הנראה מצב חסר תקדים. אי בודד של שמש: פלורידה. בתצלום: מזללת ההמבורגרים "מיסטר בארטלי" בברוקליין, מסצ'וסטס, מזכירה ללקוחותיה בעזרת שלט מאולתר שהיא עדיין פתוחה למרות השלג.

תזכה לראות עצמאות

משאל העם שנערך השבוע בדרום סודן צפוי להסתיים בניצחון מוחץ לתומכי ההיפרדות מהצפון והכרזת העצמאות. המתח העיקרי נסב סביב השאלה האם שיעור ההצבעה יגיע ל-60% הנחוצים כדי שהתוצאות יהיו תקפות - אך גם הענן הזה התפוגג עד מהרה, ונתן את האות לחגיגות העצמאות של המדינה ה-194 בעולם, שתוכרז רשמית ב-9 ביולי. בתצלום: רבקה קאדי לובורנג דינדוץ', בת 115, האשה המבוגרת ביותר בדרום סודן, מצביעה במשאל העם, בקלפי בעיר הבירה ג'ובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully