וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אובמה יצליח לסגור את כלא גוואנטנמו?

טלי גולדשטין

12.11.2008 / 10:34

ממשל אובמה יחל בביקורת מתקן הכליאה הקובני השנוי במחלוקת בניסיון להביא לסגירתו. בדרך מחכה לו סבך של בעיות משפטיות ופוליטיות

ממשל אובמה יפתח בביקורת מקיפה של המסמכים הסודיים של כ-250 עצורים בכלא גוואנטנמו מיד לאחר שהנשיא הנבחר ייכנס לתפקידו בינואר, זאת במסגרת מאמציו של אובמה להביא לסגירת הכלא הקובני - כך דיווח הבוקר העיתון ה"וושינגטון פוסט". להערכת יועצים, ההכרזה על סגירת מתקן הענישה השנוי במחלוקת תהיה אחד מהסימנים הבולטים לכך שהממשל הנכנס מתכוון להרחיק עצמו ככל האפשר מממשל הנשיא בוש. לדבריהם, צעד זה עשוי ליצור גל עולמי של רצון טוב שיאיץ את העברתם של כמה מהעצורים למדינות אחרות.

עם זאת, הממשל החדש צפוי למצוא עצמו מתמודד מול סבך של אתגרים משפטיים, דיפלומטיים, פוליטיים ולוגיסטיים אם ברצונו לסגור את הכלא ולתבוע העצורים המסוכנים ביותר הכלואים בו. הבעיה עיקרית תהיה לבנות תיקים ללא שימוש בראיות שהושגו באמצעות עינויים – סוגיה אותה ינסו לנצל עורכי הדין של העצורים.

יתרה מכך, הממשל החדש יאלץ לקבל מספר החלטות קשות לגבי הדרך הנכונה לטפל בחשודים בפעילות טרור שייעצרו בעתיד. לא ברור האם אובמה ישקול להחזיק מספר עצורים ללא כתבי אישום רק על בסיס סכנה לביטחון הלאומי. צוות תקופת המעבר של אובמה הכחיש דיווחים השבוע כי הוא שוקל ליישם צורה חדשה של מעצר מונע. "תשומת לב רבה הופנתה למפרץ גוואנטנמו בשנה האחרונה, כפי שצריך להיות, אך גוואנטנמו הוא רק תסמין לשאלה רחבה הרבה יותר: היכן וכיצד מתכוונת ארה"ב להחזיק ולחקור חשודים בטרור שהיא ממשיכה לעצור כל העת?" אמר מתיו ווקסמן, פרופסור למשפטים באוניברסיטת קולומביה.

גל של רצון טוב בעולם

כמועמד לנשיאות, אובמה הביע את רצונו לסגור את הכלא, אך צוותו הדגיש השבוע כי הוא לא כינס עדיין את צוות הביטחון הלאומי ואת הצוות המשפטי וכי לא נתקבלו עדיין שום החלטות בנושא. את הדברים אמר דניס מק'דונף, יועץ מדיניות החוץ של אובמה.

במהלך הקמפיין, תמך אובמה בתביעה פדרלית של חשודים בטרור. "הגיע הזמן להגן בצורה טובה יותר על העם האמריקאי ועל הערכים שלנו על ידי יישום צדק מהיר ובטוח באמצעות בתי המשפט והחוק הצבאי", אמר בחודש אוגוסט. אובמה גילה אהדה לשיטה חדשה הנקראת "תבע או שחרר", שהציעו ארגוני הגנה על זכויות אדם שונים. במסגרת הצעה זו, הממשל החדש יפרק ועדות צבאיות, יבדוק אלו תיקים ניתן להעביר לבית משפט פדרלי לתביעה ואלו תיקים ניתן לבטל ולשחרר את העצורים למדינות אחרות או לבתיהם.

הממשל החדש מצפה ממדינות אירופה והמפרץ הפרסי, שהתנגדו בעבר לקבל עצורים מגוואנטנמו, לשקול מחדש לקבל את אותם אנשים שאינם יכולים לשוב למדינותיהם בשל סכנה לחייהם. סביר להניח ששיתוף פעולה מסוג זה ייתן את אותותיו רק לאחר שארה"ב תחליט ליישב בשטחה קבוצות קטנות של עצורים. כמו כן, ייאלץ הממשל החדש להכין בתי כלא פדרליים או צבאיים כדי להחזיק בהם את אלו שהיא מתכוונת לתבוע.

קבוצות להגנת זכויות האדם וכמה מיועצי אובמה צופים כי הממשל החדש יוציא מהחוק את העינויים, ישנה את שיטות החקירה ויתעקש על תביעה פלילית נגד החשודים בטרור שלא נעצרו באזורי מלחמה כגון עירק ואפגניסטן. "בתי המשפט הפדרליים מסוגלים להתמודד עם תיקי טרור חמורים ולהגן במקביל על זכויות הנאשמים", אמרה דבורה קולסון, שותפה בכירה בארגון זכויות אדם. "תביעה פלילית בבית משפט פדרלי היא כלי יעיל יותר במלחמה בטרור מאשר היתה ב-2001", אמר ווקסמן. "החוקים הפליליים מכסים כיום סוגים שונים של פשעי טרור", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully