וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל אנטישמי? הסתה ביוון, אלימות בארה"ב ובפולין

23.12.2010 / 14:06

חזיזים ולבנים עם צלבי קרס הושלכו על תיאטרון יהודי בפולין, כומר ביוון התבטא נגד היהודים ולאחרונה התגברו מעשי האלימות כלפי יהודים בארה"ב. האם גל אנטישמי חדש לפנינו?

אנטישמיות מסביב לעולם? כומר יווני המאשים את היהודים במשבר הכלכלי במדינתו, צלבי קרס שצויירו לעבר ביתו של מנהל תיאטרון יהודי בפולין ונתונים על עלייה במספר התקריות האנטישנמיות בלוס-אנג'לס - כל אלו מקבץ של הימים האחרונים.

התקרית הראשונה אירעה בפולין, כשחזיזים ולבנים שעליהן צוירו צלבי קרס הושלכו לפני חמישה ימים על ביתו של תומס פייטרשביץ, מנהל של תיאטרון יהודי בעיר לובלין שבפולין - כך דיווח אתמול (רביעי) העיתון הפולני "גזטה ויבורצה". פייטרשביץ אמנם אינו יהודי בעצמו, אך התיאטרון שהוא עומד בראשו מוקדש לשימור זכר הקהילה היהודית שחייתה בעיר לפני השואה.

פייטרשביץ ישן בזמן התקרית ביום שישי בלילה. הלבנים ניפצו את חלונות הבית וגרמו נזקים קלים. המשטרה המקומית פתחה בחקירה, אולם טרם זיהתה את התוקפים.

"כשהסתכלתי על הלבנה, ראיתי בה את האגרסיביות העצומה של האיש שהשליך אותה", סיפר פייטרשביץ ל"גזטה". "אבל אני לא הולך לשנות דבר בחיי. לא אתקין סורגים עם החלונות ולא אעבור דירה בגלל אנשים שמציירים צלבי קרס על לבנים. מה הטעם?".

"לא לתת לקיצונים תשומת לב "

התיאטרון היה נתון בתקופה האחרונה לכמה התקפות אנטישמיות, ובין היתר צוירו מגני דוד על חלונותיו ונשלחו לכתובתו מכתבי איום. פייטרשביץ סיפר לעיתון כי העדיף לשמור את הסיפור בפרופיל נמוך בימים האחרונים, כדי "לא לתת לקיצונים את תשומת הלב שהם מחפשים".

"הליגה נגד השמצה" בארה"ב קראה אתמול לשלטונות פולין לגנות את התקרית. "זהו ניסיון להשליט טרור בקהילה היהודית", אמר מנהל הארגון, אייב פוקסמן.

התקרית השנייה טמונה בהתבטאות של הבישוף של פיראוס בראיון לערוץ הטלוויזיה הגדול ביוון. "היהודים הם האשמים בכל צרותיה הכלכליות של יוון", אמר הבישוף. בעקבות דבריו שאל אותו מנחה התוכנית, "אז למה אתה לא מסכים עם מדיניותו של היטלר? אם הם עושים את כל זה, לא יהיה נכון לשרוף אותם?". על כך השיב: "אדולף היטלר היה כלי בידי הציונות העולמית ומומן על ידי משפחת רוטשילד למען מטרה אחת: שכנוע היהודים לעזוב את אירופה ולהקים בישראל את האימפריה החדשה שלהם". עוד הוסיף: "יהודים כמו רוטשילד, רוקפלר וג'ורג' סורוס שולטים במערכת הבנקאות העולמית, ששולטת בגלובליזציה".

ובצדו השני של העולם, דווח השבוע על עלייה חדה בפשעי השנאה נגד יהודים בלוס אנג'לס שבארצות הברית. על פי הדו"ח שפרסמה ביום שלישי מועצת מחוז לוס אנג'לס, היקף התקריות האנטישמיות בעיר עלה בשנת 2009 ב-50% - 120 תקריות, לעומת 80 ב-2008. זאת, אף שהיקף סך כל פשעי השנאה בעיר דווקא ירד ב-21% בשנה זו. לפי הדיווח ב"לוס אנג'לס טיימס", ברוב המקרים מדובר בריסוס כתובות גרפיטי אנטישמיות.

בדו"ח השנתי מסתמנת עליה באנטישמיות

בתוך כך, במשרד ההסברה והתפוצות שוקדים בימים אלו על הכנת הדו"ח השנתי על מצב האנטישמיות בעולם. הדוח יוצג לממשלה סמוך ליום השואה הבינלאומי החל ב- 27 בינואר, על ידי שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין (ליכוד). למרות שהדו"ח רק בשלבי הכנה, השר אדלשטיין חשף בפני וואלה! חדשות כי כבר מסתמן שעל פי הממצאים, חלה עליה באנטישמיות במדינות מסוימות. טרם נמסר באילו מדינות מדובר.

לדבריו, "אנחנו מדווחים בשנתיים האחרונות על עליה מתמדת באנטישמיות. אנחנו נוקטים מספר פעילויות נגד האנטישמיות. לפני מספר ימים התקיים כנס גדול של נציגים בכירים מ- 50 מדינות, החברות בקואליציה הבין פרלמנטרית למאבק באנטישמיות. לצערי הרב גם האנטישמיות הקלאסית של "יהודים החוצה", וגם האנטישמיות החדשה – אנטישמיות במסווה של פעילות אנטי ציונית, צוברות תאוצה. עם זאת, יש לא מעט בני ברית, נבחרי ציבור הנלחמים יחד איתנו נגד תופעת האנטישמיות".

בהתייחסו לפרסום לפיו נמצאו גילויי אנטישמיות במספר מדינות בעולם, אמר אדלשטיין כי, "על הממשלות וגורמי אכיפת החוק לעשות הכל על מנת להיאבק בתופעה. אני אומר זאת לא כמי שזועק את זעקת היהודים. זה תמיד מתחיל ביהודים ואף פעם לא נגמר ביהודים. זה הגיע כבר למדינות מערביות. בצרפת, באנגליה ובארה"ב מבינים שאנטישמיות היא לא נחלה של מדינות חשוכות בלבד".


שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, התייחס אחר הצהריים (חמישי) לגילויי האנטישמיות שאירעו בתקופה האחרונה במספר מדינות בעולם. אדלשטיין אמר כי "על הממשלות וגורמי אכיפת החוק לעשות הכל על מנת להיאבק בתופעה. אני אומר זאת לא כמי שזועק את זעקת היהודים. זה תמיד מתחיל ביהודים ואף פעם לא נגמר ביהודים. זה הגיע כבר למדינות מערביות. בצרפת, באנגליה ובארה"ב מבינים שאנטישמיות היא לא נחלה של מדינות חשוכות בלבד".

(עדכון ראשון: 11:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully