וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהי הכת האלימה שמסעירה את הרחוב החרדי?

מוטי לוי

9.9.2010 / 21:22

"הסיקריקים" נלחמים בחילוניים אבל לא מהססים להראות את נחת זרועם גם לחבריהם החרדים, שאינם מספיק אדוקים בשבילם. המשטרה ומנהיגי הציבור החרדי חסרי אונים

קבוצה חדשה ולא מוכרת בשם "סיקריקים" מוציאה בחודשים האחרונים את הנהגת הציבור החרדי בירושלים מדעתה. הקבוצה, המונה כמה עשרות אברכים בלבד, מוגדרת היום כפלג הקיצוני והפרוע ביותר שפועל בירושלים וברחוב החרדי שמם מוזכר תוך כדי הבעת הסתייגות גורפת ממעשיהם. העיתונים והאתרים החרדיים, שנמנעים בדרך כלל מלבקר פעולות מבית היוצר של "העדה החרדית", יוצאים ממש מגדרם כשזה מגיע ל"סיקריקים", בכדי להבהיר עד כמה מעשיהם מקוממים גם את החרדים עצמם. הסיפורים על מעשיהם מועברים בלחישה, ובליווי של "זה לא הגיע ממני".

קבוצת הסיקריקים החלה להתגבש לפני כעשר שנים. בית הכנסת "אוהל שרה" בירושלים נחשב למעוזה של הקבוצה ועל שם זה מכונים אנשי הקבוצה כ"החבורה של אוהל שרה". השם "סיקריקים" הודבק להם על ידי כמה מיריביהם, על שם קבוצה קיצונית שמוזכרת בתלמוד שהתבלטה בתקופת המרד הגדול של יהודה נגד הכובשים הרומאים. קבוצה זו נשאה שם זה על שם הפיגיון שנהגו אנשי הקבוצה לשאת מתחת לבגדיהם המכונה "סיקה" בלטינית.

מדובר בחבורה אלימה ביותר. כמה מיריביהם טעמו לא אחת את נחת זרועם והוכו קשות, ובעלי חנויות במאה שערים ובאיזורים חרדיים נוספים, שסומנו על ידם, מוטרדים בקביעות. לאחרונה הם גם קיימו מספר הפגנות מול חנות הספרים "אור החיים" השוכנת בשכונת מאה שערים, כשבמודעות שפורסמו מטעמם נטען ש"החנות מלאה בכל מיני אנשים מפוקפקים, ובנשים פרוצות באופן מחריד". הם גם לא מהססים לתקוף חברי כנסת חרדים, כשהפעם האחרונה היתה לפני כחודש, אז הותקפו יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, וח"כ אורי מקלב, כשביקרו בשכונת מאה שערים. השניים נאלצו לנוס לבית כנסת סמוך, ומשם הם חולצו רק בסיוע כוחות המשטרה.

נלחמים בציונים, מרביצים לחרדים

כמו אנשי העדה החרדית, גם הסיקריקים דוגלים בדעות אנטי-ציוניות. אבל בניגוד אליהם, מבחינתם כל הדרכים כשרות במלחמותיהם. במאמר חריף שפרסם דובר העדה החרדית, שמואל פפנהיים, באתר "כיכר השבת", הוא כינה אותם כ"אנשים רעים, מושחתים ופראים, אנשי בליעל וחדלי אנוש". פפנהיים גם הוסיף, שאנשים אלה "מכפישים את שמנו ומדביקים בנו תווית של פראים, אלימים... וחובבי אקשן, שזה מנוגד בתכלית לדרכינו ולהשקפתינו". בעיצומן של ההפגנות נגד חילול השבת והריסת הקברים שנערכו בחודש יולי, כאשר מנהיג ה"עדה החרדית" הרב יצחק טוביה וייס קרא במכתבו שלא לשתף ילדים ובחורים צעירים בהפגנות ושלא לבצע במהלכן מעשי אלימות, סרבו אנשי הסיקריקים לקבל את הדברים וצוטטו כאומרים ש"הקברים אינם שייכים לעדה החרדית". הרב וייס לא היה הרב הראשון ממנו הם התעלמו. רבנים נוספים בעבר, ביניהם חברי בית הדין של העדה החרדית, כבר ניסו לצאת כנגד פעילות הקבוצה, אך ללא הצלחה.

המימון לפעילותם מגיע מתרומות בחו"ל, בעיקר מארצות הברית ומאנגליה. בשתי מדינות אלה מתגוררות קהילות אנטי ציוניות גדולות ומפותחות, וחברי הקבוצה נוהגים לצאת אליהן לשם איסוף תרומות למלחמתם נגד "הציונים" בישראל. העסקן אהרל'ה יקטר מבני ברק מסביר כיצד זה עובד: "הם מגיעים לאנשים בעלי אמצעים בחו"ל ומראים להם תמונות כיצד הם נלחמים נגד חילולי הקברים. בתמונות הם מראים להם כיצד השוטרים מכים אותם וכיצד הם נלחמים בעוז. מארחיהם לא רואים את התמונה המלאה, הם לא יודעים מה הם עשו לפני כן לשוטרים, ולכן הם תורמים מכיסם לפעילות", הוא אומר ומוסיף ש"הבעיה איתם היא שמטרותיהם כשרות אך האמצעים על ידם הם פועלים אינם כשרים".

קבוצה שולית או כוח עולה?

אחד מקורבנותיהם טען בשיחה עם וואלה! חדשות, תוך כדי שהוא מקפיד לדרוש ששמו לא יוזכר, ש"מדובר פשוט בכת. הם כמו הג'יהאד האיסלמי. אין כאן אידיאולוגיה ואין כאן מניעים דתיים. אנשי הכת בעצמם גולשים כל הזמן באינטרנט ומעודכנים בכל מה שקורה. מדובר פשוט במלחמת שליטה. הם רוצים לשלוט בשטח". לדבריו, המשטרה לא עוצרת אותם בגלל פחד "כל ניידת משטרה שנכנסת למאה שערים מותקפת, והשוטרים לא רוצים להתעסק איתם".

למרות הדברים האלה, בחודשיים האחרונים המשטרה כן התחילה לעצור חלק מחברי הקבוצה. לפני כחודש, למשל, נעצר האברך חיים מינצברג בחשד שהטריד כמה מראשי רשות העתיקות. ברשות העתיקות סרבו להתייחס לנושא, וציינו שהם מותירים את הטיפול למשטרת ישראל. על פי החשד, נהגו הסיקריקים לנקר את גלגליהם של ראשי רשות העתיקות, להדביק את מנעולי בתיהם, ואף לזרוק פצצות סרחון באיזור הבית.

את חברי הקבוצה מייצג כמעט באופן בלעדי עו"ד יאיר נהוראי. נהוראי, שאינו אדם דתי, טוען ש"בתוך הציבור החרדי יש קבוצה בעלת תפיסה דתית קיצונית מאוד, אשר במהותה לא מוכנה להכיר במדינת ישראל. קבוצה זו תעשה הכל על מנת שלא ליצור קשר עם כל גוף במדינת ישראל, אם זה בתי חולים, עובדים סוציאליים וכדומה. מבחינתם כל קשר עם המדינה הוא דבר פסול. לקבוצה זו יש כח רב שנובע מהצו המוסרי שבשמו היא פועלת".

אחד מראשי הסיקריקים אליהם פנינו סרב בתחילה להתראיין, בטענה ש"אני איני מדבר עם עיתונאים", אך לבסוף טען ש"מי אמר בכלל שיש קבוצה? בעצם אין קבוצה כזאת, זה הכל דימיונות והמצאות". עו"ד נהוראי טוען מנגד, ש"יש אכן קבוצה כזאת אלא שהיא מאוד מוגבלת. בהתייחסות אליהם יש שילוב בין אלמנטים אמיתיים לבין מיתוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully