וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות תפעל להכרה עולמית במדינה פלסטינית

חברי ההנהגה הפלסטינית מיואשים מהקיפאון במו"מ עם ישראל ושוקלים לרכז את מאמציהם בשכנוע גופים בינ"ל להכריז על הכרה במדינה פלסטינית בגדה המערבית, רצועת עזה ומזרח ירושלים

ההנהגה הפלסטינית נואשת מהקיפאון במשא ומתן עם ישראל ושוקלת כעת למקד את מאמציה בשכנוע גופים בינלאומיים ובתי משפט להכריז על הכרה במדינה פלסטינית בגדה המערבית, רצועת עזה ומזרח ירושלים, במקום להמשיך במשא ומתן המדיני. כך מדווח ה"ניו יורק טיימס".

הרעיון, שההנהגה הפלסטינית דנה בו בפורומים רשמיים ובלתי פורמליים ברחבי הגדה, הוא לפנות לאו"ם, לבית הדין הבינלאומי ולמדינות החתומות על אמנת ז'נבה כדי להשיג הכרה עולמית במדינה פלסטינית, שתכבול את ידי ישראל.

הרעיון צובר תאוצה ברשות הפלסטינית נוכח הקיפאון האחרון במשא ומתן ובשל סירובה של ישראל להאריך את הקפאת הבנייה בהתנחלויות. לטענת חנן עשראווי, שהיתה בעבר חלק מצוות המשא ומתן הפלסטיני וכיום חברה בחוגים של אש"ף, "אנו לא יכולים להמשיך כך. פתרון שתי המדינות הולך ונעלם. אם לא נצליח לעצור את הבנייה בהתנחלויות במהלך המשא ומתן, ניאלץ לפנות למועצת הביטחון של האו"ם, למועצת זכויות האדם ולכל גוף בינלאומי אפשרי". לדבריה, היא כבר ניהלה השבוע מגעים שונים בנושא.

בישראל דוחים את המאמץ הפלסטיני וטוענים כי הוא מנוגד להסכמי אוסלו וכי מה שבאמת עומד מאחורי המאמץ הפלסטיני הוא ניסיון להבטיח הקמת מדינה מבלי לדון בסוגיות הליבה וכדי להימנע מהכרעות קשות שיש לדון בהם במשא ומתן. בישראל מנסים להפעיל לחץ על ממשל אובמה לסכל מהלך שכזה, אך עד כה לא היתה כל התחייבות שכזו מצד וושינגטון.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הציע לרה"מ בנימין נתניהו שורה של ערבויות, בתמורה להארכת הקפאת הבנייה בהתנחלויות בעוד חודשיים. בין היתר הוצע שארה"ב תטיל וטו על כל הצעת החלטה בנושא תהליך השלום הישראלי-פלסטיני שתועלה בשנה הקרובה במועצת הביטחון של האו"ם.

גורם ישראלי רשמי בכיר אמר לעיתון, כי "גורמים רבים בקהילה הבינלאומית מאמינים שמכיוון שהפלסטינים הם הצד החלש בסכסוך, הפגנת תמיכה מצדם תסייע להם במשא ומתן מולנו. אבל זה פועל לרעתם ויחסל את הסיכוי להגיע להסדר"

המבחן הראשון: האג

דוגמה למגמה החדשה אפשר למצוא בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שדן אמש בתביעת הרשות הפלסטינית להכיר בה כגוף מדינתי, שכן רק מדינות רשאיות לטעון בפניו. בית המשפט שמע את טענותיהם של שמונה נציגים מישראל ומהרשות, במסגרת דיונים על מבצע 'עופרת יצוקה' בעזה.

הפלסטינים טענו כי יש להכיר ברשות כמדינה. לדבריהם, הרשות מנהלת יחסים בינלאומיים ואזרחיה נשפטים במערכת משפטית עצמאית. הפלסטינים טענו עוד כי למערכת המשפט הבינלאומית יש אחריות מיוחדת לגורלם.

מנגד, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, דורי גולד, ייצג את העמדה הישראלית. גולד טען כי מתן מעמד של מדינה לרשות, אפילו בבית משפט פלילי, יפר את ההסכמים שנחתמו עם ישראל. "אם הם ינצחו כאן, הסיפור הגדול יהיה שאחד מגופי המשפט החשובים בקהילה הבינלאומית מכיר בכך שהרשות היא מדינה".

עדכון ראשון: 23:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully