וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים מגלים: רוזוולט ניסה להציל יהודים

ספר חדש טוען כי על פי מסמכים שהתגלו לאחרונה ניסה נשיא ארה"ב פרנקלין רוזוולט להציל יהודים אירופיים בשנות ה-30

מסמכים שנחשפו לאחרונה מגלים כי נשיא ארה"ב פרנקלין רוזוולט פעל בסתר על מנת למצוא מקלט ליהודי אירופה בשנות ה-30. גילוי זה סותר את התפיסה הרווחת הגורסת כי התעלם מזעקותיהם בשנים שלפני השואה.

בספר שפורסם אמש (שישי) טען ההיסטוריון ריצ'ארד ברייטמן כי "רוזוולט היה פוליטיקאי מיומן אשר ניסה לבצע מהלכים הומניטאריים תוך כדי לקיחת שיקולים פוליטיים וצבאיים". לדברי ההיסטוריון כבר בשנת 1933 הגיע הממשל האמריקאי למסקנה כי הנאצים מתכוונים לחסל את היהודים באירופה. רוזוולט ניסה להסיר מגבלות הגירה, לנסות לארגן יישוב מחדש של יהודים מאירופה באמריקה הלטינית וביקש תקציב של 150 מיליון דולרים מהקונגרס לצורך יישוב יהודים בישראל, באם יסכימו הבריטים לפתוח את הגבולות.

לדברי ההיסטוריון, מאמציו של רוזוולט ניכשלו. בוועידת אוויאן בצרפת, סירבו רוב המדינות לקבל לשטחיהן יהודים עקב האנטישמיות הגואה במדינות אלה והמשבר הכלכלי. לדברי ברייטמן גם בארה"ב התנגדה האופוזיציה נחרצות למדיניות הנשיא. "ב-1940 לאחר פרוץ מלחמת העולם, השתנו סדרי העדיפויות של רוזוולט", כתב ברייטמן, "אבל הוא ספג ביקורת לא הוגנת על סירובו לקבל יהודים לפני כן", סיכם.

מנהל מכון ווימן, החוקר את תגובת ארה"ב לשואה, רפאל מדוף אמר כי הספר לא יזכה את רוזוולט באופן מלא. לטענתו, רוזוולט נכשל בביצוע "מעשים קונקרטיים" כמו הענקת מקלט זמני ליהודים. "במקום זאת, נמנע הנשיא, שהציג את עצמו כאדם הומניטרי ואבירו של האדם הקטן, מלקחת צעדם מצילי חיים כגון אלה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully